Jotul Poland Sp. z o.o.

1.4 Udziel wywiadu o firmie

Wywiady Jotul Poland Sp. z o.o.

zdjęcia autora wywiadu

Wywiad udzielony przez użytkownika Małgorzata Borkowska

Pracownik firmy - Senior HR Manager/ Dyrektor HR

25.05.2023 11:05

Czym zajmuje się Państwa firma?

Małgorzata Borkowskaikona wywiad

Jotul Poland jest częścią Grupy Jøtul - jednego z wiodących, światowych producentów kominków i pieców, występujących pod markami: Jøtul, Scan, Aico grupy Ravelli, Atra​. Od stycznia 2020 roku prowadzimy produkcję w Kątach Wrocławskich na 3 liniach produkcyjnych: JOTUL , SCAN oraz AICO. ​ W tym roku świętujemy 170-lecie Jøtul!

Państwa firma ma bardzo ciekawą historię. Proszę opowiedzieć, jak się to wszystko zaczęło?

Małgorzata Borkowskaikona wywiad

Norweski Jotul jest najstarszym na świecie istniejącym producentem pieców i kominków na drewno. Przygoda z żeliwem rozpoczęła się w 1853 roku, w miejscowości Loelva, gdzie Oluf Onsum, syn farmera, założył przedsiębiorstwo Kværner Jernstøberi. Firma Kværner rozpoczęła produkcję wszelakich produktów z żeliwa - począwszy od patelni na piecach kończąc. W 1900 roku przedsiębiorstwo zostało jedną z największych norweskich odlewni żeliwnych pieców na drewno.

Jaką pozycję miała wtedy Państwa firma?

Małgorzata Borkowskaikona wywiad

W pierwszych latach działalności, na samym początku XX wieku, Kværner było najbardziej zaawansowanym technologicznie przedsiębiorstwem z nowoczesnym warsztatem mechanicznym w Norwegii. Firma rosła, wprowadzano nowe produkty. W 1916 roku sprzedano oddział zajmujący się produkcją żeliwnych pieców opalanych drewnem. Los chciał, że odlewnię kupił 26-letni przedsiębiorca, Herman Anker, który przemianował firmę na Kværner Ovnsstøperi. Anker podszedł do tematu dość twórczo, wprowadzając nowe wzory, a zarazem doskonaląc jakość. Był on również przewidującym biznesmenem, który znał się na handlu i doceniał wartość marketingu, więc stworzył rozbudowany, jak na owe czasy, zespół sprzedażowy, i to wszystko na długo zanim stało się to powszechną praktyką. Anker tym samym postawił fundamenty aktualnej marki – Jotul.

Czy po drodze firma napotykała na przeszkody?

Małgorzata Borkowskaikona wywiad

Boom technologiczny i wojny w XX wieku spowodowały, że firma stanęła u progu bankructwa. Z pomocą pojawił się Johannes Gahr, dzięki któremu udało się wyprowadzić przedsiębiorstwo z kryzysu. Firma Jotul ponownie stała się największym norweskim przedsiębiorstwem produkującym piece na drewno.

Potem nastąpił kryzys naftowy…

Małgorzata Borkowskaikona wywiad

Wraz z kryzysem naftowym w 1973 roku, paliwa, szczególnie te płynne, sporo podrożały, stając się mniej konkurencyjnymi dla znanego drewna. W związku z tym zwiększył się popyt na piece, na drewno. Kolejną ważną datą w historii Jotula jest 1977 rok, kiedy to rodzina Gahr postanowiła sprzedać firmę Jotul dużej, międzynarodowej korporacji o nazwie ‘Norcem’. Rezultatem tego posunięcia był wzrost orientacji na eksport, któremu również sprzyjała polityka przejęć szeregu odlewni oraz spółek importowych, między innymi w USA i Europie. Kolejne załamania gospodarcze, w drugiej połowie lat osiemdziesiątych, wywarły znaczący wpływ na Jotul, skłaniając firmę do ponownej oceny celów przedsiębiorstwa.

Jakie decyzje podjęto?

Małgorzata Borkowskaikona wywiad

Jotul stał się firmą globalną, która rozwinęła międzynarodową sieć, stając się znaną i cenioną marką z jednostkami zależnymi i oddziałami dystrybucyjnymi w większości państw na świecie. Jotul, mimo tego, że w trakcie swojego istnienia, czyli przez 170 lat, doświadczył zarówno lepszych, jak również i gorszych okresów, to śmiało możemy powiedzieć że dowiódł, że potrafi stawiać czoła trudnościom. Nadal rozwija się jako przedsiębiorstwo.

