Wielu młodych chłopców marzy o tym, by w wieku dorosłym zostać pilotem. W świadomości społecznej nie bez powodu utarło się również przekonanie, jakoby piloci nie tylko cieszyli się wielkim prestiżem, ale również wysokimi wynagrodzeniami. Rzeczywiście, pilot samolotu to od wielu lat jedna z najlepiej opłacanych profesji, jednak wcale nie tak łatwo jest nim zostać. Oprócz wyczerpującego procesu nauczania, pilot samolotu musi wykazywać się również szeregiem cech charakteru, które determinować będą jego predyspozycje zawodowe.

Jak zostać pilotem samolotu? Jakie wymagania trzeba spełnić i jakimi cechami charakteru się odznaczać? Na jakie warunki zatrudnienia można liczyć? Jak wygląda przykładowy dzień pracy pilota? Jak wyglądają zarobki pilotów i czy w LOT można liczyć na duże wynagrodzenie? Gdzie najlepiej szukać pracy jako pilot samolotu? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w niniejszym materiale.

Pilot samolotu pasażerskiego – jak nim zostać? Wymagania

Absolutną podstawą, która pozwoli nam na pracę w charakterze pilota, jest oczywiście licencja pilota zawodowego. Wyróżniamy kilka typów licencji – od posiadania niektórych może być uzależniona możliwość dalszego kształcenia się w tym zawodzie. Niemniej, wykształcenie formalne kandydatów nie jest szczególnie istotne w tym zawodzie – wystarczy wykształcenie średnie, choć warto udać się do szkół wyższych kształcących w dziedzinie pilotażu.

Dużo istotniejsze jest zdrowie kandydata. Wszelkie choroby przewlekłe (na przykład cukrzyca), choroby psychiczne, czy inne dysfunkcje, które mogłyby przeszkodzić pilotowi w trakcie lotu i narazić wyprawę na szwank, automatycznie dyskwalifikują chętnego z możliwości przystąpienia do kursu. Na podobną dyskwalifikację można liczyć również w przypadku posiadania niewyraźnej mowy. W zasadzie, można nawet zaryzykować stwierdzenie, że wymogi zdrowotne stawiane pilotom, są tak samo restrykcyjne jak te, które spełniać musi kontroler ruchu lotniczego.

Niesamowicie istotna jest także znajomość języków obcych. Każdy dodatkowy język z całą pewnością będzie mile widziany, jednak zdecydowanie najistotniejszym z nich będzie język angielski, który formalnie jest przecież uznany za międzynarodowy język lotniczy. Co więcej, pilot samolotu musi odznaczać się szeregiem kompetencji miękkich, które będą skrupulatnie weryfikowane na wielu etapach jego kariery. Do najważniejszych cech należą: komunikatywność, wielozadaniowość, odporność na stres, zdolność do logicznego myślenia, motywacja i zaangażowanie, oraz umiejętność pracy w grupie i pod presją czasu.

Ile zarabiają piloci na początku kariery i jak wygląda ich ścieżka awansu?

Zarobki pilotów na początku kariery mogą być zaskakująco zróżnicowane i zależne od przewoźnika oraz lokalizacji. W Polsce wynagrodzenie pierwszego oficera zaczyna się średnio od około 8-12 tys. zł brutto miesięcznie, ale w niektórych liniach lotniczych oferujących intensywne programy szkoleniowe, kwoty te mogą być niższe, szczególnie w przypadku stażystów. Z kolei na zachodzie Europy czy w krajach Zatoki Perskiej zarobki na tym etapie mogą sięgać 15-20 tys. zł brutto lub nawet więcej, zwłaszcza w liniach premium.

Ścieżka awansu w branży lotniczej jest wyraźnie określona, ale czas jej przebycia zależy od liczby wylatanych godzin. Awans na stanowisko kapitana, który niesie za sobą znaczny wzrost wynagrodzenia (nawet do 40-50 tys. zł miesięcznie brutto w Polsce), wymaga zazwyczaj minimum 1500-3000 godzin wylatanych jako pierwszy oficer. U najlepszych przewoźników procedury awansu są zautomatyzowane, a piloci mogą liczyć na dodatkowe szkolenia i certyfikaty.


