Freelancing stanowi doskonałą alternatywę dla pracy na etacie. Jest zawodem, w którym sprawdzą się specjaliści w danej dziedzinie, a jednocześnie osoby o dużej motywacji i samodyscyplinie. Sprawdzamy, czym jest freelancing i na czym polega praca freelancera.

Freelancing - co to jest

W dobie nowoczesnych form zatrudnienia freelancing staje się jedną z atrakcyjniejszych opcji. Z jednej strony praca zarobkowa, z drugiej zaś swoboda w organizacji planu dnia. Mimo że freelancing wydaje się łatwym sposobem na życie, w rzeczywistości nie każdy nadaje się do takiego trybu pracy. Czym charakteryzuje się freelancing? Co zrobić, żeby zostać freelancerem? Kto może nim być? Jakie wady i zalety ma praca wykonywana w charakterze freelancera? Na te pytania pozwoli odpowiedzieć niniejszy artykuł.

Freelancing – co to jest?

Freelancingiem nazywamy system pracy czy model biznesowy, w którym zleceniobiorca oferuje zleceniodawcy wyznaczone usługi. To właśnie freelancer wykonuje pracę zleconą przez klienta z różnych branż. Nie istnieje tutaj jeden szef ani z góry ustalony plan godzin pracy. We freelancingu zleceniobiorca, czyli freelancer dostosowuje swój tryb zajęć do konkretnego zlecenia i klienta, co na ogół wymaga dobrej organizacji pracy.

Freelancing polega na wykonywaniu określonych usług z konkretnej branży. Nie zawsze wiąże się to z modelem zdalnym. W sytuacji, gdy usługi obejmują projektowanie wnętrz, czy organizowanie warsztatów dla dzieci, bezpośredni kontakt z klientem w celu dokładnych ustaleń współpracy również jest ważny.

Kto to jest freelancer

Kto to jest freelancer?

Jak wskazaliśmy wyżej, freelancer działa na zlecenie, a więc realizuje projekty w danej dziedzinie, w której czuje się najlepiej. Taki model pracy w formie freelancera sprawia, że na ogół prowadzi on własną działalność gospodarczą, aby móc reklamować swoje usługi i w pełni legalnie je realizować.

Freelancer to inaczej wolny strzelec, który działa na własny rachunek – wybiera zlecenia i pracuje z dowolnego miejsca. Jego system pracy, jak i ostateczne wynagrodzenie zależy od samej skuteczności i rodzaju podejmowanych działań.

Freelancer a forma zatrudnienia

Freelancer pracuje nieco inaczej niż pracownicy na etacie, zatrudnieni na podstawie kodeksowej umowy o pracę. Oprócz prowadzenia własnej działalności prym wiedzie tu umowa o dzieło lub umowa zlecenie. Freelancer nie musi pracować u jednego pracodawcy – może mieć kilku klientów i sukcesywnie powiększać ich grono, zwiększając również swój zarobek. Przeciwnie do systemów korporacyjnych nie ma tu również narzuconych przez pracodawcę ram czasowych. Wolny strzelec zyskuje elastyczne godziny pracy, choć nie zawsze ma to swoje dobre strony.

Freelancing - jakie branże

Gdzie sprawdza się zawód freelancera?

Freelancerem tak naprawdę może zostać wielu przedstawicieli różnych zawodów. Najczęściej są to osoby, takie jak:

  • copywriterzy;
  • graficy;
  • dziennikarze;
  • korektorzy;
  • tłumacze;
  • psycholodzy;
  • trenerzy personalni;
  • projektanci wnętrz;
  • analitycy finansowi;
  • specjaliści ds. bezpieczeństwa IT;
  • fotografowie;
  • korektorzy;
  • montażyści filmów video;
  • projektanci stron www;
  • specjaliści SEO;
  • specjaliści ds. reklamy w Social Media;
  • wirtualne asystentki.

Popularne branże wśród freelancerów

Omawiając dziedziny, w jakich najczęściej realizują się freelancerzy, warto wspomnieć o raporcie serwisu Useme „Freelancing w Polsce”. W większości to branże twórcze jednak katalog zawodów stale się powiększa. W badaniu znajdziemy informację, że w 2022 roku najwięcej freelancerów pracowało w branżach takich jak:

  • copywriting i social media – 26,9%
  • grafika (w tym projektowanie 3D) – 17,6%
  • strony i sklepy internetowe – 10,2%
  • fotografia, wideo i animacja – 9,7%
  • programowanie IT – 8,2%
  • tłumaczenia – 6,8%
  • wirtualna asystentura (bazy danych, księgowość, szkolenia, rekrutacja) – 3,5%
  • SEO i SEM – 3,3%
  • architektura – 1,5%
  • doradztwo/consulting – 1,3%
  • działalność manualna (naprawy/rękodzieło) – 1,3%

Porównując te wyniki z wartościami uzyskanymi w roku wcześniejszym, nieco bardziej popularna stała się branża z programowaniem IT i wirtualną asystenturą.

