Aktualności
DKV laureatem Great Place to Work®
Polski oddział DKV Euro Service zajął 6. miejsce w prestiżowym, międzynarodowym rankingu Great Place to Work®, zdobywając tytuł „Najlepsze Miejsce Pracy Polska 2019”. Gala wręczenia nagród miała miejsce 9 kwietnia w Warszawie.
Zobacz film.
„To ogromne wyróżnienie. W najliczniejszej kategorii – firm zatrudniających poniżej 500 pracowników – ustąpiliśmy miejsca tylko potężnym markom powszechnie znanym na rynku, jak Microsoft, Amgen czy SAS Institute. Jesteśmy wzruszeni. Dziękujemy naszym pracownikom, klientom i partnerom za zaufanie.” – mówi Michał Bałakier, dyrektor generalny DKV Euro Service Polska, który odebrał nagrodę w imieniu firmy. DKV Euro Service jest zarazem najwyżej notowaną w rankingu firmą branży transportowo-logistycznej.
Firma DKV otrzymała także tytuł Rzecznika Standardu Etyki. Przyznawany jest organizacjom spełniającym Standardy Programu Etycznego opracowane Global Compact Network Poland w oparciu o wytyczne ONZ.
Oceny Great Place to Work®
Great Place to Work® nie jest konkursem łatwym. Aby przekroczyć próg certyfikacyjny, firma musi mieć jednoznacznie pozytywne notowania u pracowników: odsetek pozytywnych odpowiedzi w ankiecie pracowniczej Trust Index© musi wynosić co najmniej 65%. Aby startować w rywalizacji o tytuł Najlepszego Miejsca Pracy, wskaźnik musi być jeszcze wyższy. Na końcową ocenę wpływa ewaluacja przedstawionych przez firmę praktyk HR. Warto zaznaczyć, że pod każdą szerokością geograficzną w rankingach Great Place to Work® opinia pracowników ma zawsze kluczowe znaczenie - stanowi 2/3 finalnej oceny.
„O skuteczności laureatów w trafianiu do serc pracowników niech świadczy fakt, że średnio 80% osób zatrudnionych w nagrodzonych w tym roku firmach jest gotowych potwierdzić, że ich firmy to „wspaniałe miejsca pracy” - mówi Maria Zakrzewski, Prezes Zarządu Great Place to Work® w Polsce.
Słowo klucz: zaufanie
Metodologia jest w pełni obiektywna i stanowi światowy standard, a kwestią najważniejszą jest to, czy firmie udaje się z sukcesem zbudować u siebie kulturę opartą na zaufaniu. „Do każdego pracownika podchodzimy z szacunkiem i zrozumieniem. W pracy spędzamy lwią część naszego czasu, a więc to miejsce zaspokoić musi różne, często bardzo indywidualne potrzeby. Jednych wyróżnia ambicja i kreatywność, inni stawiają na stabilny rozwój i dobrą atmosferę, angażują się społecznie i pomagają sobie nawzajem. I o to chodzi. Staramy się wspierać i rozwijać różnorodność naszych pracowników” – podsumowuje Anna Biekionis, Team Manager w DKV Euro Service Polska.
Great Place to Work® jest standardem, który definiuje, czym jest wspaniałe miejsce pracy. W takim miejscu pracownicy ufają ludziom, dla których pracują, odczuwają dumę z tego, co robią i lubią osoby, z którymi pracują. W tegorocznej, jedenastej edycji konkursu udział wzięło 80 organizacji. Coroczne badania reprezentują opinię ponad 12 milionów pracowników tysięcy organizacji z ponad 90 krajów. Organizacje te różnią się pomiędzy sobą wielkością, strukturą, branżą, w której działają oraz dojrzałością biznesową.
Organizacje, które pomyślnie przeszły przez proces certyfikacji (Great Place to Work-Certified™) mogą się posługiwać oficjalnym znakiem certyfikacji.
5 metod, by pracownik polubił firmę i… związał się z nią na dobre
Obecnie na rynku pracy mamy cztery pokolenia, tzw. baby boomers, X, Y i Z, dla których różne aspekty są decydujące przy wyborze pracodawcy. Jak pogodzić potrzeby tych wszystkich pokoleń, sprostać ich oczekiwaniom i spowodować, by z przyjemnością przychodzili do pracy?
„Ważne są ponadczasowe wartości, które są pożądane przez każdego pracownika. W naszej firmie są osoby, które pracują kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt lat i są dumne, że mogą być jej częścią” – mówi Anna Biekionis, Team Manager Customer Service & Telesales w firmie DKV Euro Service w Polsce, sama związana ze spółką od 17 lat. „Notujemy też praktycznie zerowy wskaźnik rotacji kadr, co w branży TSL jest raczej niespotykane.”
