Młody mężczyzna na pierwszym planie, za nim zamglone niebo i szczyt wielkiej góry.

Wysoka odporność psychiczna jest niezwykle cenna, szczególnie w dobie kryzysu. W jaki sposób wspomóc pracowników w radzeniu sobie ze stresem? To zadanie dla działu HR. Przedstawiamy kilka pomysłów, które zainspirują Cię do przygotowania własnego programu profilaktycznego.

 

Pakiet materiałów i newsletter

Internet obfituje w różne wartościowe treści związane z budowaniem odporności psychicznej oraz radzeniem sobie ze stresem. Wybieraj jednak tylko te, które znajdują oparcie w fachowej literaturze i są przygotowywane przez ekspertów, na przykład psychologów praktyków lub naukowców. Znajdziesz je między innymi na portalach organizacji zajmujących się profilaktyką w zakresie zdrowia psychicznego.

Przygotuj bazę materiałów, które udostępnisz potem pracownikom. Kiedy natkniesz się na ciekawe treści, zbieraj je i przekazuj w formie cotygodniowego newslettera. Zachęcaj ich do zgłębiania wiedzy na temat mechanizmów związanych z doświadczaniem stresu, a także skutecznych sposobów radzenia sobie.

Czego szukać? Przede wszystkim:

  • Artykułów
  • Infografik
  • Nagrań z wykładów
  • Filmów i filmików edukacyjnych
  • Inspirujących Ted Talks
  • Aplikacji na smartfony
  • Webinarów i kursów online
  • Podcastów

Oto przykłady:

How to make stress your friend | Kelly McGonigal

„Radzenie sobie ze stresem poprzez techniki relaksacyjne” – dr Agnieszka Mościcka-Teske (audio)

 

Program redukcji stresu

Istnieją długoterminowe oddziaływania przygotowane specjalnie pod kątem nauki radzenia sobie ze stresem i trudnymi emocjami. Jednym z nich jest program MBSR oparty na ćwiczeniu uważności. Jego najważniejszą zaletą jest fakt, że był wielokrotnie weryfikowany empirycznie, dzięki czemu jego skuteczność została udowodniona naukowo. Trwa 8 tygodni i opiera się na cotygodniowych spotkaniach w kilkuosobowych grupach, w trakcie których uczestnicy biorą udział w różnych aktywnościach takich jak na przykład wsłuchiwanie się w dźwięki płynące z otoczenia, obserwacja własnego oddechu, myśli i uczuć. Praktykę kontynuuje się codziennie przez 15-60 minut w domowym zaciszu. Kurs z powodzeniem przeprowadzić można w trybie online. Ważne, by zatrudnić do tego osobę, która ukończyła odpowiednie szkolenie i ma doświadczenie w prowadzeniu takich oddziaływań.

Efekty: poprawa funkcjonowania, zmniejszenie napięcia, skuteczniejsze radzenie sobie ze stresem emocjonalnym. Warto podkreślić, że celem jest akceptacja doświadczania negatywnych emocji, a nie ich likwidacja.

 

Zachęcaj do rozmowy

Szczera rozmowa często przynosi ulgę. Optymalnie, jeżeli pracownicy mogą liczyć na wystarczające wsparcie ze strony bliskich osób. Nie zawsze jednak tak się dzieje. Niektóre firmy na stałe zatrudniają dyplomowanych psychologów, którzy służą nieodpłatnym wsparciem w ramach benefitów pozapłacowych. Jeżeli w Twojej organizacji jest taka osoba, przypomnij o niej pracownikom i zachęć ich do korzystania z pomocy. Jeżeli nie, zastanów się, czy Ty jako pracownik działu HR lub ktoś z Twojego zespołu byłby w stanie zapewniać doraźne wsparcie. 

Jeżeli się na to zdecydujesz, pamiętaj, że podstawą pomocnej rozmowy jest umiejętność aktywnego słuchania. Zwróć uwagę na jej główne elementy:

  • Pełna koncentracja na rozmówcy (kontakt wzrokowy, pozwolenie, by to on głównie mówił)
  • Pytania pogłębiające (“co dokładniej masz na myśli mówiąc, że…”)
  • Doprecyzowanie, weryfikacja zrozumienia (“chodzi Ci o to, że… czy dobrze rozumiem?”)
  • Okazywanie empatii (“wyobrażam sobie, że to było dla Ciebie bolesne doświadczenie”)

W niektórych przypadkach konieczna może się okazać konsultacja ze specjalistą. Radzimy jednak podejść do sprawy ostrożnie, z dyskrecją i należytym szacunkiem – nie każdy jest otwarty na taką informację zwrotną, szczególnie w miejscu pracy.

 

Dbaj zarówno o siebie, jak i swoich pracowników. Wówczas będziecie uzbrojeni w odporność psychiczną, która pomoże Wam mierzyć się z wyzwaniami.