Czy branża lotnicza boryka się z niedoborem pilotów?

Branża lotnicza stoi obecnie przed dużym wyzwaniem związanym z niedoborem wykwalifikowanych pilotów. Po pandemii COVID-19, która czasowo zahamowała rozwój transportu lotniczego, zapotrzebowanie na specjalistów wróciło z ogromną siłą. W 2023 roku szacowano, że na rynku globalnym brakuje ponad 30 tys. pilotów, co sprawia, że przewoźnicy intensywnie poszukują kandydatów, nawet wśród osób bez wcześniejszego doświadczenia.

Polskie linie lotnicze, takie jak LOT, odczuwają te braki, szczególnie w obliczu rosnącej konkurencji ze strony zagranicznych przewoźników oferujących lepsze warunki pracy. Niedobór pilotów powoduje także zwiększenie presji na linie lotnicze, które muszą proponować wyższe pensje, elastyczne harmonogramy oraz różnorodne benefity, aby przyciągnąć i utrzymać personel lotniczy.


Zarobki pilota samolotu pasażerskiego w Polsce a na świecie – jak wypadamy na tle innych krajów?

Zarobki pilotów w Polsce różnią się znacząco od wynagrodzeń oferowanych na świecie. Kapitan w polskich liniach lotniczych może liczyć na pensję rzędu 30-40 tys. zł brutto miesięcznie, co wciąż jest poniżej wynagrodzeń oferowanych w Europie Zachodniej. Tam kapitanowie, szczególnie w liniach premium, zarabiają od 50 tys. zł brutto miesięcznie wzwyż, a w przypadku przewoźników długodystansowych kwoty te sięgają nawet 80-100 tys. zł brutto.

Z kolei w krajach Azji czy Zatoki Perskiej, takich jak Katar czy Zjednoczone Emiraty Arabskie, piloci mogą liczyć na dodatkowe przywileje, takie jak bezpłatne zakwaterowanie, zniżki na loty dla rodziny, a także ulgi podatkowe, co sprawia, że zarobki netto są jeszcze bardziej atrakcyjne. Polscy piloci coraz częściej wybierają pracę za granicą, widząc znaczącą różnicę w wynagrodzeniach i warunkach zatrudnienia.

Licencja pilota zawodowego – jak zostać pilotem samolotu pasażerskiego?

Tak czy inaczej, jak już wyżej wskazaliśmy, absolutną podstawą dla otrzymania możności wykonywania opisywanego zawodu, jest konieczność zdobycia właściwych uprawnień. Licencję pilota można zdobyć w trzech kategoriach, zaczynając od najmniej liczącej się, uprawniającej do latania niewielkimi samolotami, aż do takiej, która pozwoli nam na prawdziwe rozwinięcie skrzydeł w branży lotniczej. Wyróżniamy następujące licencje pilota:

  • PPL(A) – Private Pilot Licence (Aircraft)

PPL(A) to podstawowa licencja turystyczna, dzięki której możesz pilotować wyłącznie niewielkie samoloty i jedynie w dobrych warunkach atmosferycznych. Nie możesz także przewozić pasażerów. Bez posiadania rzeczonej licencji, nie będziesz mógł zdobyć kolejnych.

Aby uzyskać PPL(A), musisz mieć ukończone 17 lat, oraz odbyć odpowiednie szkolenie, zakończone egzaminami. Szkolenie teoretyczne trwa 100 godzin, a praktyczne – 45. Koszt wyrobienia rzeczonych uprawnień waha się od 20 000 złotych, do 30 tysięcy złotych.

