Nasze nawyki żywieniowe wpływają nie tylko na zdrowie i życie prywatne, ale także na naszą pracę. Światowa Organizacja Zdrowia szacuje, że odpowiednia dieta może zwiększyć wydajność pracownika nawet o 20%. Około 60% pracodawców dostrzega, że na produktywność może również wpłynąć pora w jakiej pracownik spożywa posiłki. Jaka jest więc dieta idealnego pracownika? Podzielimy się z wami tą wiedzą.

Dieta z charakterem

Już od dawna wiadomo, że nasza dieta ma wpływ na nasz charakter. Spożywając zbyt duże ilości węglowodanów możemy wykazywać infantylność i stracić pewność siebie. Zbyt kwaśna dieta powoduje zwiększoną krytyczność wobec siebie. Natomiast duża ilość czerwonego mięsa może wywołać agresję i podnieść poziom testosteronu, co jednak w niektórych branżach stosuje się celowo (np. niektórzy maklerzy lub handlowcy). Robert McCarrison przeprowadzając badania żywności i grup społecznych, wywnioskował że dieta obfita w chleb, puszkowane mięso, margarynę i mocno słodzoną herbatę powoduje nerwowość i skłonności do konfliktów.

Dieta naukowca

jak jesz tak pracujesz  2

Dieta ma wpływ na twoją pracę i wydajność. Może też kształtować twój charakter.

Giovanni Cizza słusznie stwierdził, że żołądek przemawia do mózgu. Jeśli w swojej pracy musisz przyswajać dużą ilość wiedzy podstaw na ryby. Dodaj do nich surowe warzywa i owoce. Poprawisz swoją umiejętność uczenia się poprzez kwasy omega -3. Dodatkowo lepszą pamięć zapewni lecytyna (np. soja, orzeszki ziemne, kiełki pszenicy). Zawarta w lecytynie cholina poprawia koncentrację. Dodatkowo aminokwasy z białek dostarczają budulca na neurotransmiterów. Poprawimy swoje zdolności komunikacyjne.

Dieta bystrzaka

Cynk poprawia inteligencję. Zawierają go m. in. suche nasiona, rośliny strączkowe, wątroba cielęca, bób, ciemne pieczywo, owoce morza i żółty ser. Jednak nadmiar cynku może zaszkodzić, np. wywołać niedokrwistość. Dodatkowo zażywaj magnez (np. kasza, ryż, pestki dyni, gorzka czekolada), co poprawi komunikację między nerwami.

Dieta na stres

Stres ogranicza twoją produktywność. Spożywaj nasiona, np. pestki dyni lub słonecznika. Zawarty w nich magnez redukuje zdenerwowanie. Dodatkowo umieść w swojej diecie buraki, ziemniaki, owoce cytrusowe, nasiona strączkowe oraz jajka i banany, które ze względu na zawartość tryptofanu, działają uspokajająco.

Dieta energetyczna

Zapomnij o przekąskach takich jak np. batony, ciastka, chipsy lub pizza. Twój organizm zużyje dużo energii na ich trawienie. Spożywaj tylko ciepłe napoje, ponieważ na ogrzewanie tych zimnych organizm musi zużywać kolejne kcal. Unikaj też kawy, która wbrew pozorom nie pobudza tak bardzo, a ogranicza przyswajalność innych cennych składników, takich jak np. magnez i cynk. Poza tym, kofeina zawarta w kawie wywołuje niepokój i rozdrażnienie. Postaw lepiej na energetyczny miks węglowodanów z tłuszczami i białkami – idealna będzie kanapka z ciemnego pieczywa z jajkiem i masłem. Wszelkie rodzaje kasz również działają jak zastrzyk energii.

Dieta na wypalenie zawodowe

Jesteś znużony i apatyczny? Wypalasz się zawodowo? Czujesz przygnębienie i brak motywacji? Jedz szpinak i natkę pietruszki. Pomoże ci zawarte w nich żelazo. Postaw również na dużą ilość witamin i minerałów. Nastrój poprawiają również kwasy tłuszczowe.

Należy pamiętać, że żadna dieta w formie skrajnej nie będzie skuteczna, a może nawet zaszkodzić. Ostrzegają przed tym dietetycy. Warto więc znaleźć idealną harmonię między różnymi dietami, dostosowaną do naszych potrzeb i trybu życia. Przydatne mogą się okazać kursy i szkolenia dietetyczne, a także kursy kucharskie, które również nauczą nas jak właściwie przygotowywać posiłki. Mając odpowiednią wiedzą na temat jedzenia odniesiemy sukces w życiu zawodowym i prywatnym.

Autor: GoWork.pl

Przydatne linki:

https://www.gowork.pl/blog/przepis-na-prace/

https://www.gowork.pl/blog/jak-zachowac-diete-w-pracy/

https://www.gowork.pl/praca/dietetyk;st