W dobie niskiego bezrobocia przedsiębiorstwa rywalizują ze sobą już nie tylko o uwagę klientów. Zainteresowanie produktami firmy lub usługami przez nią świadczonymi, jest przecież pochodną pracy osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie. Wykwalifikowany pracownik, wychodzący z własnymi inicjatywami, usprawnia funkcjonowanie firmy. Zwiększają się zatem szanse korporacji na osiągnięcie sukcesu rynkowego, a to z kolei przekłada się na zyski finansowe. Jednocześnie obecny ekosystem daje większe pole do manewru kandydatom, aniżeli pracodawcom. Jak zatem pozyskać wartościowego pracownika, w tym trudnym dla firm okresie?

Employer branding kluczem do sukcesu

Odpowiedź na to pytanie wcale nie jest tak trudna, jak mogłoby się wydawać. Tym, co znacznie ułatwia proces rekrutacji (i nie tylko) są działania employer brandingowe. Na szczęście o korzyściach płynących z takich rozwiązań zdaje sobie sprawę również coraz więcej firm. Trudno jednak żeby było inaczej.

Dziś najbardziej deficytowym “towarem” na rynku są właśnie pracownicy, którzy mogą chcieć to wykorzystać i pokusić się nie tylko o wynegocjowanie lepszych warunków zatrudnienia u obecnego pracodawcy, ale również o zmianę samego miejsca pracy, na takie, które spełni jego oczekiwania. Wspomniane wynagrodzenie, choć w dalszym ciągu odgrywa ważną rolę, okaże się niewystarczające do przyciągnięcia uwagi kandydatów. Ich sposób myślenia uległ zmianie. Jeszcze 10 lat temu wysokość uposażenia i zakres obowiązków były kluczowymi aspektami, którymi kierowano się podejmując pracę w danej firmie. Dziś ważniejsza jest atmosfera oraz możliwość rozwoju. Trudno jednak żeby było inaczej – na przestrzeni 13 lat, bezrobocie spadło niemal 2,5-krotnie.

Tym samym, nieco ponad dekada, okazuje się wystarczającym okresem, by podejście kandydatów i pracowników uległo pewnego rodzaju rewolucji. Lata, w których praca traktowana była tylko jako sposób zarabiania na życie minęły. Tak jak firmom zależy na współpracy z możliwie jak najlepszymi specjalistami, tak pracownikom zależy na zatrudnieniu w wyróżniającym się przedsiębiorstwie. Renoma pracodawcy bierze się jednak nie z wielkości firmy, a tego jak czują się w niej pracownicy.

Jaki pracodawca ma szansę przyciągnąć uwagę pracowników?

Najprościej będzie odpowiedzieć, że taki, który nie wstydzi się pokazać swojej firmy od kuchni, a wręcz przeciwnie – jest zadowolony z warunków zatrudnienia, które oferuje swoim podwładnym. W tym miejscu należy wspomnieć, że sama duma musi iść w parze z realną sytuacją w przedsiębiorstwie. Deklaracje bez pokrycia w rzeczywistości, zaowocują skutkiem odwrotnym od oczekiwanego.

Punktem wyjścia do przyciągnięcia zainteresowania potencjalnych pracowników, jest stworzenie odpowiednich warunków dla osób już zatrudnionych oraz dotarcie z takim komunikatem do szerszej grupy, np. pokazując to w portalu GoWork.pl, śledzonym miesięcznie przez 2 mln użytkowników.

Nie pozwól zatem, by praca w Twojej firmie ograniczyła się do wykonywania samych obowiązków wynikających z zatrudnienia w przedsiębiorstwie. Stwórz swojemu zespołowi przyjazne środowisko, czyli takie, w którym będzie miejsce również na odskocznie od pracy. Zadbanie o obecnych pracowników, sprawi, że staną się oni ambasadorami Twojej marki.

Zadowolony personel, który wykonuje swoje obowiązki z przyjemnością, na pewno pochwali swoje miejsce pracy na szerszym forum – niezależnie, czy mamy na myśli grono znajomych, czy opinie pozostawione na portalach opiniotwórczych, takich jak GoWork.pl. Pamiętajmy jednak, że działa to w dwie strony. Osoba, która nie czuje się szczęśliwa w obecnym miejscu zatrudnienia może okazać się surowym krytykiem. To z kolei utrudni proces budowania pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy. Reasumując, kluczem do przyciągnięcia nowych specjalistów, jest zadbanie o już posiadanych pracowników.

