Nie od dziś wiadomo, że wizerunek marki jest jednym z najważniejszych czynników, wspomagających walkę o nowego pracownika. Opinia idealnego pracodawcy oznacza łatwość w pozyskiwaniu, i utrzymaniu na stanowisku najbardziej utalentowanych osób.

Czym jest employer branding?

Employer branding to w skrócie długofalowe, i konsekwentne działania firmy, pozwalające na wykreowanie wizerunku pożądanego pracodawcy.

Wyróżnia się dwa podstawowe typy EB:

  1. Wewnętrzny – skupiający się głównie na obecnych pracownikach. Polega na zapewnieniu dobrej atmosfery w biurze, stawianiu na rozwój i wsłuchiwaniu się w potrzeby zatrudnionych.

  2. Zewnętrzny – skierowany do potencjalnych kandydatów. Buduje markę pracodawcy, u którego warto się zatrudnić.

Jakie korzyści przynosi budowanie marki?

Wbrew pozorom sprawne budowanie pozytywnego wizerunku firmy nie jest wydatkiem, a inwestycją. Employer branding prowadzony w odpowiedni sposób, niesie ze sobą wiele korzyści:

  • Możliwość zatrudnienia najbardziej utalentowanych pracowników

  • Specjaliści są mniej skłonni do zmiany pracy

  • Bardziej zaangażowany i szczęśliwy zespół odnosi lepsze wyniki

  • Niższy wskaźnik nieobecności w zespole

  • Proces rekrutacji i onboarding generuje mniejsze koszty (pozytywna opinia zachęci do aplikowania przez największe talenty na rynku)

5 skutecznych sposobów na sprawny employer branding:

  • Nacisk na wykorzystywanie nowych mediów w rekrutacji i budowaniu marki

Najlepiej oceniane firmy potrafią dostosować się do nowych sposobów komunikacji. Dlatego prowadzą aktywne profile na różnych portalach społecznościowych. Facebook, Youtube, Linkedin i Instagram to świetne narzędzia, pomagające w pozyskiwaniu nowych pracowników.

  • Określenie grupy potencjalnych pracowników

Taki zabieg pozwoli na poznanie oczekiwań, celów zawodowych i życiowych nowego członka załogi. Poczucie spełnienia u nowej osoby to świetny sposób na zyskanie ambasadora marki.

  • Organizowanie eventów wewnątrz firmy

Wewnętrzne wydarzenia poprawiają więź emocjonalną pracownika z pracodawcą. Pikniki rodzinne, dni kultur, quizy pracownicze albo wspólne świętowanie urodzin jest najlepszą okazją do nawiązania współpracy z każdym członkiem zespołu.

  • Taki sam nacisk na działania wewnętrzne i zewnętrzne

Warto pamiętać, że wizerunek wewnątrz firmy jest tak samo ważny jak ten na zewnątrz. Szczęśliwy pracownik chętniej poleci firmę, w której pracuje osobie godnej zaufania. Warto postarać się, aby po utracie członka zespołu zyskać ambasadora, a nie zajadłego wroga.

  • Zrozumienie i zatarcie różnicy pokoleniowej

Dialog, jako bardzo ważny element współpracy w zespole powinien działać jak najlepiej. Także wsród pracowników w różnym wieku, o innym spojrzeniu na pracę.

Employer branding jest istotną inwestycją w przyszłość każdej firmy. Szczęśliwy pracownik to silniejsza pozycja pracodawcy. Najbardziej wiarygodnym źródłem opinii o danej firmie, jest osoba, która jest/była jej częścią.