Managerem może być tak naprawdę każdy z nas. Ludzie obejmują stanowiska kierownicze w różnych okolicznościach i o ile jedni mają predyspozycje do zarządzania personelem – innym ich często brakuje.

Pytanie czy chcą i potrafią się otworzyć na naukę, żeby stać się leaderami porywającymi za sobą tłumy?

To jest bowiem zasadnicza kwestia – podczas kiedy manager może powiedzieć ludziom co mają robić, lider inspiruje i motywuje pracowników by robili więcej.

W USA stwierdzono, że 80% ludzi niezadowolonych ze stylu zarządzania swojego kierownictwa odchodzi z pracy lub zostaje zwolniona. Taka liczba sprawiła, że największe korporacje zwróciły uwagę na problem, który przybliżał się już wręcz do epidemii. Słabe zarządzanie to nieefektywne zespoły, które przekładają się bezpośrednio na jakość produktów czy usług świadczonych przez firmę.

Lider a manager

Na szczęście okazuje się, że wystarczy jedna, niewielka zmiana, która sprawi, że nasi pracownicy zaczną angażować się w powierzane im zadania i zwyczajnie lepiej pracować – postarajmy się naszych managerów zamienić w liderów!

Dlaczego warto?

Lider to ktoś, kto zachęca ludzi by wykazywali inicjatywę. Otwiera pracowników, skłania by dawali z siebie ponad 100%, myśleli nieszablonowo i dzięki temu – szybciej i efektywniej wykonywali swoje obowiązki. Lider jest nakierowany na osiągnięcie rezultatów a nie trzymanie się procedur i dlatego bardzo często jego ludzie dochodzą do założonego celu szybciej niż  zespoły zarządzane przez przeciętnych managerów.

Jak dokonać zmiany?

Przygotowaliśmy poniżej 7 kroków – wskazówek, które w tym pomogą!

Stale proś o feedback

Kluczową cechą przywództwa jest otwartość na pomysły innych ludzi, dlatego warto zachęcać naszych pracowników do dzielenia się swoimi pomysłami i opiniami – także na nasz temat.

Prawdziwy lider nigdy nie zamyka się na konstruktywną krytykę, regularnie komunikuje się ze swoimi ludźmi i tworzy miejsce pracy, które jest zawsze otwarte na dyskusję.

Umożliwienie pracownikom wyrażania swoich opinii i pomysłów pokazuje im, że słuchamy tego co myślą. Możemy wykorzystać do tego celu spotkania zespołów albo ankiety. Im bardziej wnikliwe pytania zadajemy – tym większe mamy szanse na uzyskanie dokładnych i merytorycznych odpowiedzi.

Daj swoim ludziom wolność

Jedną z najważniejszych cech – nie tylko w wymiarze pracowniczym ale także ludzkim – jest uczciwość, z którą w parze idzie zaufanie.

Jeśli chcemy mieć na pokładzie efektywnych i kreatywnych ludzi – dajmy im wolność. Zaufajmy, że sami poukładają swoje obowiązki i pracę tak – by osiągać najlepsze rezultaty. Jeśli możemy sobie na to pozwolić – zaoferujmy pracownikom elastyczne godziny pracy i rozliczajmy ich z wyników. Dzięki temu najlepiej wykorzystamy ich wydajność , która nie dla każdego człowieka przypada na te same godziny w ciągu doby.

Pamiętajmy także, że zatrudniamy specjalistów, którzy mają szereg doświadczeń oraz umiejętności. Najgorszym błędem popełnianym przez managerów jest zamykanie takich osób w pudełku procedur i utartych procesów. To zabija kreatywność, za którą często płacimy pracownikom niemałe pieniądze.

Polegaj na umiejętnościach swoich ludzi

Każdy z nas lubi myśleć o sobie, iż jest niezastąpiony. Prawda jest jednak taka, że nie jesteśmy najlepsi we wszystkim i dlatego wymyślono pracę zespołową, w której deleguje się uprawnienia. Managerowie często tego nie potrafią. Delegują jedynie rzeczy, których sami nie lubią. Lider oddaje pracownikom pole do popisu, wykorzystuje inny punkt widzenia i ustępuje w kwestiach, w których ma mniejszą od innych wiedzę.