Pokaż co dzieje się w Twojej firmie

Zadbaj jednak, by informacje związane z wydarzeniami w Twojej firmie nie pozostały tylko w obrębie murów przedsiębiorstwa. Wystarczy odpowiedzieć sobie na proste pytanie – czy słowne zapewnienie kandydata na rozmowie kwalifikacyjnej o świetnej atmosferze w pracy oraz cyklicznych imprezach, okaże się wystarczające, by nam uwierzył?

Z dużą dozą prawdopodobieństwa nie. Trudno się jednak temu dziwić – takie zapewnienia można usłyszeć na wielu spotkaniach rekrutacyjnych. Tymczasem przedstawiając życie firmy, np. w zakładce „aktualności” na portalu GoWork.pl, pokazujesz, że informacje o przyjaznym miejscu pracy są autentyczne, tym samym zwiększasz szansę na zatrudnienie wartościowego specjalisty.

Jak widać na przykładzie eurobanku i OpsTalent zapewnienie dobrych warunków pracy oraz cykliczne imprezy integracyjne świetnie wpływają na atmosferę w zespole. Tacy pracodawcy nie ograniczają się jednak do samej organizacji takich wydarzeń. Przedstawiając je na portalu GoWork.pl, docierają do szerszej grupy odbiorczej, tym samym zwiększają swoje szanse na przyciągnięcie uwagi potencjalnych pracowników.

Zadbaj o opinie

Opinie pracowników związane z zatrudnieniem w firmie odgrywają bardzo istotną rolę. W tym miejscu warto nadmienić, że nie ma przedsiębiorstw idealnych i zawsze mogą znaleźć się sytuacje, które nie spotkają się z aprobatą jakiejś grupy. Dobry pracodawca nie unika opinii wyrażanych przez pracowników – wręcz przeciwnie. Reaguje na nie w sposób przemyślany i racjonalny. Znacznie łatwiej przyciągniesz uwagę specjalistów, jeśli nie pozostawisz opinii samych sobie. Wchodzenie w dialog z użytkownikami to kolejny istotny aspekt, który może okazać się pomocny w przyciągnięciu uwagi potencjalnych pracowników.

Jeśli pracodawca zaniedba takie kwestie, a więc w ogóle nie będzie podejmować działań mających na celu zidentyfikowanie potencjalnych problemów, czy ograniczenie niezadowolenia wśród pracowników, skutki będą kosztowne. Firma może stracić wykwalifikowane osoby, a znalezienie nowych, równie wyszkolonych osób jest zwykle bardzo trudne. Ponadto rekrutacje to także koszt dla pracodawcy.

Warto zwrócić uwagę, że niezadowolony z traktowania pracownik może wyrazić swoją opinię o firmie również po odejściu z pracy. Jeśli będzie ona negatywna, firma może stracić dobry wizerunek. Właśnie z tego względu ważne jest, aby dbać o bieżące potrzeby pracowników, a jeśli już rozstawać się z nim to w dobrych relacjach. Pozwoli to promować pozytywny wizerunek firmy wśród przyszłych kandydatów do pracy.

Stwórz atrakcyjne ogłoszenie

Na dzisiejszym rynku pracy spotyka się kilka różnych pokoleń i każde z nich ma inne wymagania względem pracodawców. Millenialsi mogą zwracać uwagę na nowoczesne miejsce pracy, z kolei dla rodziców ważniejszy może okazać się elastyczny czas pracy, który pozwoli im pogodzić obowiązki rodzinne. Warto mieć to na uwadze tworząc ogłoszenie rekrutacyjne. Jego dopasowanie do konkretnej grupy odbiorczej na pewno okaże się skuteczną metodą, pozwalającą na pozyskanie uwagi kandydatów.

Eksperci oceniają, że bezrobocie na koniec roku może być rekordowo niskie, zaledwie w granicach 7 proc. Spora część firm w dalszym ciągu będzie postrzegać rekrutacje jako trudny i długi proces. Na szczęście tak być nie musi. Przedsiębiorstwa, które potrafią przedstawić swoje atuty jako pracodawcy znacząco zwiększają swoją szansę na przyciągnięcie uwagi wartościowych pracowników.

Źródło zdjęcia: https://pl.123rf.com/photo_124260261_u%C5%9Bmiechni%C4%99ty-mened%C5%BCer-wykonawczy-%C5%9Bciskaj%C4%85cy-d%C5%82o%C5%84-kandydatki-na-wolne-stanowisko-przed-rozmow%C4%85.html?vti=lqo331lcz91wpvckgw-1-23

Oceń artykuł
0/5 (0)