DOMITECH P. JANISZEWSKI T. WĄŻ SP.K.

5 Udziel wywiadu o firmie

Wywiady DOMITECH P. JANISZEWSKI T. WĄŻ SP.K.

Miniaturka
Tomasz Wąż
Współwłaściciel i Członek Zarządu firmy DOMITECH P. JANISZEWSKI T. WĄŻ SP.K.
Ukończył studia licencjackie na kierunku Informatyka i Ekonometria oraz studia inżynierskie na kierunku Teleinformatyka, na WSG w Bydgoszczy. Doświadczenie zdobywał, pracując przez 4 lata jako serwisant utrzymania ruchu w dużym zakładzie produkcyjnym. Następnie swoją karierę związał z branżą e-commerce. Pełnił rolę specjalisty do spraw marketingu, product managera, dyrektora handlowego oraz dyrektora ds. zakupów. Zajmował się współpracą zarówno z klientami detalicznymi, jak i biznesowymi. Od 2014 roku jest współwłaścicielem firmy Domitech. Zarządza przedsiębiorstwem, tworzy plany rozwojowe, nadzoruje działem handlowym, logistyką oraz marketingiem. Jest także odpowiedzialny za budowę zespołu i zarządzanie kadrą pracowniczą. Dba o współpracę z kluczowymi partnerami firmy. Prywatnie jest pasjonatem majsterkowania, podróży oraz aktywnego spędzania czasu, w tym jazdy na rowerze, gry w koszykówkę i tenisa stołowego.

Miniaturka
Paweł Janiszewski
Współwłaściciel i Członek Zarządu firmy DOMITECH P. JANISZEWSKI T. WĄŻ SP.K.
Ukończył studia magisterskie na kierunku Zarządzanie Biznesem na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jest także absolwentem Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, z tytułem magistra Filologii Angielskiej. Od 12 lat związany jest z branżą narzędziową. W firmie Domitech zajmuje się koordynacją pracy wszystkich działów. Nadzoruje transakcje sprzedażowe i handlowe. Odpowiada także za koordynację pracy osób odpowiedzialnych za logistykę, transport, finanse oraz księgowość. Wolny czas najchętniej spędza jeżdżąc na rowerze oraz odwiedzając parki linowe. Jest wielkim fanem gier strategicznych oraz podcastów kryminalnych. Uwielbia podróżować oraz próbować różnych kuchni świata.

Firma Domitech z powodzeniem funkcjonuje na rynku od 2014 roku. Zajmują się Państwo nie tylko sprzedażą produktów, ale także ich pełnym serwisem. Skąd wziął się pomysł na prowadzenie działalności, związanej właśnie z branżą elektronarzędzi?

Paweł Janiszewski: Branża elektronarzędzi była dla nas atrakcyjna właściwie od dłuższego czasu, jednak na nasze szczęście niewiele osób interesowało się nią w aspekcie biznesowym. Wtedy był to dla nas skok na głęboką wodę, który jak się okazało, zaprocentował. Dziś widzimy, że młodzi ludzie, którzy myślą o założeniu firmy, mają trochę inne zainteresowania takie jak technologia czy sport, natomiast jeśli chodzi o elektronarzędzia, w branży nadal brakuje świeżej krwi. Jeśli spojrzymy na to z drugiej strony, popyt na elektronarzędzia wciąż jest niezmienny, można więc powiedzieć, że zadecydowały również aspekty ekonomiczne.

Na przestrzeni lat branża elektronarzędzi z pewnością ewoluowała. Czy zakładając firmę, mieli Państwo jakieś obawy związane z jej prowadzeniem?

Tomasz Wąż: Branża elektronarzędzi jest stosunkowo nowa, a co za tym idzie, innowacyjna i dynamicznie rozwijająca się. Wymaga od nas elastyczności i dynamiki w rozwoju. Wiedzieliśmy, że możemy temu sprostać. Nie baliśmy się obciążenia pracą, przy zakładaniu własnej firmy, bo lubimy wyzwania. Była to nasza personalna ambicja i spore ryzyko, ale też spełnienie marzeń o własnej działalności.

Rozpoczęcie własnej działalności zawsze wiąże się z pewnym ryzykiem. Pod uwagę należy wziąć zarówno kwestie logistyczne, ekonomiczne, jak i interpersonalne. Jak duży wpływ na powodzenie działań miały Państwa relacje?

P.J.: Wydaje nam się, że duży wpływ miała w tym przypadku kwestia charakteru i kompetencji. Znakomicie uzupełniamy się z Tomkiem w tym kwestiach. Mamy do siebie duże wzajemne zaufanie i wierzymy we własne kompetencje. Kto z nas nie chciałby założyć działalności z zaufanym partnerem? Nawet tak błaha kwestia jak urlop ma znaczenie, kiedy to, można bez obaw się zastępować. Po tylu latach, możemy śmiało powiedzieć, że im bardziej organizacja wzrasta, tym mniejszy wpływ mamy na pewne rzeczy i przekazujemy stery naszym pracownikom. Nie oznacza to jednak, że przestało nam zależeć , bo wciąż opiekujemy się firmą jak własnym dzieckiem. Oznacza to tyle, że zdobyliśmy się na zaufanie nie tylko do siebie jako współwłaścicieli, ale również zbudowaliśmy mocny, pewny zespół, na którym możemy polegać.

