Popyt na usługi cateringowe stale rośnie, co pokazują zarówno ogólnodostępne dane statystyczne, jak i doświadczenia rozmaitych przedsiębiorców z branży cateringowej. Z tego względu, rozpoczęcie działalności gospodarczej o takim profilu, wydaje się stanowić dochodowy biznes. O czym jednak trzeba pamiętać, zakładając firmę cateringową i jakie są wymogi prawno-formalne? Jakie są koszty założenia takiej działalności i ile tak naprawdę można zarobić? Firma cateringowa – pomysł na biznes idealny, czy może ryzykowne przedsięwzięcie? Na te i inne pytania, odpowiadamy w niniejszym artykule.

firma-cateringowa-pomysł-na-biznes

Założenie firmy cateringowej – jak się przygotować?

Otwarcie firmy cateringowej, to zdecydowanie dobry pomysł na biznes. Biorąc pod uwagę bieżącą sytuację rynkową, można nawet zaryzykować stwierdzenie, że jest to jeden z łatwiejszych rodzajów biznesu do prowadzenia, nawet dla laików, którzy nie mieli wcześniej styczności z prowadzeniem jakiejkolwiek działalności gospodarczej. Nie jest to jednak inwestycja całkowicie pozbawiona ryzyka. Przed założeniem tego typu działalności, musisz stworzyć szczegółowy biznesplan, uwzględniając w nim nawet najdrobniejsze, najbardziej niepozorne detale.

Powinieneś także przeprowadzić drobiazgową analizę konkurencji i lokalnego rynku, by zawczasu przygotować się na potencjalne trudności i skutecznie im przeciwdziałać. Warto też, żebyś na tym etapie wiedział, że istnieją różne rodzaje firm cateringowych, słynących z rozmaitego zakresu działalności. Możliwe, że w Twoim mieście prężnie działają już przedsiębiorstwa, oferujące catering dietetyczny, czy okolicznościowy, więc nowej firmie może być trudno podjąć rękawicę w tej materii – warto więc rozejrzeć się za innym rodzajem cateringu, np. medycznym, czy kompleksowym garmażem.

Jeśli zaś chodzi o założenie firmy cateringowej z punktu widzenia niezbędnych procedur, to nie są one szczególnie różne od standardowych, obowiązujących w przypadku przedsiębiorstw z innych branż. Kluczową różnicą jest jednak ingerencja sanepidu, niezbędna zawsze, gdy w grę wchodzi biznes dotyczący przygotowywania posiłków i ich późniejszej sprzedaży.

Rodzaje firm cateringowych

Aby założyć firmę cateringową, musisz w pierwszej kolejności wiedzieć, na jakim obszarze cateringu zamierzasz się poruszać. Wbrew pozorom, jest to bardzo rozbudowana branża, co tylko potwierdza przeświadczenie, jak dobry pomysł na biznes stanowi.

Własną firmę cateringową możesz prowadzić w sposób, mający po prostu zapewnić najlepszej jakości, najsmaczniejsze pożywienie (catering okolicznościowy lub służbowy), skoncentrować się na dbaniu o zdrową sylwetkę i/lub pokaźną muskulaturę klientów (catering dietetyczny), lub postawić na jeszcze bardziej wyspecjalizowane usługi cateringowe (catering medyczny czy przedszkolny), jeżeli tylko dysponujesz ku temu odpowiednią wiedzą.

Catering okolicznościowy

To zdecydowanie najpopularniejsza forma działalności gastronomicznej, jeśli chodzi o biznes cateringowy. Firma cateringowa tego rodzaju, kompleksowo obsługuje wszelkiej maści wesela, przyjęcia, jubileusze, stypy, urodziny i wiele, wiele innych okazji. W grę wchodzi zarówno obsługa imprez plenerowych, jak i przygotowywanie posiłków w wynajętym przez gości lokalu.

Elastyczność i zrozumienie potrzeb swoich klientów, może być czynnikiem decydującym o powodzeniu tego typu działalności gospodarczej. Co więcej, w tym przypadku, będziesz musiał zaopatrzyć się w dobrej jakości kuchnię plenerową, a także samochód, który pozwoli Ci szybko i wygodnie przemieszczać się od jednej imprezy do drugiej.

