ćwiczenia na koncentrację

Kolejne spotkanie służbowe przed Wami, a wciąż nie możecie się skupić? Pomogą Wam ćwiczenia na koncentrację, które prezentujemy poniżej. Panowanie nad emocjami i natłokiem myśli to trudna sztuka, jednak istnieją sposoby, dzięki którym dacie sobie radę!

Ćwiczenia na koncentrację – dla kogo? Ćwiczenie 1 “Zaznaczania terytorium”

Koleżanka z biurka obok rozmawia przez telefon, domownicy znowu piszą w rodzinnej sprawie a do tego wciąż nie skończyliście tego raportu “na wczoraj”? Pracownicy dużych korporacji i nie tylko często narzekają na negatywny wpływ stresu oraz brak możliwości skupienia uwagi podczas służbowych spotkań. Pomóc mogą ćwiczenia na koncentrację, dzięki którym nauczymy się być “tu i teraz”. Ćwiczenia na koncentrację i pamięć przydadzą się każdemu!

Pierwszym z tych, wywodzących się ze sztuki medytacji, jest “zaznaczanie terytorium”. Polega ono na oswojeniu się z nową przestrzenią poprzez danie sobie chwili na jej staranną obserwację. Przeanalizujcie jej rozkład, świadomie rozejrzyjcie się, gdzie się obecnie znajdujecie i zaznaczcie swoje nowe terytorium wzrokiem. Nie tylko momentalnie pomaga się skupić i odetchnąć pełną piersią, ale i niweluje stres, związany z przebywaniem w nowym dla nas miejscu. To jedno z ćwiczeń na koncentrację i logiczne myślenie, rozwijające również zdolności analityczne.

W czym pomagają ćwiczenia na koncentrację uwagi? Ćwiczenie 2 “Oswajanie przestrzeni”

Kolejne ćwiczenie na koncentrację, polegające na dalszym oswajaniu przestrzeni, w której odbędziemy służbowe spotkanie lub ważną prezentację, polega na koncentracji uwagi poprzez skupienie się na zmysłowych doznaniach. Wykonacie je dziecinnie łatwo! Wystarczy, że dotkniecie jakiegokolwiek przedmiotu w nowym otoczeniu. Blatu stołu, przy którym będziecie siedzieć, oparcia krzesła, powierzchni tablicy, na której rozrysujecie nowy kosztorys, czy też pilota od projektora… 

Zamiast jednak skupiać się na tym, jak on działa i czy na pewno załączony marker to ten zmywalny, skoncentrujcie się na wrażeniach, jakich dostarczy Wam ten dotyk. Czy powierzchnia jest lekko chropowata, a może przyjemnie gładka? Ciepła, czy zimna? Co czujesz w związku z tym? Chodzi o to, aby nie bać się nowej przestrzeni i jak najlepiej zapoznać z nią nasze ciało. O co w tym chodzi? Spokojnie, to nic takiego! Po prostu im więcej informacji o nowym miejscu dostarczycie swojemu ciału, tym swobodniej będziecie się w nim czuć. Nie bez przyczyny mówi się, że język ciała potrafi w mig zdradzić nasze emocje! A Wy chcecie przecież wypaść jak najbardziej profesjonalnie i spokojnie. 

Ćwiczenia na koncentrację dla dorosłych – przyjemne i skuteczne. Ćwiczenie 3 “Punkty w przestrzeni”

To coś dla tych, którzy nie mają zbyt wiele czasu. O ile ćwiczenia na koncentrację często wymagają chwili, aby je wykonać, o tyle to nie jest jedno z nich. Jeśli musicie ekspresowo się skoncentrować przed zwołanym na ostatnią chwilę spotkaniem, koniecznie je wypróbujcie! To ćwiczenie na koncentrację uwagi polega na szybkim wyborze trzech konkretnych punktów w przestrzeni, w której odbędzie się zebranie. 

Takim punktem może być róg blatu stołu, stojąca na nim szklanka lub wzór na ścianie sali konferencyjnej. Każdemu z punktów musicie nadać numer a następnie kolejno przywoływać każdy z nich. Nie zapomnijcie przy tym o zmianie kolejności, oraz warunku koniecznym – wracaniu wzrokiem do każdego z aktualnie wymienianych punktów! Jeśli czujecie, że stres już Was zjada i ćwiczenie słabo działa, pomóżcie sobie, wskazując na kolejne punkty palcem. Błyskawiczny efekt gwarantowany! Testowaliśmy i śmiało polecamy każdemu.

Efekty ćwiczeń na koncentrację. Ćwiczenie 4 “Wizualizacja kuli”

W przeciwieństwie do poprzedniego, to jedno z tych ćwiczeń na koncentrację, które będziecie musieli wykonać wcześniej, a osiągnięty podczas niego stan trzeba będzie przywołać w pamięci podczas spotkania. Wywodzi się ono z nurtu medytacji “mindfulness” i jest w nim ukryty dodatkowy sens – celem jest to, abyście wyćwiczyli umiejętność korzystania ze stanów relaksacji już dawno po tym, jak je zakończyliście. W końcu nie zawsze w pracy jest moment, aby powoli skupić rozproszone myśli… 

Dlatego to ćwiczenie na koncentrację możecie wykonać w dowolnej wolniejszej chwili, nawet przy swoim biurku w pracy. Skutecznie pomoże także utrzymać koncentrację podczas pracy zdalnej. Chodzi głównie o pracę z waszą wyobraźnią! Sednem ćwiczenia jest wyobrażenie sobie, że znajdujecie się w wielkiej, przytulnej kuli, w której znajduje się wszystko, co sprawia Wam przyjemność i jest dla Was ważne. To mogą być np. ulubione kolory i dźwięki, które zawsze szybko Was uspokajają. 

Kiedy już to zrobicie, skupcie się na moment wyłącznie na swoim obecnym stanie umysłu, a także postawie ciała. Jak zmieniły się dzięki przyjemnej wizji? To właśnie ten stan, który powinniście przywoływać w przyszłości za każdym razem, kiedy czujecie, że dopada Was nagły stres lub spada wasza pewność siebie przed ważnym spotkaniem.