Ambient marketing to nietypowa forma promocji, skierowana do tych, którym znudziły się tradycyjne przekazy reklamowe. Czym wyróżnia się reklama ambientowa? Przykłady takich komunikatów marketingowych rosną w siłę. Zobacz najciekawsze realizacje działań ambientowych i poznaj ich wady i zalety.

Ambient marketing – co to jest?

Działania marketingowe mają różne formy i cały czas ewoluują, po to, by trafić do konsumentów, których oczekiwania wciąż się zmieniają. Ambient marketing to niestandardowe formy reklamy skierowane do tych odbiorców, którym znudziły się tradycyjne formy przekazu marketingowego i mają dosyć krzykliwych treści i stałych nośników reklamowych. Nowoczesne formy reklamy muszą się wyróżniać, aby wzbudzić reakcję odbiorców. Reklama zewnętrzna czy spoty telewizyjne stały się już tak powszechne, że często przestają pełnić swoją funkcję i nie zostają zauważone przez potencjalnych konsumentów.

Ambient marketing – definicja

Trudno jednoznacznie stwierdzić czym jest ambient marketing, bowiem swoimi działaniami obejmuje szereg różnych chwytów marketingowych, które są odrębnie definiowane i opisywane. Jednak ich cechą wspólną jest niekonwencjonalny sposób dotarcia do klienta, poprzez szokowanie i wywołanie emocji. Są to jednorazowe realizacje marketingowe, które mają pozostać w pamięci odbiorców, a nie stale promować dany produkt.


Szukasz nowego zatrudnienia w województwie śląskim? Zobacz oferty pracy w Sosnowcu na GoWork.pl i aplikuj na najciekawsze ogłoszenia.


Ambient marketing – działania marketingowe

Działania ambientowe muszą być oryginalne i wyróżniać się spośród innych form reklamy. Aby przyniosły zamierzone efekty, twórcy muszą wykazać się kreatywnością i niebanalnym podejściem do promocji. Ich niekonwencjonalność sprzyja interakcji z odbiorcami. Warto zaznaczyć, że takie przekazy powinny być świeże i jednorazowe, a ich powielanie mija się z celem marketing ambientu.

Na czym polega ambient marketing?

Zaangażowanie odbiorców w przedstawioną treść to priorytet reklamy ambientowej. Przykłady takiej interakcji są widoczne w buzz marketingu, który często jest bezpośrednio powiązany z ambientisingiem. Na początku takich działań marketingowych należy obrać potencjalną grupę odbiorców, do której zostanie skierowany jednorazowy komunikat reklamowy i wybrać odpowiedni nośnik, który ułatwi skuteczne dotarcie do wybranych odbiorców. Realizowana akcja musi być oryginalna, dlatego nie należy powielać schematów, które w przeszłości odniosły sukces tylko skupić się nad wdrożeniem innowacyjnego pomysłu na promocję.

Ambient marketing: powiązania

Zdefiniowanie ambient marketingu jest kwestią sporną, bowiem wielu badaczy zakłada, że jest to połączenie kilku innych form promocji. O jakich powiązaniach mowa? Opisywana forma reklamy często wykorzystuje inne metody promocji i łączy się z:

Rzeczywiście działania ambientowe często wykorzystują wymienione formy marketingu. Natomiast ich cel i metodyka świadczą o tym, że jest to oddzielny twór, który wyróżnia wiele indywidualnych czynników.

Reklama ambientowa – przykłady

Niebanalne pomysły idą w parze z nietypowymi rozwiązaniami, jakie proponuje ambient marketing. Przykłady udanych kampanii tego typu jest wiele, a jej największymi zwolennikami są takie giganty jak McDonald’s i Netflix. Jaki był ich pomysł na niebanalne dotarcie do klientów? Oto najlepsze kreacje ambientowe ostatnich lat!

Przykłady kampanii ambientowych sieci McDonald’s

McDonald’s to jeden z pionierów ambient marketingu. Oryginalne pomysły restauracji rzadko pozostają bez echa, a ich działania w tym zakresie są wzorem dla wielu marketerów.

ambient marketing przykład

ambient marketing przykłady

Ambient marketing w wykonaniu Netflixa

Netflix jest zwolennikiem ambient marketingu, co potwierdzają zrealizowane kampanie realizowane zarówno w sieci, jak i na zewnątrz.

ambient marketing przykłady

ambient marketing przykład

Netflix wyszedł na ulicę i rozpowszechnił ambient marketing w Polsce. Reklama zrealizowana w Warszawie, promująca najnowszy sezon serialu czy instalacja na rynku w Krakowie potwierdzają, jak oryginalny pomysł wpływa na udaną promocję!

Ambient marketing – wady i zalety

Dobrze zrealizowana kampania i nietuzinkowe podejście do promocji mogą zagwarantować sukces i powiększyć grono konsumentów promowanego produktu lub usługi. Czasami jednak niekonwencjonalne kreacje spotykają się z krytyką i nie budzą entuzjazmu w odbiorcach. Im więcej interakcji z klientami tym lepszy ambient marketing. Wady i zalety tej formy reklamy przedstawiają się następująco:

Zalety ambinet marketingu

Największą zaletą tego rodzaju działań marketingowych jest wyjście poza schemat i oryginalne przekazanie treści. Ponadto nieszablonowe kreacje intrygują i przyciągają uwagę odbiorców, a to przybliża ich do skorzystania z promowanych usług lub produktów. Co więcej, oryginalny pomysł wyróżnia daną firmę w branży i w krótkim czasie może przynieść jej dużą rozpoznawalność wśród konsumentów. Kolejnym plusem takich unikatowych kreacji jest ich niepowtarzalność, która gwarantuje docenienie kreatywności przez najbardziej wymagających odbiorców.

Reklama ambientowa: wady

Wadą ambient marketingu może być jego zwężone oddziaływanie. Jednorazowa kreacja często jest skierowana do wybranej grupy odbiorców i promowana np. tylko w jednym mieście, a to powoduje ograniczenie liczby potencjalnych klientów. Kolejnym minusem prowadzenia takich działań może być również ich kreacja. Nietuzinkowe pomysły i oryginalne rozwiązania często wymagają czasu, który zostanie poświęcony przygotowaniu jednorazowej kampanii, która nie będzie powielana w przyszłości.