Nowe przepisy Kodeksu pracy, które dotyczą kontroli trzeźwości w miejscu pracy, zaczęły obowiązywać 21 lutego 2023 roku. Pracodawcy mogą zbadać pracowników pod kątem obecności alkoholu lub podobnych środków w organizmie.

Kontrola trzeźwości w pracy

Kiedy będzie możliwe przeprowadzenie kontroli trzeźwości?

Aby taka kontrola mogła mieć miejsce, musi być to uwzględnione w regulaminie i przepisach wewnątrzzakładowych. Jak wskazuje Główny Inspektor Pracy Katarzyna Łażewska-Hrycko:

„Przepisy mówią o tym, że skontrolowanie trzeźwości będzie możliwe wtedy, gdy pracodawca w przepisach wewnątrzzakładowych ustali określoną grupę pracowników, którzy będą podlegali kontroli trzeźwości. To nie jest jednostronne wskazanie wszystkich pracowników”.

Dodatkowo kontrola może zostać przeprowadzona, jeśli jest to niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia lub ochrony mienia. Dotyczy to więc zawodów z dużą odpowiedzialnością i ryzykiem np. w budownictwie czy na produkcji.

Kto może być skontrolowany pod kątem trzeźwości?

Kontrola trzeźwości nie dotyczy każdego pracownika, który przychodzi do pracy. Pracodawca określa konkretne grupy, ale robi to w porozumieniu ze związkami zawodowymi lub w regulaminach wewnątrzzakładowych.

Ponadto pracownicy powinni być poinformowani o wprowadzeniu kontroli trzeźwości i jej zasadach nie później niż 2 tygodnie przed rozpoczęciem kontroli.

Kto przeprowadza kontrolę trzeźwości w miejscu pracy?

Taką kontrolę przeprowadza osoba wyznaczona przez pracodawcę. W trakcie badania nie może ona naruszać godności oraz innych dóbr osobistych pracownika. Osoba, która będzie uprawniona do przeprowadzania badań trzeźwości, powinna być zobowiązana do przestrzegania przepisów dotyczących danych osobowych w kwestii badań oraz do poufnego przekazania informacji o stanie nietrzeźwości wyłącznie osobom upoważnionym. Wybór i zobowiązanie tej osoby do kontroli powinno być potwierdzone na piśmie.

Oceń artykuł
5/5 (1)