Catering dietetyczny

Catering dietetyczny, to tak zwana „dieta pudełkowa”. Polega ona na komponowaniu określonych rodzajów posiłków, w zależności od ich kaloryczności i wartości odżywczych. Firma, która zajmuje się cateringiem dietetycznym, dostarcza pudełka ze świeżo przygotowanym jedzeniem, prosto do domów swoich klientów – często nawet kilka razy dziennie.

Decydując się na rozwój działalności w tym kierunku, trzeba będzie mieć na względzie przede wszystkim aspekt rozwożenia posiłków – zatrudnienie kurierów i ewentualne kupno bądź leasing samochodów służbowych (wraz z ich eksploatacją) może pochłonąć znaczną część kosztów inwestycji.

Catering medyczny

Działalność gospodarczą w zakresie cateringu medycznego, teoretycznie można założyć tak samo łatwo, jak w przypadku cateringu dietetycznego – jednak bez współpracy ze szpitalami czy ośrodkami medycznymi, trudno będzie nam spotkać swoich potencjalnych klientów. Własna firma cateringowa tego rodzaju obsługuje osoby chore, których dieta musi być ściśle przestrzegana.

Z jednej strony zatem, o stałych klientów tu nietrudno – z drugiej, przygotowanie żywności w tym przypadku, może stanowić nie lada wyzwanie. Warto zatem na wstępie dysponować odpowiednią wiedzą w zakresie dietetyki medycznej, lub zatrudnić odpowiedniego specjalistę, odpowiedzialnego za komponowanie właściwych dla klientów posiłków.

Catering przedszkolny

Catering przedszkolny przypomina swoją naturą catering medyczny, zarówno pod kątem stylu prowadzonego biznesu, jak i płynącej zeń odpowiedzialności – skala jest jednak nieco inna. Liczba przedszkoli w Polsce stale rośnie, a wraz z nią potrzeba wyżywienia maluchów. Na tym rynku, dużo łatwiej jest o podjęcie intratnej współpracy, a wymogi dietetyczne nie są tak restrykcyjne, jak w przypadku cateringu medycznego.

Tak czy inaczej, aby prowadzić działalność cateringową tego rodzaju, warto wiedzieć, jak jednocześnie przygotowywać posiłki zdrowe i smaczne, które spełnią wszelkie wymagania przedszkolaków – ostatecznie, to właśnie ich opinia będzie rzutować na decyzje rodziców i przedszkolnych opiekunów, dotyczące przedłużenia współpracy z Tobą.

Catering służbowy

Branża gastronomiczna rozwija się dość prężnie również w zakresie współprac B2B. Potencjalni klienci cateringów służbowych, to przede wszystkim duże firmy i prywatne instytucje, mające w zamiarze odpowiednio zadbać o żywienie swoich pracowników. Niemniej, nie tylko korporacje skorzystają z usług takiego przedsiębiorstwa – organizatorzy konferencji, szkoleń, czy wszelkiego rodzaju innych spotkań branżowych, również chętnie skorzystają z usług takiego cateringu.

Zdrowe żywienie zajmuje coraz wyższe miejsce w priorytetach Polaków, a rynek cateringu służbowego jest dość duży – rozpoczęcie działalności w tym miejscu, lub choćby wzbogacenie swoich usług o ten obszar, to jak najbardziej dobry pomysł na biznes.

Garmażeria

Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się właśnie na taką działalność gastronomiczną – oczywiście, nie bez przyczyny. Coraz więcej z nas, zamiast gotować w domu, decyduje się na zakup gotowych posiłków. Rola przedsiębiorcy ogranicza się w tej materii do wydawania posiłków wcześniej przygotowanych i zabezpieczonych w taki sposób, by klient mógł bez trudu i minimalnym wysiłku uzdatnić je do zjedzenia w domu.

Można by zaryzykować stwierdzenie, że w przypadku ulokowania zakładu garmażeryjnego w odpowiednim miejscu, nie będziemy musieli się trudzić przy poszukiwaniu klientów. Chodzi przede wszystkim o duże miasta i lokalizacje w pobliżu węzłów komunikacyjnych, gdzie ruch jest największy – wracający z pracy, głodni ludzie, bardzo często skłonią się do odbioru gotowych potraw od Ciebie, aniżeli samodzielnego gotowania w domu.

catering-wymagania-koszty-i-zyski

Jak otworzyć firmę cateringową – wymagania

Przedsiębiorca, który chce rozpocząć działalność gospodarczą w branży gastronomicznej, stanie przed wieloma wyzwaniami. Większość z nich, będzie bezpośrednio dotyczyła prowadzonego wkrótce biznesu – zakup lub wynajem lokalu, a także jego samodzielne wyposażenie, czy zakup produktów spożywczych. Już samo określenie rodzaju prowadzonej działalności cateringowej może przyprawiać o ból głowy, a jakby tego było mało, trzeba będzie zmierzyć się jeszcze z serią wymagań, stawianych przez sanepid.

