Neonet

0Dodaj merytoryczną opinię
Wywiad
z Magdaleną Łącz, Dyrektor Pionu ZZL NEONET S.A.
 

Jakie były początki Państwa firmy? 

Pod marką NEONET funkcjonujemy od 2004 roku, ale podwaliny tego, co dzisiaj jest NEONETem powstały już w 1991 r. Początkowo firma działała w sektorze hurtowym, dopiero z czasem - gdy rynek zaczął się konsolidować – do tej działalności dołączyła sprzedaż detaliczna. W sektorze hurtowym firma funkcjonuje zresztą do dzisiaj pod marką NEOPUNKT. Z czasem do tych dwóch rodzajów działalności dołączyły sklepy internetowe – NEO24.pl oraz NEONET.pl. Obecnie posiadamy ponad 260 sklepów stacjonarnych w sieci własnej na terenie całej Polski oraz ponad 150 w sieci franczyzowej (NEOPUNKT), w sumie zatrudniamy prawie 3000 osób.

Czym dokładnie zajmuje się Państwa firma? Co dokładnie wchodzi w zakres świadczonych przez Państwa usług?  

NEONET S.A. jest jedną z wiodących w kraju firm handlowych zajmującą się sprzedażą detaliczną, internetową i hurtową produktów z branży AGD, RTV, IT, FOTO, GSM i Multimediów.

Oprócz zróżnicowanej gamy produktów oferujemy także bogaty pakiet usług dostosowanych do indywidualnych potrzeb Klientów, w tym szeroki wachlarz usług finansowych (sprzedaż ratalna, przedłużona gwarancja) oraz usług związanych z transportem i profesjonalnym montażem zakupionego sprzętu.

Naszą misją jest zaspokojenie potrzeb Klientów poprzez zapewnienie prostego i szybkiego dostępu do produktów i usług ułatwiających życie oraz dostarczających rozrywkę. Realizację tego założenia gwarantuje obecność sklepów NEONET w kilkuset miastach Polski.

Jakie wartości przyświecają działalności Państwa firmy?

Przywiązujemy dużą wagę do relacji – wyraża się to w szacunku dla klienta i współpracowników, pracy zespołowej i zaangażowaniu w realizowane zadania. Nasi pracownicy to profesjonaliści, którzy wykonują swoją pracę ze szczególną starannością, dbając o najwyższą jakość. Środowisko, w którym działamy jest dynamiczne, dlatego bardzo ważne są dla nas otwarta postawa i pozytywne podejście do nowych wyzwań. Wiemy również, jak istotne są nauka i rozwój, stąd duży nacisk kładziemy na szkolenia naszego zespołu. W odniesieniu do Klientów – chcemy pomagać im dokonywać najlepszych wyborów sprzętu AGD, RTV IT, by mogli w pełni cieszyć się z jego funkcjonalności.

Jakie nagrody i wyróżnienia Państwo otrzymaliście? Czy któreś z nich jest dla Was wyjątkowym powodem do dumy? Jeśli tak, dlaczego?

Regularnie otrzymujemy wyróżnienia w badaniach jakości obsługi organizowanych przez niezależnych ekspertów. W roku 2016 i 2017 zostaliśmy wyróżnieni spomiędzy wszystkich graczy w branży RTV-AGD-IT oraz nagrodzeni trzecim miejscem wśród krajowych sieci sprzedaży. Osiem razy z rzędu otrzymaliśmy też Gwiazdę Jakości Obsługi. Dla nas to duże zobowiązanie – pragniemy nieustannie podnosić standard obsługi Klienta i tym samym ułatwiać codzienne wybory. Jesteśmy także laureatem nagrody „Solidny Pracodawca”, która wpisuje się w założenia strategiczne NEONET, związane z naszym największym kapitałem – z Pracownikami.

Jak wygląda proces rekrutacji do Państwa firmy?  

