Eurokontakt Serwis Sp. z o.o.

2.2 Dodaj merytoryczną opinię
Najczęściej zadawane pytania

 

1. Jak inaczej niż telefonicznie skontaktować się z Agencją Eurokontakt?

Wiemy o tym, że są problemy z uzyskaniem połączenia telefonicznego z Naszą Agencją. Kłopoty z tym związane wynikają z dużej liczby osób dzwoniących i mimo ciągle powiększającej się liczby naszych rekruterów, zainteresowanie również jest coraz większe.

Polecamy Państwu kontakt:

Jednocześnie Agencja wprowadziła instytucję tzw. Opiekuna Osób wyjeżdżających za granicę. Pod jednym numerem telefonu uzyskujecie Państwo stały kontakt z jedną osobą przez cały okres pobytu.

2. Dlaczego i kiedy muszę sam się rejestrować w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych?

Ogólną zasadą jest, że pracodawcy zagraniczni z Unii Europejskiej nieposiadający w Polsce siedziby ani przedstawicielstwa są zobowiązani do pełnienia funkcji płatnika składek w zakresie ubezpieczeń społecznych, ubezpieczenia społecznego i Funduszu Pracy, w stosunku do osób przez nich zatrudnionych objętych w Polsce obowiązkiem ubezpieczeniowym.

Należy jednak podkreślić, że przepisy o ubezpieczeniach społecznych przewidują możliwość przejęcia obowiązków płatnika przez osobę zatrudnioną na podstawie umowy zawartej z pracodawcą (zapis w umowie). Niestety pracodawcy zagraniczni w tym w większości również pracodawcy zagraniczni, do których kieruje osoby Nasza Agencja korzystają z tego przepisu. Rodzi to dodatkowe obowiązki.W tym wypadku takie osoby  powinny zgłosić się do oddziału (inspektoratu) ZUS właściwego ze względu na ich miejsce zamieszkania z wypełnionym formularzem płatnika składek. W takich przypadkach to na osobach zatrudnionych ciążyć będzie obowiązek comiesięcznego składania do ZUS dokumentów rozliczeniowych i opłacania składek ZUS.

Warto w takich przypadkach upoważnić wybrane biuro rachunkowe, które będzie Państwu pomocne w takich sytuacjach.

Poniższe wskazówki dla tych, którzy chcą samodzielnie tego dokonać:

Zadaniem osoby pełniącej rolę płatnika jest wypełnienie obowiązku zgłoszeniowego. Obowiązek ten polega na zgłoszeniu się do właściwej ze względu na jego miejsce zamieszkania jednostki ZUS z:

  • kopią zawartej z pracodawcą zagranicznym umowy wraz z zapisem o przejęciu obowiązków płatnika,
  • kopią decyzji o nadaniu NIP oraz wypełnieniu dwóch formularzy, tj.: ZUS ZUA (lub ZUS ZZA, gdy podlegać będzie tylko ubezpieczeniu zdrowotnemu) oraz ZUS ZAA, w których jako dane identyfikacyjne płatnika (blok II) podaje:
  • obywatel polski – NIP, PESEL, nazwisko i imię,
  • obywatel państwa Unii Europejskiej – NIP, nazwisko i imię, serię i numer paszportu (wpisując maksymalnie 9 pierwszych cyfr i liter bez spacji oraz znaków interpunkcyjnych).
  • ubezpieczenia społeczne – 83101010230000261395100000,
  • ubezpieczenie zdrowotne – 78101010230000261395200000,
  • Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych – 73101010230000261395300000

3. Dlaczego nie otrzymuję tzw. PIT od pracodawcy zagranicznego?

Podstawową różnicą między zawarciem umowy zatrudnienia z pracodawcą polskim a zawarciem umowy z pracodawcą unijnym jest obowiązek samodzielnego obliczania przez osobę zatrudnioną zaliczek na podatek dochodowy i ich wpłacania na rachunek organu podatkowego. Jest to podobna sytuacja do sytuacji przekazania obowiązków płatnika składek na ZUS na podstawie umowy (zapisu umownego) z unijnym pracodawcą. Rozliczenie następuje na podstawie rachunków potwierdzajacych uzyskane dochody.

4. Czy Agencje Pracy ponoszą odpowiedzialność w przypadku problemów, które Państwa spotykają u Pracodawców Zagranicznych, do których skierowała Agencja?

Agencje Pracy kierują Państwa do pracy za granicą do pracodawców zagranicznych na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy i na podstawie tej ustawy Agencje jedynie pośredniczą w zatrudnianiu Państwa.Nie dotyczy to sytuacji tzw. pracy tymczasowej, której Nasza Agencja nie świadczy. Na Agencji generalnie nie ciąży odpowiedzialność z tytułu właściwego realizowania umowy zawartej pomiędzy Państwem a Pracodawcami zagranicznymi. Jednakże Nasza Agencja zawsze była zainteresowana mediacją pomiędzy zwaśnionymi Stroanami i wielu przypadkach takie sprawy kończyły się zadowalającym wynikiem dla Obu Stron.Zachęcamy Państwa do zgłaszania bezpośrednio Agencji wszelkich Waszym zdaniem nieprawidłowości. Agencja nie tylko mediuje ale poprzez kontakt z Waszym Pracoodawca wyjaśnia na bieżąco wszelkie niejasności . Co ostatnio zauważaliśmy, w niektórych sytuacjach( w przypadku upoważnień zleceniobiorców do wystawienia rachunków) zgłaszacie Państwo uwagi co do  wyższych kwot na rachunkach w  odniesieniu do otrzymanych przelewów na konta. Rachunki muszą odpowiadać kwocie uzyskanego przez Was wynagrodzenia a różnice mogą wynikać z wypłaconych Panśtwu bezpośrednio gotówką np. zaliczek, kosztów przejazdu, kosztów zakwaterowania, które zostały poniesione i inne w zależności od charakteru i rodzaju wykonywanego przedmiotu umowy, w czasie jej realizacji (narzędzia, ubrania robocze), ubezpieczenia.

Pamiętajcie każda sprawa, zgłoszona pisemnie do Agencji zostanie wyjaśniona u Pracodawcy Zagranicznego.

5. Czy muszę płacić podatki z tytułu zatrudnienia za granicą?

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, co do zasady osoby, które mają miejsce zamieszkania w Polsce podlegają opodatkowaniu ze wszystkich dochodów uzyskanych w danym roku podatkowym (uzyskanych w Polsce i każdym innym państwie) – tzw. „nieograniczony obowiązek podatkowy”.

Pamiętajcie,że na pracodawcy zagranicznym nie ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

 

Zobacz więcej →

 
Eurokontakt Serwis Sp. z o.o.