18 najczęściej popełnianych błędów w procesie rekrutacji, których powinieneś unikać – Część I
Rekrutacja nowych pracowników to złożony, czasochłonny i wymagający proces, w ramach którego nie możesz sobie pozwolić na zatrudnienie niewłaściwego kandydata do pracy. Dlatego warto być pewnym, że udało się znaleźć i wybrać najlepszą osobę spośród wielu możliwości. Znajomość przeszkód i potencjalnych problemów, które możesz napotkać w trakcie procesu rekrutacyjnego, pomoże Ci ich uniknąć lub poradzić sobie z nimi, jeżeli się pojawią.
Oto 18 z najczęstszych błędów popełnianych w trakcie rekrutacji:
1. Brak zaplanowanego procesu rekrutacji
Aby rekrutować skutecznie konieczny jest jasno określony plan rekrutacji i strategia zatrudnienia. Znalezienie odpowiedniego pracownika nie następuje natychmiast. W przypadku braku powyższych może dojść do zatrudnienia przypadkowego kandydata, nie upewniając się, że ta osoba rzeczywiście pasuje do roli i organizacji.
2. Nieprecyzyjny opis stanowiska
Ponowne użycie opisu stanowiska w ramach rekrutacji za odchodzącego pracownika może być postrzegane jako dobry sposób na zaoszczędzenie czasu, ale role zmieniają się, a opis stanowiska może być nieaktualny, co oznacza, że będziesz zatrudniać według niepoprawnego zestawu kryteriów. Niejasne i nieprecyzyjne opisy stanowisk również utrudniają selekcję aplikacji, ponieważ pojawia się o wiele więcej nieodpowiednich kandydatów.
3. Nie zadawanie właściwych pytań podczas rozmowy kwalifikacyjnej
Brak wcześniejszego przygotowania ustrukturyzowanego wywiadu opartego o szczegółowe pytania behawioralne i sytuacyjne znacznie utrudnia ustanowienie równych warunków dla wielu kandydatów i uniknięcie niedomówień.
4. Poleganie wyłącznie na wywiadzie
Chociaż rozmowa kwalifikacyjna jest jednym z najbardziej skutecznych narzędzi pracodawcy, decyzje o zatrudnieniu nie powinny być podejmowane wyłącznie na tej podstawie. Podczas tworzenia bazy wiedzy o kandydacie musisz dołączyć jak najwięcej materiałów pomocniczych, w tym portfolio, referencje, osobiste spostrzeżenia i rekomendacje.
5. Zbyt duże poleganie na referencjach
Oczywiście warto weryfikować zawarte w CV informacje na temat doświadczenia zawodowego kandydata. Nie zakładaj jednak, że informacje uzyskane w ramach referencji są w pełni obiektywne i stanowią gwarancję przyszłych sukcesów. Czyjeś pozytywne doświadczenie w jednej organizacji nie oznacza, że automatycznie zabłyśnie w Twojej, a negatywne referencje od poprzedniego pracodawcy nie oznaczają, zapowiedzi fiaska.
Chociaż żadna organizacja nie chce pracowników, którzy są klonami i wszyscy myślą w ten sam sposób, ważne jest, aby każda nowa osoba pasowała do reszty swojego zespołu. Ich osobowość musi spotykać się z innymi i ważne jest, aby mieli oni podobną dynamikę, etykę pracy i wartości.
7. Nieuwzględnienie rekrutacji wewnętrznej
Czasami najlepsi kandydaci mogą znajdować się tuż pod twoim nosem! Rekrutacja wewnętrzna nie tylko obniża koszty i minimalizuje czas związany z procesem rekrutacji, ale chroni ważną wiedzę, która zostałaby utracona, gdy nietrafiony kandydat szybko opuściłby swój nowy zespół. Ponadto obecny pracownik zna już procesy i procedury, kulturę i misję organizacji oraz wyznaje te same wartości.
8. Gwałtowny proces
Każdy z nas ma świadomość, że idealny kandydat może nie istnieć, ale nie oznacza to, że powinieneś za wszelką cenę i jak najszybciej zatrudnić każdego. Zastanów się, ile będzie kosztowało Cię czasu i pieniądzy ponowne rozpoczęcie procesu rekrutacji, zatrudnienie i szkolenie kolejnego nowego pracownika. Użyj wszelkich dostępnych środków, aby zebrać jak najwięcej atrakcyjnych aplikacji, przygotuj dobry wywiad, sprawdź referencje, zaangażuj managerów i nie spiesz się, a na pewno wybór będzie trafiony.
9. Oczekiwanie na idealnego kandydata
W rzeczywistości idealni kandydaci są tak rzadcy, że najlepiej jest wybrać kogoś, kto spełnia wszystkie kluczowe wymagania, ale przede wszystkim zdradza potencjał oraz chęć do pracy i nauki. Ponieważ szkolenie nowego pracownika buduje lojalność oraz znacząco wpływa na jego zaangażowanie w wykonywanie codziennych obowiązków. Ponad to pozostawienie otwartego procesu rekrutacyjnego w nieskończoność grozi spadkiem produktywności i niszczeniem morale pozostałej części zespołu.