Dobro środowiska leży Wam na sercu? Chcecie pomagać chronić naturę nawet będąc w pracy? Ekologiczne biuro jest w zasięgu ręki! Zdradzamy patenty na to, jak dbać o ekologię w firmie i zachęcić współpracowników do wspólnej troski o naszą planetę.

Ekologiczne biuro: modne i dobre dla środowiska

Edukacja robi swoje – ekologia w biurze i domowym zaciszu staje się coraz modniejsza. Wszystko z troski o środowisko i los nasz, oraz przyszłych pokoleń. Dlatego ważne, aby o naszą planetę dbać wspólnie i to nawet podczas pracy! Jak tego dokonać?

Oszczędzanie energii i segregacja śmieci nie muszą ograniczać się tylko do naszego domu. Jeśli dobro otaczającej nas natury leży Wam na sercu i chcecie zarażać innych tą ideą, najlepiej będzie zacząć od samych siebie. Dając dobry przykład innym, najłatwiej przekonamy ich do tego, że bycie eko to nie tylko modne, ale i dobre dla środowiska rozwiązanie. 

Podczas gdy w kolejnych polskich miastach wyrastają eko-przystanki, a kolejne sieci restauracji rezygnują z używania np. plastikowych słomek, czy opakowań i sztućców, my zdradzimy Wam kilka prostych patentów na to, jak wprowadzić eko rozwiązania również w Waszym biurze. To nie będzie wymagać wielkiego wysiłku, a wręcz opłaci się Waszej firmie!

Ekologiczne biuro w praktyce: od czego zacząć?

Na rynku znajdziemy wiele ekologicznych artykułów biurowych (recykling to podstawa!), jednak istnieją też prostsze i tańsze sposoby na to, jak dbać o środowisko w naszej pracy. Przede wszystkim zacznijcie oszczędzać energię! To oznacza nie tylko niższe rachunki za prąd, ale i korzyści dla środowiska. Od czego zacząć?

Wybór taryfy energetycznej, dostosowanej do potrzeb Waszej firmy to pierwszy krok. Kolejnym będzie rezygnacja z pozostawiania włączonego komputera podczas przerw w pracy. Wystarczy, że idąc na lunch zahibernujecie lub wyłączycie urządzenie, z którego korzystacie.

To samo tyczy się drukarek, kopiarek i faksu! Uwaga, w przypadku tych ostatnich, warto namówić szefa na wymianę faksu na model z funkcją czuwania, dzięki któremu urządzenie pozostanie w gotowości do pracy, jednocześnie oszczędzając energię, gdy jest nieużywane.

W kuchni warto za to nakleić karteczkę (z papieru pochodzącego z recyklingu!) przypominającą współpracownikom, aby nie pozostawiali na całe dnie podłączonych do kontaktu ładowarek od telefonów i laptopów.

Aby być eko w pracy, zacznijcie także maksymalnie wykorzystywać światło dzienne (dodatkowy bonus – jest zdrowsze dla oczu!), zamiast sztucznego. Pamiętajcie też o wymianie żarówek na energooszczędne i wyłączaniu światła np. w biurowej kuchni oraz łazience. Widzicie, jakie to proste?

Ekologiczne artykuły biurowe, czyli drobiazgi mają znaczenie

W małych gestach tkwi wielka moc! Wbrew pozorom ekologia w biurze nie musi oznaczać olbrzymich zmian. Specjalnie oznaczone kosze do segregacji śmieci powinny znaleźć się w każdej firmie. Z badań wynika, że statystyczny Polak produkuje w pracy ok. 312 kg śmieci rocznie!

Warto przyjrzeć się także papierowi do drukarki, jaki kupuje firma. Czy posiada on certyfikat FSC (Dobrej Gospodarki Leśnej i Kontroli Pochodzenia Produktu)? Jeśli tak, gratulujemy – korzystacie z papieru pochodzącego z recyklingu i jesteście eko.

Teraz już tylko wystarczy wysłać maila do współpracowników, w którym delikatnie nadmienicie, że drukowanie obustronne ma o wiele więcej sensu. Zasugerujcie także, iż wysyłanie maili, zamiast drukowania każdego drobnego ogłoszenia w pracy, jest znacznie lepszym rozwiązaniem. Według wyników badań, przeciętny europejski pracownik zużywa ok. 34 strony papieru dziennie, z czego ponad 20% jest marnowane.

Do popularnych eko rozwiązań w biurze należą także końcówki na kran, oszczędzające wodę. Zdziwilibyście się, jak wysoka jest ich skuteczność! Warto również zadbać o to, aby biurową zmywarkę uruchamiać dopiero wtedy, kiedy jest faktycznie pełna i nauczyć się korzystać z jej trybu ekologicznego. 

Eko rozwiązania w biurze: garść inspiracji!

Nie każda firma może pozwolić sobie na zainstalowanie paneli fotowoltaicznych na dachu, dzięki którym energia elektryczna produkowana jest z promieni słonecznych. Jeśli jednak Wasza firma mieści się w niewielkim budynku na obrzeżach miasta, warto przedyskutować takie rozwiązanie z właścicielami. W długoterminowej perspektywie nie tylko zadbacie o środowisko, ale i zaoszczędzicie na rachunkach!

Ekologia w biurze to także umiejętne korzystanie z klimatyzacji, która jest prawdziwym pożeraczem energii. W czasie jej działania nie otwierajcie okien ani drzwi! Do tego pamiętajcie o regularnej wymianie filtrów – zwłaszcza, jeśli pracujecie w firmie w dużym mieście. Temperaturę ustawiajcie za to o 5 – 7 stopni Celsjusza niższą, niż jest na zewnątrz. W ten sposób klimatyzacja pobierze niemal o połowę mniej energii.

Warto również namówić szefa na zamówienie firmowych kubków termicznych na kawę. Ile razy wylewaliście ją zimną, bo zapomnieliście zabrać ją ze sobą na spotkanie? Kubek załatwi sprawę, a dodatkowo pozwoli zrezygnować z plastikowych kubeczków jednorazowych. Na samym ekspresie możecie za to przykleić przypomnienie, żeby wyłączać go, kiedy go nie używamy. Przy kilkudziesięciu pracownikach w biurze ma to już ogromne znaczenie dla środowiska. 

Zawsze zamawiacie do biura butelkowaną wodę mineralną? Czas z tym skończyć! W to miejsce doskonale nada się dzbanek filtrujący. Zdrowo, wygodnie i przede wszystkim – ekologicznie! 

Oceń artykuł
0/5 (0)