Potrzeby zakładu produkcyjnego, którego głównym zajęciem jest obrót środkami spożywczymi, to jedna z kluczowych rzeczy, na jakie należy zwrócić uwagę, by zapewnić swojej firmie rentowność. Niemniej, istnieje w tej materii seria wymogów przewidzianych ustawą, których weryfikacją zajmie się sanepid – ich niespełnienie, może doprowadzić do zablokowania działalności już na starcie.

W dużym skrócie, Twoja rola w kontakcie z sanepidem, polega przede wszystkim na wdrożeniu systemu HACCP, zasad Dobrej Praktyki Produkcyjnej (GMP) oraz Dobrej Praktyki Higienicznej (GHP). Nie są to prawa wyłącznie lokalne, a decyzja o ich wdrożeniu zapadła na szczeblu europejskim. Niniejsze wytyczne, traktują przede wszystkim o bezpieczeństwie żywności, określając sposób magazynowania surowców, zasady utrzymania higieny, zasady gromadzenia i utylizowania odpadów, czy niezbędne wyposażenie obiektu – również na szczeblu konstrukcyjnym (lokal musi posiadać odpowiednią wentylację i muszą być doprowadzone niezbędne media).

Jak założyć firmę cateringową – krok po kroku

Rejestracja firmy w przypadku branży gastronomicznej, nie różni się szczególnie od innych sektorów – występuje wyłącznie jeden, dodatkowy krok, o którym przeczytasz niżej. Nie jest to również proces zanadto skomplikowany sam w sobie – podążając za naszymi instrukcjami, bez problemu uda Ci się przebrnąć przez odstraszającą biurokrację.

Złóż wniosek CEiDG-1

Pierwszą rzeczą, jaką powinieneś zrobić w związku z rozpoczęciem działalności gospodarczej, jest wypełnienie formularza CEiDG-1 i złożenie go w dowolnym urzędzie miasta lub gminy. Dzięki temu, Twoja firma zostanie formalnie zarejestrowana, a późniejsze formalności (związane z ZUS i Urzędem Skarbowym) zostaną znacznie ułatwione.

Złóż wniosek VAT-R do Urzędu Skarbowego

Później, będziesz musiał udać się do Urzędu Skarbowego, by wypełnić formularz VAT-R. Pamiętaj, że musisz to zrobić przynajmniej na jeden dzień przed rozpoczęciem świadczenia usług objętych VAT.

Zarejestruj się w ZUS

Kolejny krok stanowi zgłoszenie się do ZUS, którego musisz dokonać w ciągu siedmiu dni od daty rozpoczęcia działalności gospodarczej. Rejestracja firmy wymaga od Ciebie bowiem zgłoszenia się do ubezpieczenia zdrowotnego (formularz ZUS ZZA), lub ubezpieczenia zdrowotnego i społecznego (ZUS ZZA).

Zdobądź zgodę sanepidu

Aby kontrola sanepidu zakończyła się pozytywnym wydaniem decyzji, odwiedzający Cię pracownicy będą w pierwszej kolejności musieli otrzymać od Ciebie szereg dokumentów. Będą to między innymi:

  • Umowa najmu lub akt własności baru,

  • Umowa wywozu śmieci,

  • Umowa na odbiór oleju,

  • Dokumentacja GHP i GMP,

  • Wyniki badań wody,

  • Księga HAACP.

Niewykluczone, że pracownicy odpowiedzialni za przeprowadzenie kontroli, poproszą Cię również o opis serwowanych potraw, czy też będą chcieli zapoznać się z projektem technologicznym lokalu. Zakładając, że wszystko przebiegnie pomyślnie, już kolejnego dnia będziesz mógł faktycznie rozpocząć działalność.

Sposoby na rozreklamowanie swoje działalności gastronomicznej

Każda działalność rynkowa, a w szczególności taka związana z gastronomią, potrzebuje solidnego wsparcia marketingowego, by w jak najkrótszym czasie osiągnąć właściwy pułap generowanych stale zysków. Istnieje w tej sprawie kilka fundamentalnych kwestii, o których nie wolno Ci zapomnieć.

