ZETKAMA Sp. z o.o.

2.1 Udziel wywiadu o firmie

Wywiady ZETKAMA Sp. z o.o.

ikona autora wywiadu

Wywiad udzielony przez użytkownika Pracownik BOK

Były pracownik

09.10.2023 12:10

Chcemy Cię lepiej poznać. Napisz proszę, jaką historią chcesz się z nami podzielić?

Pracownik BOK ikona wywiad

Byłam pracownikiem firmy ZETKAMA i niestety bardzo wiele mnie to kosztowało, również pod względem zdrowotnym. Osobiście uważam, że kierownictwo nie panowało nad tym, co działo się w firmie.

Na jakim stanowisku pracowałeś/aś i na czym ono polegało? Napisz, co robiłeś/aś na co dzień w firmie, czym się zajmowałeś/aś?

Pracownik BOK ikona wywiad

Byłam zatrudniona na stanowisku referenta w dziale sprzedaży. Teoretycznie miałam zajmować się wpisywaniem i potwierdzeniem zamówień składanych przez klientów. Szybko okazało się jednak, że moja praca polegała tak naprawdę na wykonywaniu, a w najlepszym wypadku tylko pilnowaniu obowiązków także innych działów (logistyki, produkcji, jakości). Ponosiłam konsekwencje za błędy, czy brak wykonywania zadań przez innych pracowników. Tak naprawdę notorycznie wykonywałam cudzą pracę.

Czy miałeś/aś możliwość pracy zdalnej? Jeżeli nie, z czego wynikała ta decyzja?

Pracownik BOK ikona wywiad

Nie miałam takiej możliwości.

Co było powodem zakończenia współpracy z firmą? Czy z pracy zrezygnowałeś/-aś sam, czy zwolniono Cię? Czy jakaś konkretna sytuacja wpłynęła na zakończenie Twojej współpracy z firmą?

Pracownik BOK ikona wywiad

Sama zrezygnowałam z pracy. Na moje odejście finalnie złożyło się kilka czynników. Uważam, że byłam w firmie dyskryminowana. Byłam pomijana w szkoleniach, nawet kluczowych dla pracy. Nie mogłam wziąć udziału na przykład w szkoleniu dotyczącym obsługi nowego programu. Co więcej, ukrywano przede mną to, że inny pracownik na takie szkolenie pojechał. Pomijano mnie także w kwestiach awansu — mówię tu o awansie z referenta na stanowisko samodzielnego specjalisty, czyli takie, jakie faktycznie powinnam zajmować, wypełniając na co dzień nie tylko obowiązki przekraczające mój zakres pracy, ale także wielokrotnie zastępując kierownika mojego działu, czy działu logistyki. Rozumiałam, że w czasie urlopu, czy zwolnienia chorobowego należy kogoś zastąpić. Byłam jednak stawiana w sytuacji zastępowania nie rzadko trzech osób na raz, gdy moje własne obowiązki przekazywano innej osobie z działu, która ich nie wykonywała, a cała odpowiedzialność spadała później na mnie. Podobnie sprawa miała się z kwestią finansową. Zarabiałam niewiele ponad najniższą krajową.

Jakie są widełki wynagrodzeń na tym stanowisku (kwoty netto)?

Pracownik BOK ikona wywiad

Kilka lat temu zarabiałam między 1700 a 2300 złotych, co było śmieszną kwotą w tej branży, zwłaszcza biorąc pod uwagę zakres moich obowiązków.

Jak długo pracowałeś/aś w tej firmie?

Pracownik BOK ikona wywiad

Pracowałam niespełna 3 lata.

Jakie dwa (lub więcej) pozytywne aspekty pracy w tej firmie mógłbyś/mogłabyś wskazać?

Pracownik BOK ikona wywiad

Podobała mi się praca w branży technicznej i to mnie trzymało na tym stanowisku, jednak w tej konkretnej firmie nie znajduję żadnych pozytywnych aspektów.

Jakie dwa (lub więcej) negatywne aspekty pracy w tej firmie mógłbyś/mogłabyś wskazać?

Pracownik BOK ikona wywiad

Najgorszy był brak dobrej organizacji pracy. Zarówno pod kątem samych obowiązków, jak i konkretnej struktury stanowisk i odpowiedzialności, która z nich wynika.

Jakie były możliwości rozwoju na Twoim stanowisku / w Twoim dziale? Z czego to wynikało?

Pracownik BOK ikona wywiad

Niestety ja nie miałam żadnych możliwości rozwoju. Nie miałam nawet niezbędnych szkoleń potrzebnych do codziennej pracy. Dobrym przykładem jest, że kiedy dwa razy wprowadzano nowy program, ja byłam pomijana w szkoleniach, które odbywały się w głównej siedzibie firmy. Musiałam się nieoficjalnie dowiadywać, że szkolenia miały miejsce i upominać się o udział w nich. Nie miałam też na początku pracy szkoleń dotyczących sprzedawanego produktu, co w ogóle było dla mnie niezrozumiałe.

Czy firma planowała szkolenia i jak często się odbywały? Napisz jakich obszarów/ tematyki dotyczyły.