1. Mądry menedżer
Pracownicy, szczególnie ci poczatkujący, potrzebują wsparcia menedżera z doświadczeniem w zakresie motywacji, pobudzania zainteresowań i rozwoju talentów swojego zespołu. Dobry menadżer jest w stanie przyciągnąć i zatrzymać w firmie najlepszych pracowników, gdyż wie, że inwestycja w ludzi zawsze się zwraca. „Nasz zespół zorganizowany jest w grupy 8-12 osobowe, którym przewodzi team leader. To on zaangażowany jest w dobór szkoleń dla zespołu, nauki języków, wydarzeń integracyjnych” – tłumaczy Anna Biekionis z DKV.
„Dzięki takiemu systemowi możemy dobrze poznać pracownika i jego potrzeby, a następnie dostosować ofertę benefitów. W standardzie są u nas szkolenia zawodowe, w tym sprzedażowe czy z narzędzi IT, nauka języków obcych oraz elastyczne podejście do osób posiadających dzieci. Zapewniamy pracownikom owoce, kawę, herbatę, oferujemy pakiet ubezpieczeń i szeroką opiekę medyczną Luxmed, a także karty Multisport” – wylicza Beata Bezler, Office and HR Administrator w DKV.
2. Dobra marka
Na tak szybko ewoluującym rynku, stabilna pozycja i rzetelność pracodawcy nabierają szczególnego znaczenia. Firmy z dobrą reputacją, oferujące dobre warunki zatrudnienia i przestrzegające praw pracowniczych, mają najmniej problemów z pozyskiwaniem lojalnych pracowników. „Pracownik zaangażowany w rozwój firmy jest też najlepszym ambasadorem jej marki. Cieszy nas, kiedy nasi pracownicy chcą biegać w zawodach sportowych z logotypem DKV czy rekomendować pracę u nas swoim znajomym” – wyjaśnia Beata Bezler z DKV.
3. Kultura organizacyjna
Filozofia i duch organizacji mają znacznie większy wpływ na sukces firmy niż zasoby materialne, struktury czy innowacje. Firmy, które są uznawane za najlepszych pracodawców kreują kulturę, w której każdy może się rozwijać i odnosić sukcesy. Pracownicy niezmiernie cenią sobie transparentność informacji, jasną ścieżkę rozwoju i awansów, gdzie każdy ma równe szanse, jak i jasne cele i założenia na przyszłość, które są znane wszystkim.
„Filarem pracy zespołowej w DKV są cztery wartości: Integralność, Współpraca, Odpowiedzialność i Dążenie do celu.” – mówi Anna Biekionis z DKV. Każdy pracownik jest zaproszony do wniesienia wkładu w kulturę organizacyjną, ale też ponosi odpowiedzialność za realizowanie tych wartości w swojej indywidualnej ścieżce kariery.
4. Swoboda w myśleniu i działaniu
Chodzi o to, aby pozwolić pracownikom na wdrażanie swoich pomysłów w życie oraz uczenie się na błędach. Sprzyja temu też przestrzeń pracy, czyli tworzenie miejsc, których założeniem jest pobudzanie kreatywności i innowacyjności zespołu. „Stawiamy na dobre emocje w zespole, animację dobrej komunikacji i spotkań integracyjnych. Wiemy, jak ważne są komfortowe warunki pracy, przez co - po wzroście zatrudnienia - przenieśliśmy biuro do nowej, przestronnej siedziby w centrum Warszawy, z ciekawie zaaranżowanymi strefami relaksu i spotkań kreatywnych” – mówi Beata Bezler z DKV.
Warto obdarzyć pracownika zaufaniem i pokazać mu cel i kierunek działania, a nie przedstawiać gotowe rozwiązania. „Nic nam po pracowniku, który będzie ślepo wykonywał nasze polecenia pod ścisłą naszą kontrolą. Na pewno w ten sposób nie zachęcimy go do bycia lojalnym i zaangażowanym.” – zauważa Anna Biekionis z DKV.
Dobrym narzędziem jest budowa programów motywacyjnych, dostosowanych do indywidualnych potrzeb pracowników. „W DKV wprowadziliśmy na przykład system punktowy, dzięki któremu pracownicy mogą uzyskane punkty wymienić na nagrody rzeczowe, np. tablety, telefony, sprzęt AGD, wycieczki, spa, itp.” – uzupełnia Beata Bezler z DKV.
5. Otwartość na różne style komunikowania się
Każde pokolenie ma swój charakterystyczny styl komunikowania się. Ważne jest, żeby być otwartym na różne style interakcji. Szczególnie istotne jest to, kiedy zatrudniamy młodych pracowników – mają oni potrzebę komunikacji bezpośredniej, w której jasno sygnalizują swoje potrzeby i dążenia. Oczekują tego samego, co starsze pokolenia: stabilności, miłej atmosfery w pracy, pracy przy ciekawym projekcie, balansu między życiem zawodowym a prywatnym, dobrego wynagrodzenia, klarownej ścieżki kariery. Różnią się tym, że są bardziej mobilni i elastyczni, na co dzień podpięci do Internetu, komunikatorów, portali społecznościach. Jest to pokolenie, które nie przyjmuje autorytetów narzuconych z góry, nie przywiązuje się zbytnio do miejsca i raczej szuka własnych rozwiązań.