Pandemia koronawirusa wstrząsnęła całym światem… Ale pokazała też, jak wiele dobra drzemie w ludziach. Otrzymaliśmy namacalny dowód na to, że w obliczu zagrożenia potrafimy się zjednoczyć i działać na rzecz dobra ogółu. Dotyczy to nie tylko nas jako jednostek, ale także naszych firm. CSR dosłownie rozkwita.
CSR w pandemii – co Twoja firma może zrobić dla społeczeństwa?
Na wstępie musimy zaznaczyć: aby pomoc była efektywna, powinna być nakierowana na realne potrzeby beneficjentów. Doskonale sprawdza się tu metoda Design Thinking, o której szerzej opowiemy w późniejszej publikacji.
Obszary działań CSR zgodne z wytycznymi normy ISO 26000 szczegółowo przedstawiliśmy we wcześniejszym artykule na temat społecznej odpowiedzialności biznesu w employer brandingu. Tym razem pokażemy Ci przykłady działań, jakie Twoja firma może podjąć, by wspomóc społeczność w walce ze skutkami pandemii koronawirusa.
Wsparcie dla służby zdrowia
Pracownicy medyczni dźwigają ogromny ciężar na swoich barkach. Bez wątpienia jest to grupa, która obecnie najbardziej potrzebuje wsparcia. Pomagać może każdy na różne sposoby:
- Restauracje dostarczają darmowe posiłki
- Szwalnie szyją maski, rękawiczki i kombinezony
- Psychologowie udzielają bezpłatnych konsultacji
- Inżynierowie projektują i drukują sprzęt medyczny na drukarkach 3D
- Właściciele pensjonatów z Helu przygotowują we współpracy z burmistrzem vouchery na bezpłatne wakacje w ich ośrodkach wypoczynkowych po zakończeniu pandemii
Warto zastanowić się, w jaki sposób Twoja firma może pomóc pracownikom branży medycznej. Wykorzystaj potencjał, jaki niesie profil Twojej działalności, tak jak robią to przedsiębiorcy w powyższych przykładach. A może Twoi pracownicy posiadają pewne szczególne umiejętności lub zasoby (niekoniecznie związane ze stanowiskiem), które mogłyby być przydatne w tej sytuacji? Postaraj się zarazić swoich ludzi pozytywną energią i zapałem do działania. Wy również na tym skorzystacie. Możliwość skutecznego działania, poczucie sensu, nadzieja – te rzeczy budują odporność psychiczną.
Jako firma, możesz też po prostu stworzyć własną zbiórkę środków np. na sprzęt medyczny, lub wspomóc już istniejące. Warto także zachęcić pracowników do przyłączenia się do akcji. Wsparcie może polegać nie tylko na przekazaniu darowizny, ale również wykorzystaniu swoich kanałów komunikacji do rozpowszechnienia inicjatywy, choćby udostępniając ją w swoich mediach społecznościowych. Przykładem może być Ogólnopolska zbiórka na walkę z COVID-19 zorganizowana przez fundację Siepomaga.pl, którą wsparło już wiele organizacji (w tym i my!).
Wsparcie dla rodziców i dzieci
Rodzice to kolejna grupa społeczna, która zmaga się z licznymi trudnościami ze względu na zamknięcie szkół (a także niepewność co do przyszłości zatrudnienia). Często w tym samym czasie muszą łączyć rolę zawodową z wychowawczo-opiekuńczą i edukacyjną. Programy CSR, których beneficjentem są rodzice, powinny być nakierowane na maksymalne odciążenie ich. Szerokie pole działania mają tutaj wszelkie instytucje zajmujące się opieką, edukacją, szkoleniami czy wsparciem psychologicznym. Forma zdalna narzuca pewne ograniczenia, wciąż jednak wiele można zdziałać. Przykładowo pomoc może obejmować:
- Wsparcie psychologiczne dla rodziców i dzieci w formie konsultacji telefonicznej lub rozmowy wideo
- Szkolenia dotyczące metod pracy edukacyjnej z dziećmi
- Prowadzenie wirtualnych zajęć dla dzieci: lekcje tańca, kurs rysowania, nauka języków, robotyka, fakultety z przedmiotów szkolnych, i wiele innych aktywności
- Projektowanie aplikacji, platform i gier edukacyjnych
- Zdalna pomoc w odrabianiu lekcji
Celem tych działań jest wyposażenie rodziców w narzędzia, które ułatwią im żonglowanie wieloma wymagającymi obowiązkami. Z jednej strony warto poszerzyć ich kompetencje, a z drugiej strony zająć dzieci angażującymi aktywnościami. Dzięki temu będą mieli czas na inne zadania.