  • CPL(A) – Commercial Pilot Licence (Aircraft)

To drugi rodzaj licencji pilota, dzięki której będziesz mógł pochwalić się mianem pilota zawodowego. Dopiero posiadając licencję CPL(A) będziesz mógł pilotować samoloty w celach zarobkowych, przewożąc jednak maksymalnie dziewięcioro pasażerów. Co więcej, przy tego typu licencji, dozwolone jest pilotowanie wyłącznie samolotów o masie nieprzekraczającej 5,7 tony. Posiadając taką licencję, będziesz mógł realizować się zawodowo na przykład jako pilot lotów widokowych.

Licencja CPL(A) oraz jej zdobycie, jest w sposób ścisły powiązana z licencją ATPL. Aby ją otrzymać, należy ukończyć kurs teoretyczny ATPL, trwający łącznie 650 godzin – 120 godzin wykładów, oraz 530 godzin nauki własnej. Oprócz zdania egzaminów teoretycznych i praktycznych, uzyskanie licencji CPL(A) warunkowane jest wylataniem minimum 200 godzin.

  • ATPL – Airline Transport Pilot Licence

Licencja ATPL, czyli inaczej licencja pilota liniowego, to najwyższe z możliwych do zdobycia uprawnień w lotnictwie cywilnym. Dzięki nim możesz latać jako kapitan samolotu, maszynami o dowolnej masie i dowolnej liczbie pasażerów. Żeby otrzymać licencję tego rodzaju, musisz posiadać licencję CPL(A), oraz wyrobić dwa dodatkowe uprawnienia.

Pierwszym z takich uprawnień jest IR(A), czyli loty według wskazań przyrządów, niezależnie od warunków atmosferycznych. Drugim z kolei jest MEP(L), uprawniające do latania samolotami wielosilnikowymi. To jednak nie wystarczy do objęcia zawodu pilota. Po udanych egzaminach teoretycznych i praktycznych, otrzymujemy dopiero licencję ATPL FROZEN, czyli licencję zamrożoną.

Aby móc cieszyć się pełną licencją ATPL, będziemy musieli wylatać łącznie 1500 godzin – w tym 300 w IR(A), oraz 200 w załodze wieloosobowej. Łączny koszt wyrobienia licencji tego rodzaju, waha się między 150 000 złotych, a 200 000 złotych.

Warunki zatrudnienia pilotów w różnych firmach

Zawód pilota uznawany jest za jeden z najbardziej prestiżowych zawodów na świecie – trudno się zatem dziwić, że warunki zatrudnienia tego rodzaju specjalistów wykraczają daleko poza ramy znane nam z zawodów nieco mniej poważanych. Nikogo nie trzeba zapewniać, że podstawę zatrudnienia stanowi umowa o pracę, wynagrodzenia są więcej niż atrakcyjne, praca stabilna, a możliwości rozwoju – ogromne. Dodatkowo w wielu przedsiębiorstwach piloci samolotów mogą liczyć na rozmaite dodatki i benefity.

Czas pracy pilotów jest sztywno ograniczony poprzez zapisy ustaw. Czas pracy pilota nie powinien przekraczać 13 godzin dziennie i 100 godzin w trakcie 28 dni. Co więcej, w ciągu roku kalendarzowego pilot może wylatać maksymalnie 900 godzin, oraz po każdym dniu latania przysługuje mu 10 godzin odpoczynku.

Ile zarabiają piloci LOT?

Wszystkie osoby które rozważają swoją karierę w lotnictwie cywilnym, zapewne w pierwszej kolejności zadają sobie pytanie: ile zarabia pilot samolotu pasażerskiego? Jak możemy się domyślać, nie są to małe pieniądze i bardzo często to właśnie wysokie wynagrodzenia zachęcają kandydatów do podjęcia zatrudnienia w tym zawodzie. Zarobki pilotów uzależnione są od kilku czynników – przede wszystkim od doświadczenia pilota, oraz firmy, która go zatrudnia.