Pierwszy dzień jest najważniejszy

Pamiętaj, że bez względu na obrany profil działalności, masz tylko jedną szansę na to, by zrobić dobre, pierwsze wrażenie. Dlatego też, kiedy przyjdzie wreszcie upragniony dzień otwarcia, nie zapomnij o tym, by przyjąć go z właściwymi dlań honorami. Zaproponuj darmową degustację określonych dań, atrakcyjne zniżki, a nawet programy lojalnościowe. Im szybciej stworzysz bazę stałych klientów, tym szybciej będziesz mógł być spokojny o płynność finansową przedsiębiorstwa.

Ulotki i reklama w lokalnej prasie

Siła lokalnej reklamy jest nie do przecenienia, dlatego nie bój się zainwestować w kolportaż ulotek w mieście, w którym przyszło Ci prowadzić firmę, czy reklamę w miejscowej prasie. Dzięki takiemu działaniu, będziesz mieć pewność, że spora część mieszkańców usłyszy o powstającym opodal biznesie i weźmie udział w dniu otwarcia.

Promocja w social media i reklamy w internecie

Internet to miejsce, w którym wszelkie informacje przemieszczają się najszybciej – logicznym więc jest, że starannie prowadzone profile w social media i dopasowane do użytkownika reklamy Google, mogą generować ruch liczony w tysiącach użytkowników dziennie. Nawet, gdybyśmy mieli założyć, że tylko jeden procent osób ze wszystkich, które dojrzały Twoje internetowe wysiłki, realnie zainteresuje się Twoją ofertą zasilając grono Twoich klientów, to moglibyśmy odtrąbić sukces.

Firma cateringowa – pomysł na biznes idealny?

Biorąc po uwagę aktualne dane statystyczne, trudno się dziwić, że prognozy finansowe dla tego rodzaju działalności są obiecujące. Własna firma cateringowa to w rzeczy samej dochodowe zajęcie, choć, naturalnie, nie jest pozbawione ryzyka inwestycyjnego. Co więcej, zarówno koszty, jak i zyski, różnią się od siebie w zależności od profilu działalności. Jak to wygląda w praktyce?

Koszty założenia i prowadzenia firmy cateringowej

Choć catering dietetyczny, czy okolicznościowy, różni się od np. garmażerii w potrzebach i stylu prowadzenia biznesu, to istnieją pewne elementy wspólne dla wszystkich tych inwestycji. Najbardziej oczywistą jest rzecz jasna lokal, w którym przyjdzie Ci przygotowywać posiłki i przyjmować klientów, jak również dostosowanie go do indywidualnych wymogów i zaleceń sanepidu.

Koszt wynajmu, zależnie od lokalizacji i wielkości, powinien mieścić się w zakresie 2 000 złotych do 8 000 złotych miesięcznie – kupno lokalu, jest oczywiście odpowiednio droższe, zaś koszty związane z remontem, powinien indywidualnie rozpatrywać Twój biznesplan.

Pozostałe koszty związane z wyposażeniem obiektu, kwestiami związanymi z marketingiem, czy kupnem pierwszych produktów. Na żadnej z tych rzeczy nie warto oszczędzać – im wyższy koszt inwestycji, tym pokaźniejsze zarobki w przyszłości. Warto w tym miejscu wspomnieć, że jeżeli nie posiadasz dostatecznych funduszy na pokrycie pierwotnych kosztów, możesz skorzystać z rozlicznych programów wsparcia – zarówno rządowych, jak i europejskich – które pomogą Ci rozkręcić biznes.

Catering – potencjalne zyski

Jak pokazują doświadczenia rozmaitych przedsiębiorców, a także fakt, że firmy cateringowe rosną w Polsce jak grzyby po deszczu, nietrudno się domyślić, że biznes ten może być niezwykle dochodowy. Wiele zależy od obranego przez Ciebie profilu działalności, jak również liczby klientów, których uda Ci się pozyskać.

Dla przykładu, w przypadku przedsiębiorstwa zajmującego się cateringiem dietetycznym, przy posiadaniu jedynie 15 stałych klientów, dochód brutto może wynieść nawet 10 000 złotych miesięcznie. Jak zatem nietrudno zauważyć, firma cateringowa to świetny pomysł na biznes, w którym ryzyko inwestycyjne jest niskie, a szanse na sukces wysokie.

Oceń artykuł
5/5 (1)