Czemu zawdzięczacie Państwo tak sprawne wychodzenie z kryzysów?

Małgorzata Borkowskaikona wywiad

Sukces ten możemy przypisać pasji i odwadze, a także umiejętności dostosowywania się do nowych trendów, potrzeb i rynków. Właśnie dlatego firma Jotul jest nadal bardzo silna, zarówno jako odlewnia żeliwnych pieców i kominków na drewno, jak i jako globalny lider rynku.

pracownik
Pracownik

:-)

Czy Państwa działania są ukierunkowane na zrównoważony rozwój?

Małgorzata Borkowskaikona wywiad

Zmiana klimatu jest definiowana jako jedno z największych wyzwań naszych czasów. My sami, jako jednostki, możemy wpływać na emisję gazów cieplarnianych, a drobne działania, takie jak wymiana pieców na drewno, kominków i wkładów kominkowych, mogą mieć duże znaczenie. Dzięki ciągłej koncentracji na badaniach, rozwoju i testach, Jøtul jest obecnie światowym liderem w dziedzinie technologii czystego spalania, z czego jesteśmy bardzo dumni.

Pani Małgorzato, proszę nam opowiedzieć o sobie.

Małgorzata Borkowskaikona wywiad

Jestem absolwentką Krakowskiej Szkoły Trenerów Biznesu i Doradztwa Personalnego a także Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, o specjalności Zarządzanie Zasobami Ludzkimi. Pracuję z pasją na stanowisku Managera, rekrutera. Dbam o dobre samopoczucie i uśmiech, wprowadzając przez to pozytywny nastrój w pracy, nawet w trudniejszych momentach. Od 1998 roku jestem związana z obszarem HR, gdzie nieustannie dążę do obniżania kosztów pracodawcy związanych z zatrudnieniem poprzez pozyskiwanie środków z funduszu Pracy oraz KFS, EFS, kosztów związanych z PFRON. Moją ambicją jest wprowadzanie spójnej i przejrzystej polityki płacowo – premiowej, co wpływa na spadek fluktuacji do poziomu 3% oraz absencji poniżej 5% . Jestem laureatką wielu nagród, m.in.: PIP-bezpieczny pracodawca, MEN – współpraca ze szkołami, Nagroda Starosty – pracodawca roku. Koncentruję się na realizacji celów, jestem konsekwentna, nieustannie staram się sięgać dalej i wyżej. Presja czasu i pilne zapotrzebowanie na pracowników motywują mnie do działania - pozyskałam 120 pracowników na stanowiska produkcyjne i specjalistyczne w sześć tygodni, a to przecież jedynie drobny wycinek całej liczby zrekrutowanych ludzi. Obecnie pracuję na stanowisku Senior HR Manager w średniej firmie produkcyjnej. Prywatnie jestem szczęśliwą żoną oraz matką 21 letniego syna - studenta, który zafascynowany moimi osiągnięciami również zamierza w życiu zawodowym poświęcić się pracy w HR. Uwielbiam sport, mam na koncie półmaraton oraz kilka bike maratonów. Jestem pasjonatką gór - Sudety pieszo, czy rowerem nie mają dla mnie żadnych tajemnic. W wolnej chwili udzielam się w wolontariacie - spacery z psami ze schroniska - do czego wszystkich gorąco namawiam.

Jak wygląda struktura Państwa firmy?

Małgorzata Borkowskaikona wywiad

Zakład produkcyjny w Kątach Wrocławskich zatrudnia obecnie ponad 400 pracowników na 3 liniach produkcyjnych. Zatrudniamy głównie: operatorów produkcji, operatorów maszyn, lakierników, operatorów CNC, lakierników. Trzy główne linie produkcyjne wspierane są przez działy: finansów, techniczny, jakości, personalny, zarządzania łańcuchem dostaw, sprzedaży. Nieodłączną kooperacją linii produkcyjnych jest magazyn, w którego strukturach pracują, między innymi, operatorzy wózków widłowych.

Poszukujecie Państwo operatorów produkcji. Jakie oczekiwania macie Państwo względem kandydatów?

