Aktualności

DKV Euro Service Polska Sp. z o.o.
pracodawca

5 metod, by pracownik polubił firmę i… związał się z nią na dobre

Obecnie na rynku pracy mamy cztery pokolenia, tzw. baby boomers, X, Y i Z, dla których różne aspekty są decydujące przy wyborze pracodawcy. Jak pogodzić potrzeby tych wszystkich pokoleń, sprostać ich oczekiwaniom i spowodować, by z przyjemnością przychodzili do pracy?

„Ważne są ponadczasowe wartości, które są pożądane przez każdego pracownika. W naszej firmie są osoby, które pracują kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt lat i są dumne, że mogą być jej częścią” – mówi Anna Biekionis,  Team Manager Customer Service & Telesales w firmie DKV Euro Service w Polsce, sama związana ze spółką od 17 lat. „Notujemy też praktycznie zerowy wskaźnik rotacji kadr, co w branży TSL jest raczej niespotykane.”

1. Mądry menedżer
Pracownicy, szczególnie ci poczatkujący, potrzebują wsparcia menedżera z doświadczeniem w zakresie motywacji, pobudzania zainteresowań i rozwoju talentów swojego zespołu. Dobry menadżer jest w stanie przyciągnąć i zatrzymać w firmie najlepszych pracowników, gdyż wie, że inwestycja w ludzi zawsze się zwraca. „Nasz zespół zorganizowany jest w grupy 8-12 osobowe, którym przewodzi team leader. To on zaangażowany jest w dobór szkoleń dla zespołu, nauki języków, wydarzeń integracyjnych” – tłumaczy Anna Biekionis z DKV.

„Dzięki takiemu systemowi możemy dobrze poznać pracownika i jego potrzeby, a następnie dostosować ofertę benefitów. W standardzie są u nas szkolenia zawodowe, w tym sprzedażowe czy z narzędzi IT, nauka języków obcych oraz elastyczne podejście do osób posiadających dzieci. Zapewniamy pracownikom owoce, kawę, herbatę, oferujemy pakiet ubezpieczeń i szeroką opiekę medyczną Luxmed, a także karty Multisport” – wylicza Beata Bezler, Office and HR Administrator w DKV.

2. Dobra marka
Na tak szybko ewoluującym rynku, stabilna pozycja i rzetelność pracodawcy nabierają szczególnego znaczenia. Firmy z dobrą reputacją, oferujące dobre warunki zatrudnienia i przestrzegające praw pracowniczych, mają najmniej problemów z pozyskiwaniem lojalnych pracowników. „Pracownik zaangażowany w rozwój firmy jest też najlepszym ambasadorem jej marki. Cieszy nas, kiedy nasi pracownicy chcą biegać w zawodach sportowych z logotypem DKV czy rekomendować pracę u nas swoim znajomym” – wyjaśnia Beata Bezler z DKV.

3. Kultura organizacyjna
Filozofia i duch organizacji mają znacznie większy wpływ na sukces firmy niż zasoby materialne, struktury czy innowacje.  Firmy, które są uznawane za najlepszych pracodawców kreują kulturę, w której każdy może się rozwijać i odnosić sukcesy. Pracownicy niezmiernie cenią sobie transparentność informacji, jasną ścieżkę rozwoju i awansów, gdzie każdy ma równe szanse, jak i jasne cele i założenia na przyszłość, które są znane wszystkim.

„Filarem pracy zespołowej w DKV są cztery wartości: Integralność, Współpraca, Odpowiedzialność i Dążenie do celu.” – mówi Anna Biekionis z DKV. Każdy pracownik jest zaproszony do wniesienia wkładu w kulturę organizacyjną, ale też ponosi odpowiedzialność za realizowanie tych wartości w swojej indywidualnej ścieżce kariery.

4. Swoboda w myśleniu i działaniu
Chodzi o to, aby pozwolić pracownikom na wdrażanie swoich pomysłów w życie oraz uczenie się na błędach. Sprzyja temu też przestrzeń pracy, czyli tworzenie miejsc, których założeniem jest pobudzanie kreatywności i innowacyjności zespołu. „Stawiamy na dobre emocje w zespole, animację dobrej komunikacji i spotkań integracyjnych. Wiemy, jak ważne są komfortowe warunki pracy, przez co - po wzroście zatrudnienia - przenieśliśmy biuro do nowej, przestronnej siedziby w centrum Warszawy, z ciekawie zaaranżowanymi strefami  relaksu i spotkań kreatywnych” – mówi Beata Bezler z DKV.

Warto obdarzyć pracownika zaufaniem i pokazać mu cel i kierunek działania, a nie przedstawiać gotowe rozwiązania. „Nic nam po pracowniku, który będzie ślepo wykonywał nasze polecenia pod ścisłą naszą kontrolą. Na pewno w ten sposób nie zachęcimy go do bycia lojalnym i zaangażowanym.” – zauważa Anna Biekionis z DKV.

Dobrym narzędziem jest budowa programów motywacyjnych, dostosowanych do indywidualnych potrzeb pracowników. „W DKV wprowadziliśmy na przykład system punktowy, dzięki któremu pracownicy mogą uzyskane punkty wymienić na nagrody rzeczowe, np. tablety, telefony, sprzęt AGD, wycieczki, spa, itp.” – uzupełnia Beata Bezler z DKV.

5. Otwartość na różne style komunikowania się
Każde pokolenie ma swój charakterystyczny styl komunikowania się. Ważne jest, żeby być otwartym na różne style interakcji. Szczególnie istotne jest to, kiedy zatrudniamy młodych pracowników – mają oni potrzebę komunikacji bezpośredniej, w której jasno sygnalizują swoje potrzeby i dążenia. Oczekują tego samego, co starsze pokolenia: stabilności, miłej atmosfery w pracy, pracy przy ciekawym projekcie, balansu między życiem zawodowym a prywatnym, dobrego wynagrodzenia, klarownej ścieżki kariery. Różnią się tym, że są bardziej mobilni i elastyczni, na co dzień podpięci do Internetu, komunikatorów, portali społecznościach. Jest to pokolenie, które nie przyjmuje autorytetów narzuconych z góry, nie przywiązuje się zbytnio do miejsca i raczej szuka własnych rozwiązań.