Nowe przepisy dotyczące kontroli trzeźwości w miejscu pracy wchodzą w życie 21 lutego 2023 roku. Pracodawca może samodzielnie sprawdzić stan pracownika. By zapewnić bezpieczeństwo w miejscu pracy, kontrole będą prowadzone pod kątem alkoholu i narkotyków. Kogo dotyczą nowe przepisy? Jakie konsekwencje ponosi pracownik, gdy kontrola wykaże nietrzeźwość lub substancje odurzające w organizmie?
Kontrola trzeźwości pracowników a Kodeks Pracy
Nowelizacja Kodeksu pracy daje pracodawcom nowe uprawnienia w kontroli pracowników pod kątem trzeźwości. Do tej pory można było to zrobić tylko za jego zgodą. Teraz pracodawca może zdecydować się na kontrolę, jeśli jest to niezbędne do zapewnienia ochrony życia lub zdrowia oraz ochrony mienia. Jednocześnie sama czynność sprawdzająca nie może naruszać godności czy innych dóbr osobistych pracownika.
Od 21 lutego 2023 roku pracodawcy mogą przeprowadzić kontrolę trzeźwości w przypadku pracowników zatrudnionych na etacie, na umowie zleceniu, a nawet samozatrudnionych.
Jak i kiedy pracodawca może przeprowadzić kontrolę trzeźwości?
Kontrola trzeźwości może być prowadzona pod kątem alkoholu i obecności substancji odurzających (narkotyków). Do jej wykonania należy użyć urządzenia z odpowiednimi dokumentami potwierdzającymi prawidłowe działanie.
Informacje dotyczące kontroli trzeźwości (czas, częstotliwość, rodzaj urządzenia), ustala się w regulaminach, obwieszczeniu lub w przepisach wewnątrzzakładowych. Pracodawca informuje o podjęciu kontroli minimum 2 tygodnie przed jej realizacją.
W przypadku, gdy kontrola trzeźwości wykaże stan nietrzeźwości (więcej niż 0,5 promila), pracownik może zostać ukarany karą porządkową. Takie naruszenie może być też powodem do zwolnienia w trybie dyscyplinarnym. Analogicznie sytuacja wygląda w przypadku wykrycia narkotyków.
Kontrola trzeźwości pracowników – podsumowanie
Od 2023 roku w Polsce obowiązują zmiany w Kodeksie Pracy dotyczące kontroli trzeźwości pracowników. Nowe przepisy umożliwiają pracodawcom przeprowadzanie regularnych testów trzeźwości, co ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa w miejscu pracy. Pracodawcy muszą jednak pamiętać o konieczności przestrzegania przepisów dotyczących ochrony danych osobowych oraz transparentności procedur, aby uniknąć naruszeń praw pracowników. Zmiany te mogą wpłynąć na kulturę pracy i odpowiedzialność w firmach.