W ofercie Państwa firmy znajdziemy wiele produktów. Są to: elektronarzędzia, narzędzia pomiarowe, artykuły domowe i ogrodnicze, ale także odzież BHP. Tak szeroki asortyment pozwala na dotarcie do różnych klientów. Kto jest głównym odbiorcą Państwa usług?

T.W.: Na wysokiej klasy elektronarzędzia zwracają w tych czasach uwagę nie tylko przedsiębiorcy. Polacy to prawdziwi majsterkowicze, ceniący sobie profesjonalny sprzęt. Przeciętny Kowalski posiada w garażu, w piwnicy, czy w domu, kilka różnych narzędzi i zanim uda się po pomoc do fachowca, najpierw sam chętnie spróbuje naprawić zepsutą rzecz, czy wymienić żarówkę. Cieszy nas to, że oprócz klientów typowo biznesowych, spotykamy w naszym sklepie stacjonarnym czy w internecie również tych, którzy wykonują remonty u siebie w domu.

Jesteście Państwo dystrybutorem narzędzi najlepszych producentów, takich jak: Makita, Metabo, Dewalt, Bosch, Festool, Rubi. Z pewnością współpraca ze światowymi markami jest dużym wyzwaniem i wymaga od firmy odpowiedniej organizacji pracy. Co składa się na Państwa sukces w tym aspekcie?

P.J.: Jest to niewątpliwie kultura organizacyjna, nakierowana na elastyczność i dynamikę oraz rzetelność i sumienność pracy. Szybko podejmujemy nawet te najtrudniejsze decyzje, a przy tym stale reagujemy na czynniki zewnętrzne. Logistyka szyta na miarę jest wyznacznikiem naszej jakości. Z tego co wiemy, wiele firm korzysta z outsourcingu. My jednak postanowiliśmy zrobić to sami i to dało nam sporą przewagę. Dbamy też bardzo o ofertę produktową – zarówno szerokość, jak i jakość. Dodatkowo nieustannie podążamy za trendami rynkowymi dzięki temu wiemy, jakie oczekiwania mają klienci. Jest to trochę taki wyścig z czasem, ale adrenalina napędza nas i motywuje. Jesteśmy też gotowi na poświęcenia – stawiamy na bardzo dużą inwestycję i reinwestycję wszystkich środków, kosztem personalnego rozwoju. Nasze starania doceniają niezależne rankingi, konkursy oraz programy. W swojej „kolekcji” posiadamy kilka wartych uwagi wyróżnień, które są pewnym podsumowaniem ciężkiej pracy całego naszego zespołu, a są to nagrody, takie jak: Gepardy Biznesu, Efektywna Firma, Brylanty Polskiej Gospodarki, Mocna Firma Godna Zaufania, Gazele Biznesu, Diamenty Forbesa.

Co wyróżnia firmę Domitech jako pracodawcę? W jaki sposób starają się Państwo tworzyć komfortowe warunki pracy?

T.W.: Od zawsze jesteśmy zdania, że firmę tworzą ludzie. Jakość organizacji jest sumą jakości każdego jej pracownika. Mówi się też, że firma będzie tak mocna, jak jej najsłabsze ogniwo. Chcemy, aby kandydat był idealnie dopasowany do stanowiska, ponieważ wierzymy, że każdy powinien robić to, w czym jest najlepszy. Niezwykle rozwijające jest to, że nasza firma jest otwarta na mobilność pomiędzy stanowiskami - oczywiście za obopólną zgodą. Jako właściciele i przełożeni, jesteśmy zawsze otwarci na rozmowę z pracownikiem. Dla dobra pracownika zdecydowaliśmy się też na poszerzenie zatrudnienia w dziale administracji i kadr. Staramy się stworzyć możliwie komfortowe warunki pracy, oparte o zaufanie i wzajemne wsparcie.

Żeby stworzyć zgrany zespół, który z powodzeniem będzie realizował cele sprzedażowe, konieczne jest zapewnienie każdej osobie komfortowych i stabilnych warunków pracy. Na co może liczyć pracownik zatrudniający się w firmie Domitech?

