Bardzo dużo mówi się ostatnio o tym, że w Polsce pierwszy raz od dwudziestu pięciu lat mamy w końcu rynek pracownika. Stopa bezrobocia stale maleje, zarobki nieco wzrastają. Coraz częściej firmy otwarcie przyznają się do tego, że trudniej im dzisiaj zrekrutować specjalistów i że dawno przestały już walczyć o nich tylko wysokością wynagrodzenia.

Kandydaci, którzy bez słowa uprzedzenia nie pojawiają się na umówionych spotkaniach, pytania w stylu “co firma oferuje dodatkowo?” albo stwierdzenia, że kandydat nie przyjmie oferty bo ma kiepski dojazd – to relatywnie nowa sytuacja dla wielu przedsiębiorców.

 

Powstaje pytanie, jak w dzisiejszych czasach rekrutować i co zrobić by kandydaci wybierali jednak naszą ofertę?

 

Żeby na nie odpowiedzieć musimy podejść do problemu z zupełnie innej strony i zastanowić się – co jest dla pracowników naprawdę istotne i jakimi kryteriami się kierują szukając nowego pracodawcy?

 

Pieniądze

 

Ciągle ważny aspekt wyboru miejsca zatrudnienia bo jednak praca musi zapewnić utrzymanie. Oczywistym jest, że rzadko kiedy nasz kandydat zrezygnuje z wyższych zarobków by przejść do innej firmy. Są rzecz jasna wyjątki takie jak rozwój zawodowy, sytuacja życiowa itp. ale nie oszukujmy się – pensja to ciągle jedno z najważniejszych kryteriów.

 

Benefity pozapłacowe

 

Dzisiaj to już w zasadzie must have każdej firmy. Kiedy warunki płacowe są porównywalne – wkraczają przewagi typu: prywatna opieka zdrowotna, karta sportowa, służbowy laptop oraz telefon czy udział w szkoleniach i konferencjach, które jeszcze do niedawna były domeną dużych, międzynarodowych korporacji.

Rynek takich świadczeń rozwija się od kilku lat bardzo dynamicznie. Obecnie po benefity pozapłacowe sięgają już także niewielkie firmy, urzędy, instytucje oświatowe czy spółki państwowe.

 

Kultura organizacyjna

 

Jak się okazuje – to jedno z najważniejszych kryteriów dla potencjalnych pracowników. Pensja i świadczenia mogę nie być wcale takie atrakcyjne jeśli firma ma sztywny dresscode czy nie idzie z duchem czasu jeśli chodzi o pracę zdalną czy dbałość o rozwój swoich pracowników.

Dzisiejszy kandydat chce być ważny. Chce mieć wybór i wpływ na swoje otoczenie. Jest świadomy swojej wartości dla organizacji i oczekuje, iż ta organizacja będzie o niego dbała. To właśnie dlatego obserwujemy w ostatnich latach rozwój strategii employer brandingowych. Pracownicy przestali być już tylko trybikami w wielkiej maszynie korporacji. Są potencjałem i jako taki pragną być traktowani. Chcą pracować w miejscu z wartościami i misją.  A rozwój technologii i internetu umożliwia im dzisiaj sprawdzenie czy potencjalny pracodawca takim miejscem jest.

 

I tutaj przechodzimy do kolejnego punktu:

 

Opinie

 

Mimo opisanych powyżej zmian na rynku pracy – wielu pracodawcom wydaje się ciągle, że pracownik może powiedzieć “sprawdzam” dopiero po podpisaniu umowy.

Nic bardziej mylnego!

O ile kwestia wynagrodzenia zdaje się  być rzeczywiście sprawą indywidualną, o tyle pozostałe punkty już niekoniecznie. Internet to w końcu publiczna przestrzeń, w której ludzie – często anonimowo – dzielą się informacjami. Dlaczego więc nie mieliby się dzielić informacjami o naszej firmie?

Jak pokazuje wieloletnie doświadczenie GoWork.Pl, jako jednego z największych serwisów pracy oraz jedynego w kraju serwisu referencyjnego – kandydaci coraz częściej szukają opinii o swoim potencjalnym pracodawcy w internecie.

