Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) w Polsce oficjalnie został zakończony, a budowa tej gigantycznej inwestycji ma ruszyć już w 2026 roku. Zapowiedzi Ministerstwa Infrastruktury i spółki odpowiedzialnej za realizację projektu wzbudzają nadzieje na dynamiczny rozwój gospodarczy kraju oraz umocnienie roli Polski jako kluczowego gracza w międzynarodowym transporcie lotniczym. Czy Polska rzeczywiście jest gotowa na tak wielki projekt infrastrukturalny?

Krok milowy w drodze do realizacji CPK

Zakończenie prac nad projektem budowlanym CPK to istotny kamień milowy dla tej inwestycji. Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował o gotowości projektu na platformie X, załączając wideo prezentujące szczegóły dotyczące nowego lotniska i towarzyszącej infrastruktury, w tym m.in. dworca autobusowego. Nowe lotnisko ma stać się impulsem dla dalszego rozwoju gospodarczego kraju, a także kluczowym elementem strategicznym dla narodowego przewoźnika PLL LOT. Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK, podkreślił, że otwarcie CPK to szansa na umocnienie pozycji polskich linii lotniczych na rynku międzynarodowym.

Planowane jest, że nowy terminal pasażerski zajmie powierzchnię około 450 tys. m². W pierwszej fazie realizacji lotnisko ma obsłużyć do 11 tys. pasażerów na godzinę, a wnętrze terminala pomieści 140 stanowisk odpraw biletowo-bagażowych z możliwością rozbudowy do 170. Przepustowość lotniska ma wynieść do 34 mln pasażerów rocznie, co stawia CPK w czołówce kluczowych lotnisk w Europie Środkowej.

Harmonogram budowy i otwarcia CPK

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego ma ruszyć w 2026 roku, czyli jeszcze przed kolejnymi wyborami parlamentarnymi zaplanowanymi na 2027 rok. To strategiczny krok, który ma na celu zapewnienie ciągłości prac nad projektem bez względu na wynik przyszłych wyborów. Otwarcie lotniska zaplanowano na koniec 2032 roku, a jego uruchomienie zbiegnie się z oddaniem do użytku nowego odcinka Kolei Dużych Prędkości łączącego Warszawę i Łódź.

Harmonogram zakłada, że CPK będzie w stanie obsłużyć nie tylko pasażerów lotniczych, ale stanie się także ważnym węzłem komunikacyjnym dla innych środków transportu. Inwestycja w infrastrukturę towarzyszącą, taką jak dworce autobusowe i połączenia kolejowe, sprawia, że CPK ma szansę stać się kluczowym punktem na mapie europejskiego transportu.

Potencjalne korzyści i wyzwania dla gospodarki

Centralny Port Komunikacyjny to inwestycja, która ma wpłynąć na wiele sektorów polskiej gospodarki. Z jednej strony, budowa lotniska stworzy tysiące nowych miejsc pracy, zarówno bezpośrednio przy realizacji projektu, jak i w sektorach powiązanych – od budownictwa po turystykę i logistykę. Nowe lotnisko ma również stać się istotnym czynnikiem napędzającym wzrost PKB, generując większe przychody z międzynarodowego transportu pasażerów oraz towarów.

Z drugiej strony, skala inwestycji budzi pewne obawy związane z jej kosztami oraz realnym zapotrzebowaniem na nowy port lotniczy. Krytycy projektu podkreślają, że budowa tak gigantycznej infrastruktury w okresie niepewności gospodarczej może okazać się ryzykowna. Jednak zwolennicy CPK wskazują na długofalowe korzyści, jakie przyniesie nowoczesne centrum transportowe – zarówno dla Polski, jak i całej Europy Środkowo-Wschodniej.

Ostatecznie, Centralny Port Komunikacyjny to jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce ostatnich lat, której realizacja, mimo wyzwań, może na stałe zmienić krajobraz gospodarczy i komunikacyjny kraju.

Źródło: businessinsider.com.pl

Oceń artykuł
0/5 (0)