W pierwszej kolejności analizujemy jakie kompetencje posiadamy wewnątrz organizacji – poszukujemy talentów. Weryfikujemy przykładowo czy któryś ze specjalistów ma predyspozycje do awansu na stanowisko kierownicze. Sprawdzamy również możliwość rozwoju osobistego pracowników za pomocą awansów poziomych. Naszym pracownikom dajemy realną możliwość awansu w ramach struktury i zmiany stanowisk na takie, w których pracownik będzie mógł najlepiej wykorzystać swoje umiejętności i pomysły.

Jesteśmy też otwarci na kandydatów z zewnątrz, dlatego prawie każde nasze ogłoszenie trafia do najpopularniejszych portali rekrutacyjnych w Polsce, takich jak pracuj.pl czy OLX.

W takich przypadkach proces rekrutacyjny zaczyna się od analizy dokumentów aplikacyjnych i wstępnej selekcji kandydatów, następnie z wybranymi osobami kontaktujemy się telefonicznie i umawiamy na spotkanie bezpośrednie. Po zakończeniu tego etap zawsze udzielamy informacji zwrotnej.

Na co zwracają Państwo uwagę chcąc przyjąć kogoś do swojego zespołu? 

Stawiamy na energicznych ludzi z pasją, chęcią do nauki i otwartych na nowe możliwości. W dzisiejszych czasach, w roli pracownika, musimy być bardzo elastyczni. Wynika to głównie z faktu, że wyzwania, przed którymi stajemy, wymagają twórczego myślenia, konsekwentnej pracy i uporu. Jesteśmy przekonani, że osoba wykazująca taki zestaw umiejętności poradzi sobie z każdym zadaniem, które zostanie przed nią postawione.

Jesteśmy otwarci na nowe koncepcje, a wartość stanowią dla nas inicjatywa i zaangażowanie w realizację zadań. Oferujemy stanowiska pełne wyzwań, dużą dozę samodzielności oraz możliwość intensywnego rozwoju zawodowego w dynamicznej, nowocześnie zarządzanej polskiej firmie.

Podejmujemy współpracę z Pracownikami o różnym poziomie doświadczenia – zatrudniamy zarówno specjalistów i menadżerów z wieloletnim stażem pracy, jak i studentów czy absolwentów.

Czy aktualnie poszukują Państwo nowych pracowników?  

Oczywiście! Nasza firma wciąż się rozwija w zakresie sprzedaży detalicznej, ale także w obrębie e‑commerce. Poszukujemy specjalistów, sprzedawców oraz sprawnych menadżerów. Szczególnie intensywnie działamy w miastach od około 20 000 do 200 000 mieszkańców, gdzie funkcjonują nasze sklepy. Centrala naszej firmy mieści się natomiast we Wrocławiu. To tutaj pracują osoby z takich działów jak: sprzedaż, marketing, kadry czy księgowość.

Jak wygląda polityka stażowa Państwa firmy? 

Procesy stażowe są nieodłączną częścią polityki kadrowej. W naszej ocenie dzięki temu możemy poznać i pozyskać bardzo wartościowych współpracowników. Stażyści i praktykanci, którzy najlepiej realizują swoje zadania oraz wykazują postawę, o jakiej wspominałam wcześniej, otrzymują propozycję związania się z nami na stałe. Dzięki temu zyskujemy partnerów, którzy potrafią już sprawnie funkcjonować w organizacji, a ich wiarygodność i rzetelność jest już poparta konkretnymi przykładami.

Czy osoby zatrudnione w Waszej firmie mogą liczyć na jakieś dodatkowe benefity? Jeśli tak, jakie?  

Naturalnie, poza „standardowymi” benefitami typu karnety na siłownie czy pakiety opieki medycznej, oferujemy również inne formy pozapłacowych świadczeń. W marcu 2018 uruchomiliśmy darmową bibliotekę pracowniczą, a w trakcie mundialu utworzyliśmy własną strefę kibica. W trosce o dobre samopoczucie, co czwartek do naszych oddziałów trafiają kosze z owocami dla wszystkich pracowników. Dbamy także o rozwój naszych Pracowników, organizując dla nich szkolenia onboardingowe czy wdrażając programy rozwojowe wspierające rozwój talentów. Dostosowujemy się przy tym do zmian na rynku pracy - wiele z tych szkoleń odbywa się w formacie e-learningowym czy w postaci webinarów. Nie zapominamy jednak, że naukę najlepiej łączyć z dobrą zabawą i dlatego organizujemy różnego rodzaju konkursy i gry, w których za osiągnięcie określonych celów można wygrać np. bilety do kina, vouchery oraz udział w dodatkowych sesjach szkoleniowych.      