W badaniu przeprowadzonym przez nas w maju 2018r. zapytaliśmy ponad 14 tysięcy respondentów o to, gdzie tychże opinii poszukują:

 

 

Zadajmy sobie tutaj pytanie – co z tego wynika dla nas jako przedsiębiorcy? O ile potencjalny pracownik zagląda jedynie na naszą stronę internetową – mamy pełną kontrolę nad tym co zobaczy i przeczyta. Nasza witryna to nasza wizytówka. Dbamy o treści tam umieszczone, często tworzymy je we współpracy ze specjalistami do spraw wizerunku – strona www to miejsce, gdzie kandydat widzi nas dokładnie takimi jakimi chcemy by nas zobaczył.

Co jednak w momencie kiedy zagląda głębiej? Powyższy wykres pokazuje, że 11,6% ankietowanych poszukuje informacji także na portalach społecznościowych, a kolejne 78,45% szuka konkretnych opinii na nasz temat – zamieszczanych najczęściej przez byłych oraz obecnych pracowników.

 

Co za tym idzie?

 

Jak się okazuje bardzo wiele!

 

Jak wynika z naszego badania – kandydaci nie szukają informacji na próżno. Jeśli spotykają się z negatywnymi opiniami o potencjalnym pracodawcy – często rezygnują z wysłania cv lub wręcz z pójścia na rozmowę kwalifikacyjną. To działa na podobnej zasadzie jak sprawdzanie hotelu przed wyjazdem na wakacje. Oglądamy zdjęcia na stronie biura podróży i jesteśmy zachwyceni ale przed ostateczną decyzją – patrzymy jeszcze na to, co o tym miejscu piszą internauci. Jak często zdarzyło się Państwu na tej podstawie  jednak zmienić pierwotny wybór? Zapewne wielokrotnie. Zastanówmy się zatem dlaczego miałoby nie zmienić wyboru, który pracownik podejmuje przecież na lata – a nie tylko na dwa tygodnie urlopu.

 

Świadome public relations

 

Zostańmy przez chwilę przy przykładzie wakacyjnym. Wyobraźmy sobie, że konkretny hotel bardzo nam przypadł do gustu. Wchodzimy na portal referencyjny i widzimy cały wachlarz opinii: tych super oraz tych negatywnych. Wiadomo – internet przyjmie wszystko i bardzo często sami czytając niektóre opinie, uśmiechamy się pod nosem. Jaka jest następna kwestia, na jaką zwracamy uwagę w takich sytuacjach?

 

KOMUNIKACJA

 

 

Jak wskazuje badanie GoWork.Pl aż 59% ankietowanych uważa, że firma, która komunikuje się z pracownikami w internecie jest bardziej WIARYGODNA niż ta, która tego nie robi. Sięgnijmy ponownie do naszego przykładu wakacyjnego – czy nie traktują Państwo zupełnie inaczej hotelu/biura, jeśli odpowiada ono na KAŻDY komentarz internautów?

 

Dlaczego?

Odpowiednia reakcja na pojawiające się wpisy to bowiem nieodzowny element budowania pozytywnego wizerunku marki.

Nie oszukujmy się – opinie będą publikowane zawsze bo są zwyczajnie potrzebne. Różni użytkownicy będą pisać o nas w różny sposób i to co tak naprawdę pokaże nas jako wiarygodnego partnera czy pracodawcę – to właśnie nasze reakcje. Pamiętajmy, że bez względu na sytuację, ludzie lubią być wysłuchani i mieć świadomość tego, że organizacja liczy się z ich zdaniem.

 

Kogo ostatecznie wybiera kandydat?

 

Odpowiedź na to pytanie to nic innego jak wypadkowa wszystkich opisanych wyżej punktów. Oczywiście inaczej decyduje młody człowiek, który rozpoczyna swoją karierę i chce zdobyć doświadczenie a inaczej świadomy specjalista z wieloletnim stażem.

Sposób, w jaki zamierzamy przyciągać pierwszego będzie się zatem różnił od sposobu, w jaki przeprowadzimy rekrutację drugiego. Musimy jednak pamiętać, że bez względu na swoją pozycję zawodową, każdy człowiek pragnie pracować w miejscu przyjaznym, oferującym rozwój i samorealizację. Wszyscy lubimy wchodzić w relacje z partnerami uczciwymi, rzetelnymi i wiarygodnymi. Tyczy się to nie tylko relacji międzyludzkich ale też – a może nawet przede wszystkim –  relacji biznesowych. Dlatego tak istotne jest obecnie budowanie marki ukierunkowanej na klienta wewnętrznego, którym jest poniekąd nasz były, aktualny oraz przyszły pracownik.