Jeżeli przygotowałeś już strategię zatrudnienia dla swojej organizacji, pora na kolejny etap – plan rekrutacji! Realizowanie procesu rekrutacji bez przygotowania może stać się chaotyczne i naprawdę gorączkowe. Nietrudno jest się zgubić między przyjmowaniem nowych informacji od managerów, pozyskiwaniem talentów, przeprowadzaniem wywiadów i koordynowaniem ofert dla wielu wolnych miejsc pracy. Najlepszym sposobem na pozbycie się tego stresu jest poświęcenie czasu na planowanie rekrutacji tak, aby zwiększyć szanse na jej powodzenie.

 

 

Co to jest plan rekrutacyjny?

Plan rekrutacji to z góry ustalona strategia dla osoby lub zespołu rekrutującego do wdrożenia podczas każdego procesu rekrutacji. Posiadanie jasno określonego planu od samego początku usprawnia procesy, a także zapewnia jasny harmonogram działania oraz efektywniejsze planowanie pracę. Zapewnia on również wgląd osobą zlecającym czy nadzorującym proces na każdym etapie. Oczywiście nie ma jednego uniwersalnego planu rekrutacji, oferty pracy podobnie jak firmy są różne jednak elementy, które są stanowią rdzeń wszystkich procesów rekrutacyjnych, pozwalając go zoptymalizować i rozszerzać w razie potrzeby.

 

Oto 10 etapów, które powinieneś zawrzeć w swoim planie rekrutacji, aby zwiększyć szanse na znalezienie odpowiedniego kandydata:

1. Identyfikacja nowego wakatu

Wakat
W pierwszej kolejności warto ustalić, czy nowe obowiązki muszą wiązać się z nowym zatrudnieniem. Nowy wakat to doskonała okazja, by powrócić do tematu planowania zatrudnienia i analizy brakujących kompetencji i umiejętności w zespole. Jak również sposób na zagospodarowanie miejsce po awansującym w strukturach pracowniku.

 

 

 

2. Przygotowanie ogłoszenia rekrutacyjnego

Ogłoszenie
Napisanie skutecznego ogłoszenia rekrutacyjnego dostosowanego do grupy docelowej jest pierwszym krokiem do przyciągnięcia odpowiednich kandydatów do Twojej firmy. Im dokładniej opisujesz zalety stanowiska, warunki pracy, kwalifikacje i wymagania, tym mniej czasu stracisz na selekcję CV i odrzucanie nieodpowiednich aplikacji.

Skuteczny ogłoszenie rekrutacyjne powinno zawierać następujące elementy:

  • Nazwa stanowiska – unikaj używania tytułu unikalnego dla Twojej firmy i upewnij się, że jest zrozumiały dla wszystkich w Twojej branży.
  • Informacje o Twojej firmie – zawrzyj kilka linijek o Twojej firmie i powód, dla którego kandydat może być zainteresowany pracą dla niej.
  • Zalety stanowiska i warunki pracy – podsumowuj najważniejsze zadania i warunki pamiętaj, aby podkreślić, co czyni zarówno tę pozycję, jak i miejsce pracy wyjątkowe i ekscytujące.
  • Kwalifikacje i wymagania – wymień według priorytetu jakie umiejętności, kwalifikacje i doświadczania są oczekiwane na tym stanowisku.
  • Informacje „techniczne” – jasno określ jakie elementy (np. CV, referencje, portfolio) chcesz otrzymywać w ramach aplikacji.

 

3. Narzędzia rekrutacyjne

Narzędzia
Po przygotowaniu ogłoszenia rekrutacyjnego musisz znaleźć właściwy sposób na jego publikację i promocję. Dwa czynniki będą decydować o najlepszym wyborze: budżet firmy i rodzaj kandydata, którego szukasz. Pamiętaj, że użycie więcej niż jednego narzędzia zwiększa szanse na skuteczność.

Oto narzędzia, których możesz użyć do publikacji i promocji swojego procesu rekrutacyjnego:

Ważne jest, aby śledzić wyniki dla poszczególnych narzędzi, z czasem pomoże to ustalić, które z nich są najlepsze dla Twojej firmy.

 

4. Budżet rekrutacyjny

Budżet
Niewiele rzeczy w biznesie wywołuje większy stres niż problemy z budżetowaniem. Przed rozpoczęciem jakiegokolwiek procesu rekrutacyjnego sprawdź dokładnie jakie poniesiesz koszty w ramach każdego narzędzia i na tej podstawie przygotuj budżet. Dzięki temu będziesz miał większą kontrolę nad kosztami i współczynnikami wydajności rekrutacji.

 

 

 

5. Wstępna selekcja i weryfikacja kandydatów

Selekcja
Po otrzymaniu aplikacji i dokonaniu wstępnej selekcji kandydatów następnym krokiem jest przeprowadzenie ich weryfikacji. Im bardziej jesteś ostrożny na tym etapie, tym mniej czasu stracisz w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej.

Oto sposoby sprawdzania kandydatów przed rozmową kwalifikacyjną:

  • Wywiad telefoniczny – poproś kandydatów o więcej informacji, które pomogą Ci zdecydować, czy naprawdę chcesz się z nimi spotkać. Warto również przedstawić więcej szczegółów oferty i upewnić się, że faktycznie są nią zainteresowani.
  • Standaryzowane ankiety i testy – ich wyniki pomogą Ci znaleźć kandydatów, których umiejętności, talenty lub wartości najlepiej pasują do Twojego ideału.
  • Weryfikacja portfolio – wstępny przegląd wcześniejszych prac kandydatów może być świetnym sposobem na ocenę ich umiejętności i dopasowanie do Twojej firmy.

 

 

Zapraszamy do drugiej część artykułu, w której znajdziesz omówienie kolejnych etapów:

  • spotkanie rekrutacyjne
  • oferta pracy
  • informacja zwrotna
  • wdrożenie nowego pracownika

skutecznego planowania rekrutacji. Zapraszamy!