Bardzo ważną umiejętnością lidera jest dobieranie zadań tak aby rozwijać swoich pracowników. Jeśli widzimy, że ktoś jest świetnym organizatorem – wykorzystajmy to i przydzielajmy mu odpowiednie zadania. Ktoś świetnie czuje się w social mediach? Powierzajmy mu opiekę nad naszym facebookiem i instagramem. Delegowanie zadań w oparciu o mocne strony naszych ludzi, nie tylko pozwoli wykorzystać ich potencjał ale też da im poczucie, że doceniamy ich umiejętności i doświadczenie.

Porzuć mikrozarządzanie

Termin “mikrozarządzanie” pochodzi bezpośrednio od słowa zarządzać.  Jest to styl kierowania cechujący się wysokim stopniem obserwacji i kontroli pracy podwładnych. Pamiętajmy, że jako lider nie musimy znać wszystkich zadań jakie wykonują pracownicy. Musimy za to znać rezultaty i na tym powinniśmy się skupiać.

Dajmy podwładnym przestrzeń i wolność. Skupmy się na wynikach ich pracy, które możemy z nimi regularnie omawiać. Dzięki temu zapewnimy ludziom swobodę twórczą i poczucie odpowiedzialności za wykonywaną pracę.

Nadawaj znaczenie dla osiągania wyników

Liderzy, którzy wyznaczają realne cele mają lepiej funkcjonujących pracowników.  Cel działa jak motywator – ale tylko wtedy kiedy informujemy pracowników jaki wpływa mają ich pomysły oraz opinie na wyniki firmy.

Jeśli celem jest osiągnięcie dobrego wyniku przez handlowców – dajmy im coś co ich do tego dodatkowo zmotywuje. Zadziała to lepiej niż ciągle atakowanie exelami i wywieranie presji. Pamiętajmy tylko, by cel był prawdziwy i byśmy zrealizowali obietnicę. Lider zawsze jest uczciwy i nie składa obietnic bez pokrycia.

Pomóż swoim ludziom się rozwijać

Często w organizacji zdarza się sytuacja, w której po kilku latach pracy zauważamy, że dana osoba ma zupełnie inne predyspozycje niż te, których używa na co dzień w pracy. Manager to zignoruje – o ile owy pracownik efektywnie i satysfakcjonująco wypełnia swoje obowiązki.

Bycie liderem polega na dostrzeganiu takich osób i wspomaganiu ich w rozwoju – nawet kosztem przeniesienia do innego zespołu. Pamiętajmy, że człowiek, który się nie rozwija i nie spełnia w swoich codziennych obowiązkach – prędzej czy później sam dojdzie do wniosku, że potrzebuje zmiany.

Bierz odpowiedzialność za niepowodzenia

Podejmowanie ryzyka i przecieranie nowych szlaków wiąże się często z niepowodzeniem. Jest to nieodzowna część życia i przywództwa.

Prawdziwy lider pokazuje ludziom, że jest odpowiedzialny i potrafi przyznać się do błędu. Dzięki temu otwiera ich i sprawia, że odważniej podchodzą do powierzanych im zadań.

Jeśli przerzucamy odpowiedzialność za niepowodzenie prowadzonego projektu na swoich pracowników – nigdy nie zbudujemy zespołu i nie wydobędziemy z ludzi kreatywności.

Niezależnie od branży w jakiej pracujemy, powinniśmy zawsze pamiętać o tym, że sukces firmy tworzą ludzie. Jeśli otworzymy się na zmiany i damy naszym pracownikom kredyt zaufania – pozwolimy im wejść na inny poziom wydajności. Bycie prawdziwym liderem nie jest łatwe ale można się tego nauczyć.

Czy warto postawić na takie właśnie zarządzanie? Doświadczenia największych światowych korporacji ( takich jak np. Apple) pokazują, że tak.

Sukces bowiem to nie jest doskonały produkt czy usługa. Sukces to ludzie, którzy nad tym projektem pracują w sposób oddany i efektywny. To idee, pomysły, usprawnienia. To doświadczenia oraz umiejętności naszych pracowników, którzy każdego dnia ulepszają i dostosowują naszą ofertę do oczekiwań rynku.

Oceń artykuł
0/5 (0)