MONDI sp. z o.o.

4.4 Udziel wywiadu o firmie

Wywiady MONDI sp. z o.o.

Miniaturka
Rafał Mroziewski
MONDI sp. z o.o.
Prezes Grupy Mondi na rynku polskim, w której skłąd wchodzi Mondi SET, zajmujący się pozyskiwaniem pracowników tymczasowych oraz Mondi PRO, specjalizujący się w rekrutacjach stałych. Na co dzień zarządzając i koordynując działania grupy, zajmuje się tym, co określa jako swój nadrzędny cel: spełnianiem marzeń o idealnym partnerstwie ludzi i firm.

MONDI sp. z o.o.

Jesteśmy polską spółką, będącą częścią międzynarodowej grupy kapitałowej Mondi GmbH. W codziennej pracy zajmujemy się rekrutacją ludzi. W odróżnieniu od wielu agencji pracy tymczasowej, stawiamy przede wszystkim na budowanie relacji. Jesteśmy osią porozumienia między pracownikami a pracodawcami. Przez ostatnie siedem lat wypracowaliśmy standardy, które doceniły setki klientów i kandydatów.

Każdy człowiek to historia, pamięta pan historię pierwszego podopiecznego, któremu MONDI pomogło znaleźć pracę i zmienić życie?

Pamiętam wiele z tych osób. Gdy w 2011 r. zaczynaliśmy działalność naszej firmy w Polsce w wielu regionach panowało bardzo duże bezrobocie. Kandydaci dosłownie ustawiali się w kolejkach, aby otrzymać propozycję pracy. Jakże sytuacja wygląda odmiennie w obecnych czasach… Wtedy pomogliśmy wielu – pamiętam kobiety z małymi dziećmi, których nie stać było nawet na bilet, by dojechać do wymarzonej pracy. Dawaliśmy im zaliczki na start, aby mogły godziwie zarobić i nakarmić maluchy. Było też sporo mężczyzn, ojców mających na utrzymaniu kilkoro dzieci, którzy będąc jedynymi żywicielami rodziny znajdowali się w dramatycznej sytuacji życiowej. Wielu z nich pomogliśmy i są nam wdzięczni do dziś. Oczywiście to w dużej mierze zasługa naszych klientów, dawali pracownikom takie warunki i możliwości rozwoju, że trudno było tego nie wykorzystać.

MONDI na rynku jest od 14 lat, a w Polsce od 5. Wszystko się zmieniło, kraj ewoluował. Czy ludzie poszukujący pracy też? Czym się kierują w swoich wyborach zawodowych?

Aktualnie poziom bezrobocia jest rekordowo niski, w związku z tym pracownik ma możliwości wyboru – tym większe, im wyższe ma kwalifikacje. Poza wymaganiami dotyczącymi rozsądnego wynagrodzenia bardzo często pojawiają się pytania o dodatki za dojazd, premie frekwencyjne czy efektywnościowe. Mile widziane są pakiety sportowe, ubezpieczenia grupowe czy też opieka zdrowotna. Zmienił się nasz styl życia, mamy wyższe wymagania, cenimy pozapłacowe formy wynagrodzenia. To normalne, przeszliśmy długą drogę i dorosło nowe pokolenie – mamy europejskie standardy. Pracodawcy muszą zapewnić dobre warunki oraz dbać o pozytywny employer branding (ang. wizerunek), aby móc zrekrutować, a także utrzymać wartościowych współpracowników. 

Czy pracownicy zawsze potrafią odnaleźć się w nowej pracy?

Niestety nie zawsze, a dodatkowo nie czują dużej presji. Jeżeli im nie wyjdzie na tym stanowisku, to mogą iść do innego pracodawcy w pobliżu, który także poszukuje wsparcia. Z tego powodu, tam gdzie możliwe, zalecamy naszym klientom (ale i sami także tak robimy przy rekrutacjach wewnętrznych), aby przeprowadzać testy czy też dni próbne, podczas których można zweryfikować w praktyce przydatność kandydata do pracy.

Czy pomoc w okresie adaptacji pracownika to oczywistość? To jest cenione?

Ponieważ jest to praca z ludźmi, cały czas pojawiają się nowe sytuacje, które ciężko przewidzieć. Ale to właśnie jest piękne – dzięki temu praca nie jest monotonna, a każdy dzień przynosi ciekawe doświadczenia.

W jakich rekrutacjach specjalizuje się MONDI?

W głównej mierze wspieramy przedsiębiorstwa produkcyjne w Polsce oraz w Niemczech. Dlatego też najczęściej poszukujemy pracowników produkcyjnych oraz specjalistycznych. Na zachodzie szczególnie są cenieni tacy fachowcy jak: spawacze, rzeźnicy, elektrycy, operatorzy wózka widłowego, ślusarze czy elektromonterzy. W większości przypadków jest jednak wymagana znajomość języka niemieckiego, aby pracownik mógł bez problemu samodzielnie się komunikować. W Polsce mamy pracę dla komisjonerów, magazynierów, sortowaczy oraz fizycznych pracowników produkcji.

