Chcesz wiedzieć, jak rozpoznać idealnego pracownika? Porzuć wiarę w doskonałość! Bądźmy realistami – każdy pracownik jest tylko człowiekiem, który poza zaletami, ma również swoje słabe strony. Bez wątpienia jednak można wyodrębnić pewien zbiór cech, które świadczą o tym, że zatrudniony jest skarbem dla firmy!

Profesjonalizm

Trudno mówić o dobrym pracowniku, który nie jest profesjonalistą. Profesjonalizm to wiedza, umiejętność jej wykorzystania, ale także sposób prezentacji. Taka osoba wie, co robi i świadomie korzysta z zasobów, które posiada. Zna się na branży, w której pracuje. Zdaje sobie sprawę z tego, które informacje są poufne, kiedy należy zachować dyskrecję, jak rozmawiać z klientem i które działania przynoszą pożądany wynik. Profesjonalista potrafi dostrzec ryzyko oraz szanse, ponieważ opiera się na doświadczeniu. Myśli wielowymiarowo i ma otwarty umysł. Firma na nim zyskuje.

Umiejętność pracy w zespole

Dobry pracownik to nie Zosia Samosia. Wie, że pewne działania wymagają pracy zespołowej. Nie ma problemów w kontakcie z ludźmi i rozumie idee burzy mózgów. Świadomość przynależności do grupy przekłada się na komunikację w firmie, a to z kolei zmniejsza ryzyko błędów, konfliktów i nieporozumień. Towarzyski pracownik jest elastyczny i odnajdzie się w prawie każdym środowisku, dzięki temu szybciej się wdraża.

Dobra organizacja pracy

To prawda, że niektórzy pracownicy mają zbyt wiele obowiązków i trudno im wyrobić się w czasie, co nie znaczy, że pracują źle, raczej jest to wina złej organizacji działu. Ważna jest jednak zdolność nadawania priorytetów i ustalenie planu działania na każdy dzień. Staraj się wykonać najważniejsze obowiązki do południa, kiedy produktywność jest największa, a te mniej obciążające i pracochłonne ustal na koniec dnia. Unikniesz dzięki temu sytuacji, w której stresujesz się, że nie zdążysz z czymś pilnym.

Rzetelność i odpowiedzialność

Człowiek, który przykłada się do tego, co robi to bez wątpienia wartościowy pracownik. Taka osoba nie stosuje tzw. spychologii, dba o dokładne wykonanie powierzone zadania i zachowuje się odpowiedzialnie. Na bieżąco wykonuje wszystkie obowiązki, więc nie miewa problemów z powodu zaniedbań wynikających z lenistwa. Potrafisz wskazać osobę w firmie, która poważnie traktuje swoją pracę i wiesz, że możesz na nią liczyć? To właśnie dobry pracownik.

Uczciwość

Uczciwość to bardzo ważna cecha doceniana zarówno przez pracodawców, jak i szybko dostrzegana przez klientów. Uczciwy pracownik nie kradnie, nie oszukuje i nie przypisuje sobie cudzych zasług. Działa zgodnie z zasadami fair play. Pracuje na własny sukces i zmierza tam w niekrzywdzący nikogo sposób. Niezależnie od tego, na jakim szczeblu zawodowym się znajdzie, nie ma nic na sumieniu.

Elastyczność i chęć dalszego rozwoju

Chęć do poszerzania kompetencji, która wpłynie na jakość pracy to jedna z cech cennego pracownika. Czasem zdarza się, że w firmie następuje likwidacja stanowiska i dzięki gotowości na zmiany i przekwalifikowanie np. z asystentki stomatologicznej na higienistkę stomatologiczną, pracownik ma szansę zachować dotychczasową pracę w Rzeszowie czy Toruniu, a pracodawca oszczędza koszty związane z przeprowadzeniem nowej rekrutacji. Oczywiście nie oznacza to, że musisz się na siłę przebranżowić i robić coś, co nie jest Twoją mocną stroną, ale dobrze, jeśli chętnie poszerzasz swoją wiedzę i dostrzegasz możliwości rozwoju w wybranej dziedzinie.

Szacunek do ludzi

Pracownik, który nie szanuje opinii, czasu i nakładu pracy innych pracowników, to nie jest ktoś, o kim można powiedzieć, że jest właściwą osobą na właściwym miejscu, choćby nawet spełniał wszystkie powyższe cechy! Brak szacunku do klienta czy współpracownika może wpłynąć negatywnie na wizerunek całej firmy. Lekceważenie, agresja słowna i niewerbalna to zachowania, które od razu rzucają się w oczy i źle rokują na przyszłość. Nikt nie chce pracować z ludźmi, którym brakuje kultury, a wiedza i doświadczenie to nie wszystko. Szacunek do ludzi świadczy o etyce pracy.

 

Zapoznałeś się z naszym artykułem i uważasz, że jesteś dobrym pracownikiem? A może jakąś inną cechę postrzegasz jako kluczową i godną podziwu u pracowników? Daj znać w komentarzu!

Oceń artykuł
3/5 (2)