Pracownik BOK ikona wywiad

Uczestniczyłam tylko w jednym szkoleniu dotyczącym Incoterms, czyli wysyłek zagranicznych. Wykonywałam dzięki niemu nieoficjalnie pracę, która formalnie należała innego działu i innej osoby. W kwestii obowiązków dotyczących mojego stanowiska nie otrzymałam żadnego szkolenia. Uczyłam się doświadczeniem, dopytywaniem i własnymi błędami. Najgorsze było to, że ja sama, nie mając szkolenia, miałam uczyć pracowników z mniejszym stażem i służyć im pomocą, z czego byłam rozliczana na forum działu i nie tylko.

W przypadku braku szkoleń, jak myślisz, z czego to wynikało? W jakich obszarach chciał(a)byś być szkolony/-a i dlaczego?

Pracownik BOK ikona wywiad

Niestety nie wiem, z czego wynikał brak szkoleń. Często po prostu kierownicy nie chcą mieć pracowników, którzy są zbyt dobrze przeszkoleni, ponieważ mogliby oni stanowić zagrożenie dla ich pozycji. Bolączką całego mojego działu był brak szkolenia w kwestii doboru zaworów bezpieczeństwa, gdy jednocześnie wymagano ode mnie korygowania błędnych zamówień od klientów lub nawet managerów sprzedaży, którzy oferowali niewłaściwy produkt w imieniu firmy. Musiałam wychwytywać wszelkie błędy, a w przypadku tych urządzeń nie ma miejsca na pomyłki, ponieważ może się to skończyć wybuchem i tragedią.

Jak oceniasz atmosferę pomiędzy pracownikami firmy?

Pracownik BOK ikona wywiad

Atmosfera w czasie, gdy pracowałam była naprawdę zła. Kierownicy dość agresywnie konkurowali o awanse, co przekładało się na napięte stosunki i brak współpracy. Miałam wrażenie, że nowi pracownicy w całej firmie i w moim dziale, brak wiedzy nadrabiali skłócaniem pozostałych osób i ukrywaniem ważnych do wykonywania pracy informacji. Nie ponosili za to konsekwencji, ponieważ w firmie szwankowała komunikacja.

Jak oceniasz atmosferę pomiędzy pracownikami a pracodawcą/kadrą zarządzającą?

Pracownik BOK ikona wywiad

Atmosfera była fatalna. Nie wiedziałam, kto był moim faktycznym przełożonym, ponieważ oficjalna struktura organizacji nie odpowiadała w żaden sposób rzeczywistemu zarządzaniu. Miałam liczne sytuacje, które powinnam zgłosić przełożonemu mojego kierownika, jednak ta osoba była całkowicie niedostępna dla szeregowych pracowników, gdyż pojawiała się rzadko w naszym oddziale firmy.

Co najbardziej wpływało, według Ciebie, na atmosferę w firmie. Wskaż przykłady sytuacji i zachowań.

Pracownik BOK ikona wywiad

Na atmosferę wpływały na pewno niskie zarobki i fakt, że nawet wewnątrz działów panowała zbyt duża rozpiętość wynagrodzeń. Nie było wytyczonej jasnej ścieżki awansu. Możliwość awansowania na wyższe stanowisko nie zależała od faktycznych obowiązków czy wiedzy. Nie wyciągano konsekwencji wobec pracowników naruszających zasady współpracy.

Czy pracodawca wywiązywał się z ustalonych warunków współpracy? Jeśli nie, co nie było zgodne z ustaleniami?

Pracownik BOK ikona wywiad

W moim odczuciu pracodawca nie wywiązywał się, przynajmniej względem mnie, z warunków. Wykonywałam prace, których nie miałam w swoim zakresie obowiązków. Byłam obwiniana za sytuacje dotyczące niewykonywania zadań przez inne działy, których pracowników, według kierownika miałam pilnować, choć były to osoby z większym stażem pracy, mające własnych przełożonych. Wiele sytuacji było absurdalnych. Musiałam na przykład ciągle sprawdzać stan wykonania zamówień za planistów, którzy odpowiadali za terminowość oraz to, czy towar jest gotowy do wysyłki. Samą wysyłkę również często musiałam organizować w zamian za dział logistyki. Musiałam szukać oszczędności, bo nie mieliśmy podpisanych umów z firmami transportowymi i często musiałam negocjować niższe ceny.

Dzięki GoWork masz właśnie możliwość zasugerowania swojemu byłemu CEO/ Właścicielowi istotnych zmian. Co byś mu powiedział/a o organizacji i doradził/a co poprawić w firmie?

Pracownik BOK ikona wywiad

Przede wszystkim pracodawca powinien zacząć doceniać pracowników za wiedzę i umiejętności. Nie powinno się dopuszczać do sytuacji, gdy pracownik czuje się źle traktowany, czy kiedy kierownictwo pozwala na wewnętrzne skłócenie w dziale, w imię zasady dziel i rządź. Brak rozmów i komunikacji powodował, że notorycznie miały miejsce sytuacje, kiedy pracownicy składali i wycofywali wypowiedzenia, by dostać niesłusznie podwyżkę czy awans oraz odsunąć od siebie bardziej kłopotliwe obowiązki.



ZETKAMA Sp. z o.o.