W przyszłym roku planujemy wprowadzić kolejne elementy do tego systemu.

Organizujecie Państwo jakieś spotkania, imprezy integracyjne dla Pracowników?  

Praktycznie w każdym kwartale organizujemy tego typu eventy. Tylko w trym roku zorganizowaliśmy m.in.: wyjazd na narty do Czech, wyścigi typu wrak race, ogólnopolską konferencję połączoną z dużą imprezą integracyjną i koncertem dla pracowników, przyjęcie świąteczne, a dla zapalonych sportowców z naszego zespołu - zawody biegowe.

Czy atmosfera w miejscu pracy jest dla Państwa ważna? W jaki sposób o nią dbacie?  

To dla nas bardzo istotna kwestia. Mimo tego, że jesteśmy dużą firmą, panuje u nas przyjazna atmosfera, daleka od korporacyjnych rygorów. Ten klimat najlepiej czuć właśnie w trakcie wszelkiego rodzaju wydarzeń integracyjnych.

Jakim pracodawcą jest Państwa firma?  

Jesteśmy firmą, którą współtworzą jej pracownicy. Odbywa się to poprzez wypełnianie zadań, opracowywanie projektów oraz kształtowanie procesów. Tym sposobem NEONET staje się miejscem, w którym Pracownicy mogą realizować się na różnych polach, doskonalić różnego rodzaju umiejętności, a także tworzyć narzędzia, które zostają później wdrożone i z których korzystają Klienci. Ambitne jednostki mogą realizować swoje projekty w skali ogólnopolskiej, czego nie mogą zaoferować inne, mniejsze polskie firmy ani duże korporacje międzynarodowe działające jedynie w skali swoich oddziałów. Oczywiście wspieramy Pracowników w tych procesach, dając im możliwości rozwijania talentów.

Jak wygląda pierwszy dzień pracy nowoprzyjętej osoby?  

Po spełnieniu niezbędnych formalności pracownik rozpoczyna cykl spotkań z przedstawicielami działów, z którymi docelowo będzie współpracował. Jest to doskonała okazja, aby lepiej poznać firmę oraz nawiązać pierwsze kontakty. Następnie nowi pracownicy są wdrażani do roli, jaką mają pełnić w naszej organizacji. Przechodzą również przez dedykowany pakiet szkoleń. Pracownicy biurowi odbywają w trakcie adaptacji praktyki w sklepach, ponieważ wierzymy, że tylko w ten sposób są w stanie naprawdę zrozumieć potrzeby naszych Klientów.

Ile osób obecnie zatrudniacie?  

Aktualnie nasza struktura liczy około 3000 osób, z czego 2 000 to pracownicy sklepów.

W jaki sposób oceniają Państwo umiejętności, dokonania pracowników?

Wdrożyliśmy System Rozwoju Pracowników, w którym każdy pracownik ze swoim przełożonym dokonuje ocen swoich kompetencji i w zależności od wyników planuje dalszą pracę i rozwój. Obecnie ten program prowadzimy pilotażowo, usprawniamy go i dopasowujemy do naszych indywidualnych potrzeb tak, żeby był uniwersalny i niezależnie od zajmowanego w firmie stanowiska.

W jaki sposób potencjalny pracownik powinien przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej, na co zwrócić uwagę? 

Niezależnie od pracodawcy i stanowiska bardzo dobrze jest poznać firmę, do której kierujemy ofertę. Warto również dowiedzieć się więcej o specyfice całej branży potencjalnego pracodawcy. Hurtowe wysyłanie tego samego CV i listu motywacyjnego do różnych firm prawdopodobnie nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Spersonalizowane dokumenty aplikacyjne są mile widziane.

Dla kandydatów mamy jeszcze jedną sugestię – po prostu bądźcie sobą i pokażcie się z jak najlepszej strony!