brak logo

IBM

Warszawa

Wywiadu udzieliła:
Agnieszka Dziewulska
Dyrektor Personalny IBM
od 15 lat odpowiada za szeroko rozumiany HR. Pracę zawodową rozpoczęła przy Pełnomocniku Rządu ds Integracji Europejskiej gdzie współpracowała z zespołem odpowiedzialnym za harmonizację polskiego prawa pracy do standardów Unii Europejskiej. Przygodę z biznesem rozpoczęła w GE, najpierw wspierając zespół Mergers and Acquisitions w CEE, a następnie jako Dyrektor ds Personalnych GE Money Banku. Do branży nowych technologii dołączyła w 2004 roku - przyjmując stanowisko Dyrektora Personalnego w HP Polska Sp. z o.o. Przed dołączeniem do IBM Polska, była odpowiedzialna za strategię różnorodności oraz Executive Talent Management dla regionu Europy, Bliskiego Wschodu oraz Afryki. Od stycznia 2014 roku prowadzi politykę HR w IBM dla Polski i krajów Bałtyckich.
IBM

IBM to jeden z pierwszych na świecie koncernów informatycznych o ponad 100-letniej tradycji, założony w 1911 roku w Stanach Zjednoczonych. W Polsce pojawił się jednak dopiero osiemdziesiąt lat później.

W 1991 roku otworzyliśmy polski oddział firmy IBM Polska Sp. z o.o. Główna siedziba firmy znajduje sięw Warszawie, a w ciągu kolejnych lat powstawały oddziały w Katowicach, Poznaniu, Wrocławiu. W tym ostatnim mieście ulokowaliśmy nasze Security Operation Center. Jesteśmy obecni również w Krakowie, gdzie znajduje się Software Lab, który 2015 roku obchodził swoje 10-lecie. Obecnie na świecie zatrudniamy ponad 379 tys. osób w ponad 170 krajach. Zajmują się oni głównie usługami doradczymi i informatycznymi oraz tworzeniem oprogramowania. W 2014 roku IBM zarejestrował ponad 7,5 tysięcy nowych rozwiązań patentowych i od ponad dwudziestu lat jest światowym liderem w tej dziedzinie. Pracownicy IBM Polska w 2014 roku opatentowali siedem rozwiązań IBM.

Jakie usługi i produkty oferujecie Waszym klientom?

IBM Polska zapewnia pełną ofertę usług doradczych oraz produktów potrzebnych do cyfrowej infrastruktury, zarówno dla dużych przedsiębiorstw, administracji państwowej, jak i dla firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Pomagamy samorządom we wdrażaniu idei Inteligentnego miasta do poprawy bezpieczeństwa i jakości życia dla obywateli. Nasi konsultanci pracowali pro-bono m.in. w Katowicach, Gdańsku, Łodzi i Lublinie. Budujemy systemy analizy danych dla największych przedsiębiorstw i instytucji publicznych oraz dostarczamy najnowszą wiedzę oraz technologie do średnich i mniejszych firm w Polsce.

Angażujecie się także we współpracę z sektorem bankowym. Na czym to polega?

IBM obok firmy Apple, z którą współpracujemy nad rozwojem mobilnych aplikacji, jest uznany na świecie za jedną z dwóch kluczowych firm transformacji cyfrowej. Nasi eksperci doradzają klientom, jak poradzić sobie z wykorzystaniem lawinowego przyrostu danych dla zaadresowania ważnych dla klientów i obywateli problemów. Tłumaczymy także jak budować bezpieczną infrastrukturę w chmurze przetwarzania danych.

Najnowszym przykładem innowacyjnego projektu zrealizowanego przez IBM jest Watson, czyli pierwszy na świecie system kognitywny. Oznacza to, że jest on samouczący się. W jaki sposób zdobywa wiedzę?

Watson zna treść miliona książek, naukowych opracowań, potrafi zrozumieć pytania zadane głosem i odpowiedzieć na nie. Dzięki zbudowanemu systemowi masowego przetwarzania równoległego, wykorzystującego tysiące rdzeni procesorów, Watson może w bardzo krótkim czasie udzielać odpowiedzi po analizie milionów danych niedostępnych dla człowieka. Choć sukces komputera w starciu z człowiekiem na gruncie języka naturalnego ma ogromne znaczenie samo w sobie, to jeszcze ciekawsze są konsekwencje zastosowania technologii wykorzystanych do budowy Watsona dla celów społecznych, biznesowych czy naukowych. Przykładowo, technologie te mogą być wykorzystane na gruncie medycyny do diagnozowania i leczenia pacjentów oraz dostarczania lekarzom bieżącego dostępu do niezbędnych informacji, opartych na błyskawicznej analizie tysięcy podobnych przypadków i najnowszych opracowań medycznych.

Przy ponad stuletniej tradycji i rozpoznawalnym znaku rynkowym działania promocyjne są w ogóle potrzebne?

Wbrew pozorom jak najbardziej. Staramy się blisko współpracować z uczelniami wyższymi. W ramach Inicjatywy Akademickiej, IBM Polska współpracuje z kilkudziesięcioma ośrodkami akademickimi w naszym kraju. Częścią Inicjatywy jest dostęp do światowych sieci akademickich i najnowocześniejszego oprogramowania oraz szkoleń. Od 1997 roku firma sponsoruje Akademickie Mistrzostwa Świata w Programowaniu Zespołowym (z ang. ICPC - International Collegiate Programming Contest) organizowane przez stowarzyszenie Association for Computing Machinery. W 2012 r. Mistrzostwa po raz pierwszy odbyły się w naszym kraju, a konkretnie w Warszawie. Najlepsza drużyna z Polski, reprezentacja Uniwersytetu Warszawskiego znalazła się na 2. miejscu. Swój finałowy sukces powtórzyła też w 2015 roku, uzyskując 3. miejsce na zawodach w Maroko.

