Merchandiser: opis stanowiska
Merchandiser dba o optymalną prezentację oferty produktowej w sklepie. Choć jego praca sprowadza się do wykładania towaru, polega na w celu zachęcenia klienta do zakupu. Merchandiser jest po części marketingowcem, a po części pracownikiem fizycznym. Możemy spotkać go między innymi w branży spożywczej, odzieżowej i komputerowej.
Wyróżniamy kilka typów merchandiserów:
- visual merchandiser – odpowiada za całokształt wnętrza sklepu (nie tylko wykładanie towaru);
- merchandiser mobilny – odpowiada za ekspozycję towaru we wszystkich filiach danego sklepu;
- merchandiser stacjonarny – przypisany jest do jednego konkretnego sklepu.
Obowiązki merchandisera
Do głównych obowiązków merchandisera należą:
- odpowiednia ekspozycja produktów zgodnie z polityką firmy;
- rozmieszczanie materiałów promocyjnych na terenie sklepu;
- raportowanie wykonanych zadań w aplikacji mobilnej;
- sprawdzanie, czy na półkach jest odpowiedni zapas produktów;
- obsługa kasy fiskalnej (w zastępstwie za kasjera-sprzedawcę);
- kontrola terminów przydatności do spożycia produktów;
- wdrażanie standardów firmy uwzględniające szeroką gamę produktów;
- układanie produktów zgodnie z ustalonymi zasadami;
- dbanie o pozytywny wizerunek firmy;
- badanie opinii klientów na temat zakupów, obsługi i reklamacji;
- dbanie o porządek na półkach sklepowych;
- dbanie o półki produktów klienta;
- kontrola poprawności informacji o produkcie (ceny, etykiety, opisy produktów).
Jak zostać merchandiserem?
Aby zostać merchandiserem, nie trzeba kończyć żadnych konkretnych studiów. Najważniejsze jest specjalistyczne szkolenie z zakresu merchandisingu. Istotne jest również doświadczenie kandydata w zakresie handlu detalicznym i usług. Oczywiście większe szanse na rynku pracy mają osoby z wykształceniem branżowym, jednak nie jest to warunek konieczny. Mile widziana jest edukacja z obszaru marketingu oraz znajomość języka angielskiego.
Predyspozycje do pracy jako merchandiser
Dobry merchandiser powinien:
- umieć pracować w zespole;
- być kreatywny;
- mieć wyobraźnię przestrzenną;
- odznaczać się wysoko rozwiniętymi umiejętnościami manualnymi;
- być zaangażowany i dokładny;
- być otwarty na pracę w trybie zmianowym oraz w weekendy;
- cechować się entuzjazmem, zaangażowaniem i kreatywnością;
- być samodzielnym oraz odpowiedzialnym;
- doskonale organizować pracę własną.
Gdzie może pracować merchandiser?
Pracownik zespołu ds. merchandisingu może pracować w każdym miejscu, gdzie coś jest sprzedawane – w sklepach spożywczych, odzieżowych, obuwniczych lub samochodowych. Zatrudnienie znajdzie także w branży kosmetycznej, spożywczej, zoologicznej lub medycznej.
Stanowisko: merchandiser – wymagania pracodawców
Od kandydata na stanowisko merchandisera pracodawcy wymagają:
- ukończonego szkolenia z zakresu merchandisingu;
- kreatywności;
- zmysłu estetycznego;
- znajomości technik marketingowych oraz zdolności negocjacyjnych;
- posiadania książeczki sanepidowskiej (w branży gastronomicznej);
- znajomości zagadnień z zakresu merchandisingu;
- prawa jazdy kat. B.
Ile zarabia merchandiser?
Według Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń mediana zarobków merchandiserów wynosi 4560 zł brutto miesięcznie, co w przeliczeniu na kwotę netto (czyli „na rękę”) daje 3380 zł. Jednak 25% ankietowanych deklaruje, że zarabia mniej, bo poniżej 2818 zł netto miesięcznie i tyle samo respondentów przyznaje, że zarabia więcej – powyżej 4933 zł netto miesięcznie. Najwyższą pensję otrzymuje oczywiście starszy specjalista, a najniższą młodszy specjalista.
Poza wynagrodzeniem zasadniczym merchandiser otrzymuje różnego rodzaju benefity pozapłacowe. Należą do nich między innymi: prywatna opieka medyczna, karnety na siłownie i do klubów fitness oraz telefon komórkowy do użytku prywatnego.
Co ciekawe, merchandiserami zostaje prawie tyle samo kobiet, co mężczyzn. Panie stanowią 47%, a mężczyźni 53% wszystkich osób zatrudnionych na tym stanowisku.
Praca dla merchandisera – gdzie jej szukać?
Większość ofert pracy dla merchandiserów znajduje się oczywiście w Internecie. Dobrym miejscem do poszukiwania zatrudnienia jest portal GoWork.pl współpracujący z pracodawcami z całego kraju, jak i oferujący pracę za granicą. Serwis GoWork działa jak centralna baza ofert pracy. Posiada wyszukiwarkę, która poprzez możliwość filtrowania ogłoszeń, ułatwia odnalezienie tylko tych spełniających interesujące użytkownika kryteria. Mowa o wyborze:
- stanowiska (w tym przypadku – merchandiser),
- lokalizacji (miasto lub województwo),
- typu umowy (np. umowa o pracę, umowa zlecenie, B2B i inne)
- rodzaju etatu (cały etat lub część etatu),
- widełek oczekiwanego wynagrodzenia brutto bądź netto.
Poza tym portal posiada także kilka innych praktycznych funkcji, na przykład możliwość oceny danej firmy przez jej byłych lub obecnych pracowników. Przy każdym zamieszczonym ogłoszeniu widnieje odnośnik do opinii o pracodawcy. Dzięki tej opcji można sprawdzić między innymi to, czy dany pracodawca dotrzymuje warunków zatrudnienia opisanych w ogłoszeniu.
Dodatkowo, zapisując się do newslettera, można otrzymywać powiadomienia o nowych ofertach pracy z danego regionu. Dzięki temu nie przegapi się żadnego ogłoszenia i – co bardzo prawdopodobne – szybciej uda się znaleźć zatrudnienie.
Inną opcją jest agencja pracy tymczasowej lub lokalny Urząd Pracy.
Plusy i minusy zawodu merchandisera
Atrakcyjne wynagrodzenie, benefity pozapłacowe, stabilne warunki zatrudnienia, duża samodzielność na stanowisku, praca pełna wyzwań, satysfakcja z wykonywanych zadań, brak monotonii na stanowisku, możliwość rozwoju – to tylko kilka z wielu zalet pracy merchandisera. Oczywiście jak każda praca, ta również nie jest wolna od czynników takich jak stres, presja czasu czy odpowiedzialność. Niemniej osoba predysponowana do tego zawodu jest w stanie sprostać każdemu wyzwaniu.