Praca freelancera - na czym polega

Praca freelancera – jakie ma zalety i wady?

Osoba pracująca jako freelancer musi liczyć się z tym, że ten tryb pracy, jak każdy innym model zatrudnienia, ma swoje mocne i słabsze strony.

Zacznijmy od zalet:

  • freelancer nie ma szefa, dlatego zyskuje dużą swobodę w podejmowaniu decyzji;
  • brak stałej lokalizacji i z góry narzuconych godzin pracy – będąc freelancerem, można pracować o dowolnej porze dnia i z dowolnego miejsca;
  • osoba specjalizująca się w pewnej dziedzinie nie ma limitu wynagrodzenia – jej zarobek zależy od tego, jaki ma wybór zleceń i od stawek oferowanych przez różnych klientów;
  • prowadząc własną działalność gospodarczą, freelancerzy mogą korzystać z dofinansowania unijnego lub państwowego.

Jakie są wady freelancingu?

Dość niepewna sytuacja, jeśli chodzi o zatrudnienie i zlecenia – wykonując zawód wolnego strzelca, będziesz narzekać na trudności w pozyskaniu klientów, a czasami również na brak zleceń, które zawsze trzeba szukać na własną rękę.

Będąc własnym szefem, ciągła samodyscyplina może być męcząca, a problemy z organizacją pracy własnej odbijają się na uzyskanych zleceniach – klienci nie wracają do nieterminowych zleceniobiorców.

Działając na podstawie umowy innej niż umowa o pracę, należy pilnować formalności – zdarzają się sytuację, kiedy jesteś freelancerem i jeden z pierwszych klientów nie wypłaci należnego wynagrodzenia. Wtedy jedynym zabezpieczeniem będzie podpisana na początku umowa.

Praca w pojedynkę, często z własnego domu bywa w dłuższej perspektywie męcząca. Nie można wtedy konsultować swoich pomysłów, czy zintegrować się z zespołem, ponadto od realizacji ważnych zadań mogą odciągać codzienne obowiązki (pranie, sprzątanie, gotowanie) czy przyjemności (oglądanie filmów i seriali).

Cechy idealnego freelancera

Oprócz tego, że freelancer powinien dysponować dużą wiedzą z określonej dziedziny, musi odznaczać się kilkoma cechami, które są wręcz niezbędne w pracy na własny rachunek. Osoba stroniąca od kontaktów z ludźmi, która nie podejmuje odważnych działań, może nie przebić się wśród konkurencji i tym samym nie mieć szansy na pracę w formie freelancingu. Jaki powinien być freelancer?

Freelancing uważany jest często za ciężką pracę, ponieważ wykonywanie obowiązków bez szefa wymaga doskonałej samodyscypliny i organizacji. Projekty muszą być wykonane w określonych terminach, dlatego nie ma tu miejsca na wieczne odkładanie pracy na później. Jest to ważne szczególnie wtedy, gdy freelancer realizuje kilka zleceń naraz i ich realizację musi dobrze rozplanować w czasie.

W celu nawiązania kontaktu z potencjalnym klientem freelancer musi wykazać się pomysłowością i kreatywnością. Ważna jest tu umiejętność autoprezentacji. W końcu to od niego samego zależy, czy zdobędzie zaufanie klienta i nawiąże współpracę, zyskując źródło dochodu.

Zatrudnienie na podstawie umów cywilnoprawnych czy prowadzenie własnej działalności gospodarczej wymaga nie tylko doskonałej organizacji, ale samej wiedzy na temat poszczególnych zagadnień. Trzeba wiedzieć, jak rozliczać się z fiskusem czy jaki wybór ubezpieczenia zdrowotnego będzie optymalny.

Jeśli masz umiejętności opisane powyżej, z pewnością łatwiej będzie rozpocząć pracę w modelu freelancingu, a jednocześnie utrzymać na dłużej takie źródło dochodu.


Szukasz pracy w Poznaniu? Sprawdź już teraz najnowsze ogłoszenia w serwisie GoWork.pl!


Freelancing - na czym polega

Na jakie wynagrodzenie może liczyć freelancer?