Współpraca z Górnośląską Wyższą Szkołą Handlową, Uniwersytetem Śląskim i Uniwersytetem Ekonomicznym to także element promocyjny?

Można to tak potraktować. W ramach zawartych porozumień z tymi uczelniami, IBM będzie współuczestniczył w wymianie, upowszechnianiu i tworzeniu wiedzy informatycznej. Dzięki temu studenci zyskają możliwość prowadzenia projektów badawczych, jak również odbywania praktyk zawodowych. Od 2014 roku certyfikaty programu edukacyjnego IBM CRC otrzymało ponad pięciuset studentów biorących udział w tej edukacji. W 2015 roku IBM i Katedra Informatyki AGH uruchomiły innowacyjny program edukacyjny w kluczowych obszarach IT: Mobile, Analytics, Security and BigData. U genezy programu o nazwie IBM University leżą badania trendów na światowym rynku pracy, które pokazały, że przewidywany jest duży wzrost zapotrzebowania na wykwalifikowanych specjalistów IT. Wybór konkretnych obszarów i specjalizacji jest nie tylko zgodny ze strategią IBM, ale wychodzi naprzeciw oczekiwaniom najbardziej innowacyjnych firm, dla których IT to narzędzia w codziennej działalności biznesowej.

Czy ścisła współpraca z wieloma uczelniami oznacza, że korzystacie z wiedzy i umiejętności młodego pokolenia?

Jak najbardziej. Zgodnie ze strategią firmy, chcemy inwestować w młodych ludzi i zapewnić im możliwość budowania kariery w naszych strukturach. IBM oferuje szereg różnorodnych ścieżek karier, a planowanie przyszłej drogi zawodowej powinno się rozpoczynać już na uczelni. Oferujemy praktyki, staże, programy rozwojowe, ale też wykłady oraz „drzwi otwarte” w trakcie których można zapoznać się z tym, czym jest praca w naszej firmie. Dla wielu ludzi jest to pierwszy kontakt z wielopłaszczyznową organizacją działającą na tak dużą skalę. Wiele z tych osób znajduje u nas stałe zatrudnienie.

To jednak pewnie nie jedyna droga poszukiwania pracowników?

Kandydatów do pracy szukamy wszelkimi dostępnymi kanałami, jak ogłoszenia, direct search czy działania w social media. Wierzymy w polecenie i „marketing szeptany”. IBM jest marką samą w sobie, a bycie „IBMerem” może być powodem satysfakcji. Szukamy również pracowników wśród studentów i rekrutujemy ich spośród absolwentów naszych inicjatyw akademickich.

Czyli interesują Was także osoby, które dopiero wkraczają na rynek pracy?

Przy naszej dynamice mogę śmiało powiedzieć, że interesują nas osoby na każdym etapie swojej drogi zawodowej. Zatrudniamy osoby na stanowiskach wysoko wyspecjalizowanych, ekspertów w branży IT, ale też oferujemy stanowiska przygotowujące do wyspecjalizowanych ról w przyszłości. IBM ma w Polsce kilka oddziałów, do których nieustannie poszukujemy specjalistów i osób chętnych do rozwijania kompetencji w różnych dziedzinach: od stanowisk technicznych, poprzez konsulting i sprzedaż, aż po role finansowo-księgowe.

Kogo poszukujecie najczęściej?

Trudno mówić o kilku najczęstszych profilach. Jesteśmy firmą technologiczną, zatem typowymi dla nas funkcjami są role techniczne. Związane z administracją, infrastrukturą IT, programowaniem czy zarządzaniem projektami technologicznymi. Często poszukujemy też osób na funkcje wspierające m.in. finansowo-księgowe i wsparcia użytkowników w Polsce i za granicą, gdzie poszukujemy osób ze znajomością języków obcych.

W jaki sposób przeprowadzacie proces rekrutacyjny?

Proces rekrutacyjny jest kilkuetapowy i uzależniony od specyfiki stanowiska. Przy niektórych procesach jesteśmy w stanie podjąć decyzję o zatrudnieniu już po jednej rozmowie, w innych jesteśmy zobligowani zapraszać kandydatów wielokrotnie. W wielu przypadkach decyzja o nawiązaniu współpracy jest podejmowana na poziomie kraju i regionu, co wynika ze specyfiki pracy w międzynarodowej korporacji i wiąże się z tym, że praca świadczona jest często na rzecz partnerów w całej Europie Środkowo-Wschodniej. W trakcie rekrutacji stawiamy przede wszystkim na kontakt osobisty, ale korzystamy też z nowoczesnych technologii, prowadząc wywiady telefoniczne czy wideo. Zdarza się, że oprócz standardowej rozmowy kwalifikacyjnej wspieramy się innymi narzędziami, jak kwestionariusze czy elementy assessment center. Zwracamy uwagę nie tylko na umiejętności techniczne i doświadczenie zawodowe, ale też na otwartość na nowe doświadczenia, motywację do zmiany oraz dopasowanie do kultury organizacyjnej.

Dla takiego światowego potentata konkurencja z pewnością niestraszna?

Rynek IT zmienia się naturalnie w sposób bardzo dynamiczny. Konwergencja sektorów wymusza szerokie horyzonty postrzegania tego, co dzieje się wokół nas. Konkurencja jest częścią zdrowego mechanizmu rynkowego. Zależy nam bardzo na zaangażowaniu naszych pracowników w ich rolę i środowisko pracy. To buduje wspólnotę i społeczność.

Dzięuję za rozmowę.