Nie od dziś wiadomo, że wizerunek marki jest jednym z najważniejszych czynników, wspomagających walkę o nowego pracownika. Opinia idealnego pracodawcy oznacza łatwość w pozyskiwaniu, i utrzymaniu na stanowisku najbardziej utalentowanych osób.
Czym jest employer branding?
Employer branding to w skrócie długofalowe, i konsekwentne działania firmy, pozwalające na wykreowanie wizerunku pożądanego pracodawcy.
Wyróżnia się dwa podstawowe typy EB:
Wewnętrzny – skupiający się głównie na obecnych pracownikach. Polega na zapewnieniu dobrej atmosfery w biurze, stawianiu na rozwój i wsłuchiwaniu się w potrzeby zatrudnionych.
Zewnętrzny – skierowany do potencjalnych kandydatów. Buduje markę pracodawcy, u którego warto się zatrudnić.
Jakie korzyści przynosi budowanie marki?
Wbrew pozorom sprawne budowanie pozytywnego wizerunku firmy nie jest wydatkiem, a inwestycją. Employer branding prowadzony w odpowiedni sposób, niesie ze sobą wiele korzyści:
Możliwość zatrudnienia najbardziej utalentowanych pracowników
Specjaliści są mniej skłonni do zmiany pracy
Bardziej zaangażowany i szczęśliwy zespół odnosi lepsze wyniki
Niższy wskaźnik nieobecności w zespole
Proces rekrutacji i onboarding generuje mniejsze koszty (pozytywna opinia zachęci do aplikowania przez największe talenty na rynku)
5 skutecznych sposobów na sprawny employer branding:
Nacisk na wykorzystywanie nowych mediów w rekrutacji i budowaniu marki
Najlepiej oceniane firmy potrafią dostosować się do nowych sposobów komunikacji. Dlatego prowadzą aktywne profile na różnych portalach społecznościowych. Facebook, Youtube, Linkedin i Instagram to świetne narzędzia, pomagające w pozyskiwaniu nowych pracowników.
Określenie grupy potencjalnych pracowników
Taki zabieg pozwoli na poznanie oczekiwań, celów zawodowych i życiowych nowego członka załogi. Poczucie spełnienia u nowej osoby to świetny sposób na zyskanie ambasadora marki.
Organizowanie eventów wewnątrz firmy
Wewnętrzne wydarzenia poprawiają więź emocjonalną pracownika z pracodawcą. Pikniki rodzinne, dni kultur, quizy pracownicze albo wspólne świętowanie urodzin jest najlepszą okazją do nawiązania współpracy z każdym członkiem zespołu.
Taki sam nacisk na działania wewnętrzne i zewnętrzne
Warto pamiętać, że wizerunek wewnątrz firmy jest tak samo ważny jak ten na zewnątrz. Szczęśliwy pracownik chętniej poleci firmę, w której pracuje osobie godnej zaufania. Warto postarać się, aby po utracie członka zespołu zyskać ambasadora, a nie zajadłego wroga.
Zrozumienie i zatarcie różnicy pokoleniowej
Dialog, jako bardzo ważny element współpracy w zespole powinien działać jak najlepiej. Także wsród pracowników w różnym wieku, o innym spojrzeniu na pracę.