Mówimy cały czas o pracownikach niższego szczebla – a jak jest z kadrą zarządzającą?


Szukaniem wysokiej klasy kadry zarządzającej zajmuje się MONDI PRO, jednostka która specjalizuje się w direct search, czyli bezpośrednim docieraniu do najlepszych kandydatów na stanowiska kierownicze i dyrektorskie. W ostatnim czasie szukaliśmy np. dyrektora ds. sprzedaży i marketingu w branży technicznej, inżyniera serwisu, dyrektora zarządzającego czy też inżyniera sprzedaży. 
Podejmujemy się także bardzo trudnych i specjalistycznych projektów, z którymi nie radzą sobie inne firmy, jak poszukiwania programisty drążarki wgłębnej CNC. 

Kadrą zarządzającą także trzeba się opiekować?

To zależy od stażu pracy. Rzeczywiście jeżeli dyrektor zarządzający ma 20 lat doświadczenia w danej branży, to nie będzie wymagał zbyt długiej adaptacji, a czasami to on właściwie przeprowadza adaptację swoich współpracowników do nowych okoliczności. W przypadku młodszych managerów właściwe wdrożenie jest niezbędne. 
 

Jak wygląda współpraca z klientem? Traktujecie go jak zleceniodawcę?


Traktujemy go jak partnera, a współpraca jest tu słowem kluczem. Bez bieżącej wymiany informacji i partnerskiego podejścia w tak dynamicznych czasach i środowisku niemożliwością jest osiągnąć sukces. Sukces ma wielu ojców i wynika ze współpracy. Misją naszej firmy jest „Spełniać marzenia o idealnym partnerstwie ludzi i firm”. I te marzenia spełniamy – co potwierdzają nasi klienci i pracownicy. Są zadowoleni z efektów, jasnych zasad biznesowych i wartości prezentowanych przez MONDI. 
 

Czy jest jeszcze w tej pracy coś, co pana zaskakuje?

Ponieważ jest to praca z ludźmi, cały czas pojawiają się nowe sytuacje, które ciężko przewidzieć. Ale to właśnie jest piękne – dzięki temu praca nie jest monotonna, a każdy dzień przynosi ciekawe doświadczenia.

Wstaje pan rano i myśli – idę do pracy. Jakie uczucia panu towarzyszą?

Radość, że idę do firmy, która funkcjonuje tak, jak sobie kiedyś wymarzyłem. Radość, że spotykam ludzi, którym ufam i z którymi mogę budować przyszłość – entuzjastów i optymistów. W MONDI  stawiamy przede wszystkim na szacunek, sukces zespołu, sprawną komunikację, wyciąganie wniosków i szukanie konstruktywnych rozwiązań. Wszyscy traktują firmę jak własną, co jest dla mnie niezmiernie budujące i powoduje, że każdego dnia z chęcią idę do pracy. Jestem szczęściarzem, lubię to, co robię. 

Firmy działające w tej branży mają podobną narrację, trudno znaleźć coś, co je wyróżnia. Jak jest w przypadku MONDI?

Jesteśmy zupełnie inni niż konkurencja – właściwie traktujemy ją jakby jej nie było, ponieważ to my redefiniujemy branżę. Jesteśmy dla naszych klientów niezawodnym partnerem we wszelkich aspektach związanych z HR – doradztwo, opiniowanie, rekrutacje pracowników stałych, a także tymczasowych, assessment center, development center, oceny pracownicze, itp. 
Z pewnością nie jesteśmy najtańszą firmą, ale za to najlepszą. Tam gdzie innym kończą się pomysły, możliwości czy rozwiązania, tam my dopiero zaczynamy. Realizujemy najtrudniejsze projekty wymagające nadzwyczajnego zaangażowania, współpracy, elastyczności i doświadczenia. Klienci bardzo to doceniają, rozszerzając zakres wspólnych działań i rekomendując nas innym. Razem z naszymi klientami przeprowadzamy działania na rynku pracy, ale i też zakładamy wspólne spółki stając się prawdziwymi partnerami. 

Opinia idzie za firmą. Jaka idzie za MONDI?

Zawsze słyszymy pozytywne opinie, klienci dziwią się często, że współpraca może tak dobrze wyglądać. Doceniane jest zrozumienie potrzeb, elastyczne i kompleksowe rozwiązania, niespotykana na rynku wysoka jakość, szybkie rekomendowanie właściwych kandydatów, zaangażowanie czy indywidualne podejście. Jesteśmy szczerzy i godni zaufania, do tego skuteczni –  często kilkukrotnie bardziej niż inni.

 

 

Dziękujemy za rozmowę.

MONDI sp. z o.o.