Coaching w ostatnich latach zyskał bardzo dużą popularność w Polsce. Za najkrótszą i najprostszą definicją coachingu uznajemy proces i wszystkie czynności, które pozwolą nam na realizację zamierzonego celu. Sprawdź, jakie są rodzaje coachingu oraz w jakich sytuacjach można go wykorzystać.

Coaching – co to jest?

Wiele osób zastanawia się, co to jest coaching. Ogólnie rzecz biorąc, można powiedzieć, że coaching przybiera formę szczególnego dialogu. Coach jest osobą, która udziela nam porad, mając na uwadze pomoc klientowi w obszarze stawianych celów. Czy można jednoznacznie zdefiniować coaching? Definicja, którą stworzyła Międzynarodowa Federacja Coachów brzmi:

Coaching jest interaktywnym procesem, który pomaga pojedynczym osobom lub organizacjom w przyspieszeniu tempa rozwoju i polepszeniu efektów działania. Coachowie pracują z klientami nad zagadnieniami związanymi z biznesem, rozwojem kariery, finansami, zdrowiem i relacjami interpersonalnymi. Dzięki coachingowi klienci ustalają konkretniejsze cele, optymalizują swoje działania, podejmują trafniejsze decyzje i pełniej korzystają ze swoich naturalnych umiejętności.

Zobacz: Jak wyjść ze strefy komfortu?

Coaching – dla kogo jest?

Skoro już wiemy, co to jest coaching, zastanówmy się, komu właściwie może się on przydać. Ludzie często potrzebują porady wszechstronnego eksperta i odpowiedzi na pytania: Co chcę zmienić w życiu? W jaki sposób powinienem to zrobić? Jak odnieść sukces w pracy? Jeśli stawiamy sobie podobne pytania – coaching jest dla nas. Osoby, które bardzo dobrze radzą sobie w danej dziedzinie dążą do perfekcji jak na przykład managerowie czy kluczowe osoby firmy powinny rozważyć taką metodę rozwoju. Często szefowie większych firm organizują takie kursy, ale wszystko zależy od ich podejścia do rozwoju firmy.

Sprawdź również: Techniki coachingowe

Coaching – rodzaje

Istnieje kilka rodzajów coachingu, które umożliwiają pracę nad różnymi dziedzinami, pomagają w zarządzaniu grupą czy zwiększaniu efektywności pracy. Są to:

  • coaching specjalistyczny – jest to wsparcie z góry założonych obszarów, praca nad dziedzinami takimi jak: asertywność, dobre rozplanowanie czasu, zatrudnianie pracowników, publiczne wystąpienia
  • executive coaching – pomaga przede wszystkim managerom w działaniach obejmujących tworzenie przywództwa, zarządzanie grupą ludzi czy radzenie sobie ze stresem
  • coaching zespołów – jest to forma pracy w grupach, kiedy całe zespoły chcą poprawić wzajemną komunikację i zwiększyć efektywność pracy
  • life coaching – obejmuje zakres życia prywatnego, budowania pozytywnych relacji z ludźmi, odnalezienie celu, do którego będziemy dążyć, zadowolenie z czynności, jakie wykonujemy na co dzień.

Kursy coachingu z pewnością przydadzą się nie tylko samej kadrze zarządzającej, ale również całej firmie. Przyniosą pozytywne skutki w postaci zwiększenia wydajności pracowników przez nastawienie na ich samorozwój, motywację do pracy i zwiększenie kompetencji.

Oceń artykuł
0/5 (0)