Szacunek w pracy należy się każdemu zatrudnionemu, bez względu na pozycję w firmie i rodzaj pełnionych obowiązków. Wzajemne wsparcie i uprzejmość wobec innych powinna być priorytetem dla każdego pracownika. Zobacz, jak dbać o szacunek w miejscu pracy, aby zapewnić przyjazną atmosferę w danej organizacji. 

Szacunek w pracy – jak go pielęgnować?

Dobre relacje między pracownikami budują przyjazną atmosferę w firmie i wpływają na samopoczucie członków danej organizacji. Szacunek w pracy jest niezbędnym elementem pozytywnych stosunków między współpracownikami, dlatego warto go pielęgnować i rozpowszechniać w środowisku zawodowym. Niezależnie od tego, na jakim stanowisku pracujemy, jak długo przebywamy w danej firmie i jak duże jest nasze doświadczenie, powinniśmy z szacunkiem traktować wszystkich zatrudnionych. Savoir-vivre w pracy, szczery uśmiech i uprzejmość nie wymagają wysiłku, a mogą poprawić humor i dodać otuchy każdej, napotkanej na naszej drodze zawodowej osobie. 

Szacunek: definicja

Dobre maniery i wzajemny szacunek w pracy są bardzo ważne i dobrze świadczą o osobach, które tak traktują swoich współpracowników. Czym tak naprawdę jest szacunek? To godne traktowanie innych osób i przekazywanie pozytywnych wartości przy jednoczesnym uznaniu wobec dokonań drugiego człowieka.

Dlaczego szacunek w miejscu pracy jest ważny?

Szacunek w miejscu pracy to nie tylko wzajemne uśmiechy i zwroty grzecznościowe w kierunku kolegów zza biurka. W organizacji, która dba o swoich pracowników, należy prowadzić działania, które dadzą zatrudnionym poczucie, że ich punkt widzenia jest istotny i brany pod uwagę we wszelkiego typu działaniach. Organizowanie spotkań ze współpracownikami zarówno niższego szczebla jak i managerami zespołów, zaangażowanie wszystkich w tworzenie danych projektów i dzielenie się informacjami odnośnie sukcesów i dalszych planów rozwoju danego przedsiębiorstwa budują zaufanie w środowisku pracy i poczucie przynależności do organizacji.


Szukasz nowego zatrudnienia województwie śląskim? Odwiedź zakładkę: praca Katowice na GoWork.pl!


Jak reagować na brak szacunku?

Mimo że sami staramy się emanować pozytywną energią i szanujemy otaczających nas ludzi, możemy natknąć się na brak szacunku w stosunku do nas. Jak reagować gdy spotkamy się z taką sytuacją? Najważniejsze jest świadome stawianie granic i asertywność. Pamiętaj, że bez względu na to, jaką rolę w firmie pełnisz i jaki staż posiadasz, twój przełożony powinien cię traktować z należytym szacunkiem. Z drugiej strony zawsze staraj się odróżniać konstruktywną krytykę od braku respektu ze strony przełożonego i współpracowników.

W danej strukturze organizacyjnej pełnimy różne role o określonej hierarchii, ale w relacjach międzyludzkich wszyscy jesteśmy równi.

Jak zdobyć szacunek w pracy?

Zastanawiasz się, jak zyskać szacunek w pracy? Każdy oczekuje szacunku, jednak, aby go otrzymać, należy wykazywać się pewnymi cechami. Po pierwsze traktuj innych członków zespołu tak, jak chcesz, by oni traktowali Cię. Bądź uprzejmy, uważnie słuchaj, pielęgnuj relacje i nie bądź wyniosły. Jak być komunikatywnym? Umiejętności interpersonalne wpływają na relacje z innymi, jednak szacunek budują czyny, a nie słowa. U niektórych respekt wzbudzają zdobyte osiągnięcia i obejmowane stanowisko. Oczywiście ciężka praca zasługuje na należyty szacunek, jednak dobre traktowanie innych i równość w relacjach są tutaj kluczowe.

Wzajemny szacunek w pracy a zgranie zespołu

Jak zdobyć szacunek w pracy i jednocześnie wpłynąć na zgranie zespołu? Dobre traktowanie współpracowników wpływa na ich zaangażowanie i poczucie przynależności do danej organizacji. Zgrany zespół cechuje się wieloma złożonymi czynnikami, jednak to wzajemny szacunek jest podstawą zaufania i udanej współpracy. Co więcej, niegodne traktowanie kolegów z pracy może wpłynąć na rezygnację z posady. W miejscu pracy spędzamy większość dnia, dlatego powinno nam zależeć na pozytywnym relacjach.

Bez względu na to czy jesteś ochroniarzem, sprzątaczką czy managerem, zasługujesz na taki sam szacunek co prezes, sekretarka czy dyrektor regionalny. Pamiętaj, że to nie zajmowane stanowisko definiuje Twoją osobowość, tylko to, jak traktujesz drugiego człowieka. Brak szacunku do pracownika nie może mieć miejsca!

Oceń artykuł
4/5 (3)