Inna kwestia to ograniczenia techniczne. Nie każda rodzina dysponuje odpowiednim sprzętem, by umożliwić dzieciom naukę zdalną, która wymaga korzystania z komputera lub smartfona z dostępem do internetu. Jeżeli Twoja firma dysponuje budżetem, może na przykład ufundować urządzenia, oprogramowanie lub pakiet z dostępem do internetu. Innym rozwiązaniem może być zorganizowanie zbiórki wśród pracowników. Pozyskane środki przeznaczysz potem na wyposażenie najbardziej potrzebujących rodzin.
Granty na inicjatywy oddolne
Przykład nie zawsze musi iść z góry. Prawdopodobnie wśród Twoich pracowników jest wiele osób, które na własną rękę angażują się w różne prace wolontaryjne. Inicjatywa oddolna ma wielką moc, a zyska jeszcze większą, jeśli zdecydujesz się ją wesprzeć. Jak to zrobić? Możesz wyznaczyć pewien budżet, który przekażesz w ręce pracowników, którzy samodzielnie lub zespołowo zorganizują akcje charytatywne. Dużym plusem takiego rozwiązania jest to, że pracownicy mogą lepiej orientować się w bieżących potrzebach lokalnej społeczności.
Rozważ także wykorzystanie swoich zasięgów w mediach społecznościowych i kanałach wewnętrznych – jako firma zapewne posiadasz szerszy krąg odbiorców, niż pojedynczy pracownik. Jeżeli wiesz, że niektórzy z nich biorą udział w programach charytatywnych, możesz je nagłośnić. To może być szczególnie istotne w przypadku zbiórek pieniędzy – im więcej ludzi dowie się o nich, tym więcej pieniędzy uda się zebrać.
Pamiętaj, że CSR dotyczy również działań wewnętrznych, związanych z troszczeniem się o dobro własnych pracowników. Pisaliśmy o tym między innymi przy omawianiu zarządzania doświadczeniem pracowników w czasie kryzysu. Pomysłów na programy CSR może być oczywiście znacznie więcej – naszym celem było jedynie zainicjowanie twórczej burzy mózgów.
Jakie działania podejmuje Twoja firma? Podziel się z nami swoim case’m w komentarzu.
CSR a pandemia koronawirusa – jak firmy mogą wspierać społeczeństwo?
Pandemia COVID-19 postawiła przed firmami nowe wyzwania w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). W artykule omówiono, jak przedsiębiorstwa mogą wspierać społeczeństwo w tych trudnych czasach, m.in. poprzez wsparcie służby zdrowia, pomoc potrzebującym, czy wdrażanie prospołecznych inicjatyw na rzecz pracowników. Firmy, które potrafiły szybko dostosować swoje strategie CSR nie tylko wzmocniły swoją pozycję na rynku, ale także zyskały zaufanie i lojalność klientów, pokazując, że w trudnych chwilach można na nie liczyć.
Jak firmy mogą wspierać małe społeczności lokalne?
W obliczu pandemii COVID-19, wiele przedsiębiorstw zaczęło dostrzegać znaczenie odpowiedzialności społecznej. CSR (Corporate Social Responsibility) nabrał nowego wymiaru, gdyż firmy angażują się w działania mające na celu wsparcie lokalnych społeczności. Przykłady to dostarczanie środków ochrony osobistej dla służby zdrowia, wsparcie dla lokalnych organizacji charytatywnych oraz tworzenie inicjatyw pomagających osobom w trudnej sytuacji materialnej.
Ważnym aspektem jest również długofalowe podejście do CSR, które może przynieść korzyści nie tylko społeczności, ale także samej firmie. Angażowanie się w działania prospołeczne zwiększa zaufanie klientów, poprawia wizerunek marki oraz może przyciągać talenty, które cenią sobie etyczne podejście do biznesu. Dlatego warto inwestować w strategie CSR, które są zgodne z wartościami firmy i odpowiadają na potrzeby lokalnych społeczności.
Źródło zdjęcia: https://pl.123rf.com/photo_93294587_biznesowy-u%C5%9Bcisk-d%C5%82oni.html