Zarobki freelancerów mogą zaskakiwać. W niektórych sytuacjach mogą oni bowiem liczyć na znacznie większe pensje niż w przypadku pracy na etacie. Raport Useme, czyli platformy dla freelancerów i zleceniodawców względem wynagrodzeń we freelancingu przedstawia następujące dane:

Jeśli praca jako freelancer jest jedynym źródłem dochodu:

  • do 1000 zł – 10%
  • 1001-2000 zł – 21%
  • 2001-3000 zł – 32%
  • 3001-5000 zł – 34%
  • 5001 – 10 000 zł – 41%

Jeśli praca jako freelancer jest dodatkowym źródłem dochodu:

  • do 1000 zł – 83%
  • 1001-2000 zł – 66%
  • 2001-3000 zł – 47%
  • 3001-5000 zł – 38%
  • 5001 – 10 000 zł – 30%

Jeśli praca jako freelancer jest głównym źródłem dochodu:

  • do 1000 zł – 7%
  • 1001-2000 zł – 13%
  • 2001-3000 zł – 20%
  • 3001-5000 zł – 28%
  • 5001 – 10 000 zł – 29%

Należy jednak zaznaczyć, że zarobki zależą od wielu zmiennych – metody zdobywania klientów, typu projektów czy rodzaju klientów. Nie ulega wątpliwości, że sięgając po współpracę z marką zagraniczną, można liczyć na większy zarobek.

Jak zacząć pracę jako freelancer

Jak zacząć pracę jako freelancer?

Nie ma przeszkód, by freelancing był głównym źródłem dochodu. Ze względu jednak na to, że samodzielne poszukiwanie klientów, czy niezbędna tu wysoka samodyscyplina, by realizować zlecenia w terminie, są dość trudne w realizacji na starcie, wielu freelancerów decyduje się na podejmowanie dodatkowych projektów jeszcze w trakcie pracy na etacie. W tym czasie można rozwinąć doświadczenie w swojej dziedzinie, czy nawiązać branżowe znajomości, które w późniejszym czasie mogą zaowocować stałą współpracą już po całkowitym przejściu na tryb wolnego strzelca. Jest to bezpieczne, stopniowe przechodzenie na freelancing bez obaw o nagłą utratę dochodów.

Aby rozkręcić swoją karierę jako freelancer nie zawsze najważniejszym aspektem będzie wykształcenie. W wielu przypadkach liczy się doświadczenie oraz określone umiejętności. Będąc wolnym strzelcem jako copywriter, grafik czy projektant, który tworzy strony internetowe, dobrze jest przygotować atrakcyjne portfolio. Dzięki niemu szanse na znalezienie dochodowego klienta są znacznie większe.

Warto też stale dokształcać się i szkolić swój warsztat. Można to robić przez czerpanie wiedzy z blogów, książek i magazynów branżowych, uczęszczanie na specjalne konferencje lub korzystanie z różnego rodzaju kursów, szkoleń czy warsztatów.

Osoba, która chce zacząć pracować jako freelancer, powinna szukać zleceń w wielu miejscach naraz. Ważne są serwisy dedykowane freelancerom, jak i kontakt ze zleceniodawcami w mediach społecznościowych lub za pomocą stron internetowych.

Gdzie freelancer może szukać klientów?

Możliwości pozyskiwania potencjalnych klientów jest wiele. Warto też jednocześnie działać za pomocą kilku kanałów, aby zwiększyć skuteczność swoich poszukiwań. Najczęściej zlecenia dla freelancerów można uzyskać przez:

  • polecenia i rekomendacje wśród znajomych lub współpracowników;
  • samodzielne zgłaszanie się klientów;
  • reklamowanie się na Facebooku, LinkedIn-ie i w innych Social Mediach;
  • reklamowanie się na polskich i zagranicznych portalach ogłoszeniowych;
  • płatne reklamy.

Sprawdź też: Fotograf ślubny – wymarzona praca dla freelancera z wyobraźnią?


Freelancing - zalety i wady

Czy freelancing to zajęcie przyszłościowe?

Na pytanie o to, czy freelancing jest zajęciem przyszłościowym, z pewnością można odpowiedzieć twierdząco. Rozwój w tej dziedzinie na rynku pracy był zauważalny szczególnie w okresie pandemii, gdzie sporo zawodów ewoluowało do trybu pracy zdalnej, a wielu fachowców było na wyciągnięcie ręki. Ze względu na rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej, coraz więcej firm decyduje się na współprace z freelancerem, zamiast ponosić wydatki związane z zatrudnieniem takiej osoby na stałe.

Według danych z raportu Useme w Polsce jest ponad 300 tys. wolnych strzelców. Względem wcześniejszego roku jest to wzrost o 11,4%. Na freelancerów stawiają w dużej mierze nie tylko spore przedsiębiorstwa, ale także średnie i małe firmy. Z tego względu można uznać, że freelancerzy będą potrzebni, choć wiele zależy tu od branży i skuteczności w pozyskiwaniu nowych klientów.

Oceń artykuł
0/5 (0)