Zgodnie z informacjami otrzymanymi od PLL LOT, zarobki pilotów wahają się od 11 tys. zł brutto miesięcznie, do nawet 18 tysięcy złotych brutto miesięcznie. Niemniej, dotyczy to wyłącznie pilotów kursujących na terenie kraju. W przypadku lotów zagranicznych, wynagrodzenie może sięgać od 40 000 złotych brutto, do nawet 75 000 złotych brutto w skali miesiąca.

Trzeba przy tym pamiętać, że piloci otrzymują również rozmaite pensje i dodatki, uzależnione od ich dyspozycyjności. Mogą to być na przykład premie za lot w trudnych warunkach, czy odbywanie lotów nocnych.

Gdzie szukać zatrudnienia jako pilot samolotu?

Tak naprawdę, zatrudnienia jako pilot nawet nie trzeba szukać – posiadając właściwą licencję, pracę można otrzymać niemalże od ręki, udając się do firmy, która nas interesuje. Wynika to z faktu, że zdobycie właściwych dla tego zawodu uprawnień jest bardzo trudne, wskutek czego niewiele osób może pilotować samoloty. W Polsce liczba osób posiadających rzeczoną licencję wynosi jedynie 1439 osób (1 388 mężczyzn i 51 kobiet).

Warto przy tym więc pamiętać, że jeżeli marzy nam się praca w przestworzach, jednak kariera pilota samolotu nie jest dla nas dostępna, to nadal będziemy mieli spore szanse na zdobycie innej, intratnej oferty. Przykładem takiego zawodu może być na przykład stewardessa, która także może cieszyć się relatywnie wysokimi zarobkami.

Ile zarabiają piloci LOT? Jak zostać pilotem samolotu?

Praca pilota samolotu to nie tylko prestiż i wysokie zarobki, ale także ogromna odpowiedzialność, dlatego kandydaci muszą spełniać surowe wymagania zdrowotne. Kluczowym elementem jest orzeczenie lotniczo-lekarskie klasy 1, które obejmuje:

  • Badania wzroku – pilot nie może mieć poważnych wad wzroku, a w przypadku korekcji dopuszczalne są jedynie określone wartości.

  • Słuch – zdolność do wyłapywania dźwięków w różnych częstotliwościach, co jest kluczowe w komunikacji radiowej.

  • Stan psychiczny – stabilność emocjonalna i odporność na stres to niezbędne cechy pilota.

  • Ogólny stan zdrowia – brak przewlekłych chorób, które mogłyby wpłynąć na bezpieczeństwo lotu, np. cukrzycy, epilepsji czy nadciśnienia.

Regularne badania medyczne są obowiązkowe przez całą karierę pilota, a jakiekolwiek nieprawidłowości mogą skutkować utratą licencji.

Jak wygląda szkolenie na pilota komercyjnego?

Aby zostać pilotem liniowym, konieczne jest przejście wieloetapowego szkolenia. Proces ten składa się z kilku kluczowych etapów:

  1. Uzyskanie licencji PPL(A) – licencja pilota turystycznego pozwala na loty rekreacyjne, ale to dopiero początek drogi.

  2. Budowanie nalotu – przyszły pilot musi zgromadzić co najmniej 150 godzin lotu, aby móc ubiegać się o wyższą licencję.

  3. Licencja CPL(A) – czyli licencja pilota zawodowego, umożliwiająca wykonywanie lotów zarobkowych.

  4. Szkolenie ATPL(A) – licencja pilota liniowego, wymagana do pilotowania samolotów pasażerskich, uzyskiwana po 1500 godzinach nalotu.

  5. Type rating – szkolenie na konkretny typ samolotu, np. Boeing 737 lub Airbus A320.

Szkolenie na pilota jest kosztowne – pełna ścieżka do zdobycia licencji ATPL(A) może kosztować nawet 250-350 tysięcy złotych. Jednak dzięki atrakcyjnym zarobkom inwestycja ta zwraca się w ciągu kilku lat.

Źródło zdjęcia: https://pl.123rf.com/photo_171279397_powa%C5%BCny-lotnik-pozuje-do-kamery-przed-lotem.html

Oceń artykuł
2.3/5 (16)