P.J.: Przede wszystkim na atrakcyjne wynagrodzenie i stabilność zatrudnienia, ale również na benefity, takie jak: karta multisport, ubezpieczenie grupowe z opieką medyczną, szkolenia, plany kapitałowe dla chętnych i preferencyjne ceny towarów dla pracowników. Dużą korzyścią jest też możliwość uczenia się od doświadczonych specjalistów z branży e-commerce oraz możliwość rozwoju i nauki nowych technologii. Oferujemy też premie za frekwencję, premię świąteczną oraz premie obrotowe za wynik. Doceniamy zarówno nowych, jak i starszych pracowników. W przypadku ewentualnych nadgodzin, rozliczamy się z nich z pracownikiem zgodnie z Kodeksem Pracy, co nie dla wszystkich firm jest oczywistym rozwiązaniem. Elastyczność, której oczekujemy, przekłada się również na nasze działania, jako właścicieli. Słuchamy potrzeb osób zatrudnianych i staramy się do nich dopasować.

Czym powinien wyróżniać się pracownik, który chciałby dostać się do Państwa zespołu? Jakich cech poszukują Państwo u kandydatów?

T.W.: Najważniejsze cechy na każdym stanowisku to: rzetelność, samoorganizacja, uczciwość, pracowitość, szybkość działania i chęć uczenia się oraz cecha, która najmocniej charakteryzuje całą naszą organizację, czyli elastyczność. Cenimy też komunikatywność, kreatywność oraz umiejętność pracy zespołowej. Cechy te na pierwszy rzut oka mogą wydawać się dla niektórych wygórowanymi oczekiwaniami. Prawda jest taka, że każdy pracownik ma szansę wyszlifować u nas część z nich. To nie jest tak, że kandydat ma być idealny – tacy ludzie nie istnieją i my również jesteśmy tego świadomi. Najważniejsze są chęci – od tego wszystko się zaczyna. Zachęcam więc do odwiedzenia naszej strony internetowej, gdzie znajdują się wszystkie aktualne oferty pracy.

Szczegóły dotyczące ofert pracy w firmie Domitech znajdą Państwo na stronie https://domitech.pl/Aktualne-oferty-pracy-w-Domitech-ccms-pol-99.ht - przyp. red

Kto odpowiada za rekrutację kandydatów w Państwa firmie?

P.J.: Za zatrudnienie odpowiada u nas dział HR, oczywiście na czele z kierownikiem działu. Zespół na bieżąco analizuje potrzeby firmy i tworzy profile kandydatów. To właśnie oni opracowują i publikują ogłoszenia, a także weryfikują napływające do nas aplikacje. Jeśli wynik weryfikacji nadesłanego CV jest pozytywny, kandydat zostaje zaproszony na rozmowę. Przy negatywnej ocenie, kandydat również może liczyć na odpowiedź zwrotną, tak by wiedział, na czym stoi. Zresztą na tym polega wzajemny szacunek.

Jak przebiega proces rekrutacji w firmie Domitech?

T.W.: Rekrutacja podzielona jest na 4 etapy. Pierwszy etap to wstępna weryfikacja na podstawie kontaktu telefonicznego. Następnie przeprowadzana jest rozmowa z kandydatem, podczas której pracownik działu HR weryfikuje doświadczenie i sprawdza umiejętności. Jeśli wszystko przebiegnie pomyślnie, kandydat, który ma ochotę rozpocząć u nas pracę, zostaje zaproszony na płatny dzień próbny. Ostatnim etapem jest już tylko decyzja rekrutacyjna, która w przypadku pozytywnej oceny skutkuje podpisaniem umowy rozpoczęciem programu pierwszych stu dni w pracy. Jego celem jest pomoc nowo zatrudnionej osobie. To taki okres ochronny, który ma przygotować pracownika do pracy na danym stanowisku i pomóc wdrożyć się w obowiązki.

Jakie są Państwa plany i cele na przyszłość? W jaki sposób firma Domitech chce się rozwijać i docierać do nowych klientów oraz potencjalnych pracowników?

P.J.: Jeśli chodzi o fizyczny aspekt, to mamy zaplanowaną inwestycję i jesteśmy w trakcie jej realizacji. Chodzi o budowę biurowca i hali przy ulicy Petersona w Bydgoszczy. Umożliwi to wzrost zatrudnienia oraz wzrost stanów magazynowych naszego asortymentu. Cały czas podążamy w kierunku rozwoju handlowego i marketingowego. Chcemy też poszerzać ofertę. Zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważne jest dostosowanie się do trendów, więc mamy plany dotyczące rozwoju: strony internetowej, naszego technologicznego know-how oraz przewag konkurencyjnych w kapitale ludzkim. Wszystkie te działania mają na celu pomóc nam osiągnąć zaplanowany rozwój sprzedaży detalicznej. Dążymy do rozbudowy bazy klientów i staramy się docierać skuteczniej do osób związanych z naszą branżą. Pośrednim celem, który może zainteresować przyszłych kandydatów, jest też rozszerzenie kompetencji, poprzez szkolenia i skupienie się na budowaniu relacji między działami.

DOMITECH P. JANISZEWSKI T. WĄŻ SP.K.