Małgorzata Borkowskaikona wywiad

W przypadku operatorów produkcji, mile widziane jest doświadczenie w pracy z elektronarzędziami, ponieważ jest to praca na linii montażowej. Stawiamy również na umiejętności manualne oraz umiejętność czytania instrukcji. Zależy nam, by kandydaci mieli smykałkę do majsterkowania, oraz oczywiście chęci do pracy. Preferowani są młodzi i silni mężczyźni, ponieważ jest to praca fizycznie obciążająca, polegająca na montowaniu ciężkich elementów żeliwnych, kiedy to niektóre elementy ważą nawet 11 kilogramów. Dodam, że jest to praca trzyzmianowa. Operatorzy produkcji pracują w niektóre soboty, więc nie jest to praca dla studentów, studiujących zaocznie w weekendy. W pracy obowiązują okulary i rękawiczki ochronne, które wydaje pracownikom bezpośredni przełożony.

Pracę u Państwa mogą znaleźć również operatorzy maszyn. Jakich kwalifikacji Państwo oczekujecie?

Małgorzata Borkowskaikona wywiad

Mile widziane jest doświadczenie w pracy na stanowisku Operator maszyn przy obsłudze szlifierki, frezarki itp. Preferowani są młodzi i silni mężczyźni, ponieważ praca jest fizycznie obciążająca. Praca polega na obróbce ciężkich elementów żeliwnych. Jest to praca na trzy zmiany i w niektóre soboty. W pracy obowiązują okulary, rękawiczki ochronne i nauszniki, które wydaje pracownikom przełożony. Praca jest w głośnej i zapylonej hali, co jest czynnikiem obciążającym.

Jak przebiega rekrutacja w Państwa firmie?

Małgorzata Borkowskaikona wywiad

Na stanowiska wykonawcze rekrutujemy stacjonarnie. Przedstawiciel działu personalnego pokazuje docelowe miejsce pracy każdemu kandydatowi, który uczestniczy w spotkaniu rekrutacyjnym. W trakcie procesu rekrutacji uczestniczą również bezpośredni przełożeni. Gdy poszukujemy pracowników administracyjnych, jesteśmy bardzo elastyczni pod kątem formy spotkania. Proces prowadzi przedstawiciel działu personalnego, jednak zawsze w rekrutacji aktywnie uczestniczy przyszły bezpośredni przełożony.

Jak wygląda proces wdrożenia nowego pracownika w Państwa firmie?

Małgorzata Borkowskaikona wywiad

Opieka nad nowym pracownikiem nie kończy się na etapie rekrutacji. Jako ciągłość tego procesu wprowadziliśmy onboarding pierwszego dnia pracy i aktualnie bardzo intensywnie pracujemy nad pełnym programem wdrożenia na każdym stanowisku wykonawczym.

W jaki sposób dbacie Państwo o rozwój pracowników?

Małgorzata Borkowskaikona wywiad

Jako pracodawca zapewniamy wszelkie niezbędne szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy tj.: szkolenie wstępne (instruktaż ogólny, instruktaż stanowiskowy) oraz szkolenie okresowe. Organizujemy także fakultatywne szkolenia dokształcające. Kursy odbywają się w zależności od potrzeb i zabudżetowania szkoleń, na podstawie skierowania (polecenia) pracodawcy lub za jego zgodą. Zapewniamy coroczną integrację w postaci pikniku rodzinnego. W ciągu roku przygotowujemy wiele akcji na rzecz budowania atmosfery wewnątrz firmy. Dodatkowo wychodzimy poza naszą fabrykę wspierając charytatywne inicjatywy.

Jakie macie Państwo plany rozwojowe?

Małgorzata Borkowskaikona wywiad

Ponowne wykorzystanie, recykling, gospodarka o obiegu zamkniętym, wpływ na klimat i zrównoważony rozwój to podstawowe wartości, które są głęboko zakorzenione w naszej filozofii i wyznaczają sposób, w jaki Jøtul jest zarządzany dzisiaj i jak przygotowujemy się na przyszłość. Ułatwia to konsumentowi dokonywanie wyborów przyjaznych dla środowiska, gdy inwestuje w nowy piec na drewno lub kominek. Jøtul jest wiodącą na świecie marką i globalnym rynkowym liderem sprzedającym w 43 krajach na sześciu kontynentach, co wyznacza nam kierunek rozwoju i motywuje do dalszych sukcesów. Nasza świadoma adaptacja do poszczególnych rynków, panujących tam warunków i potrzeb klienta, jest kluczowym elementem naszego międzynarodowego sukcesu, a także nadzieją na owocną przyszłość.



Jotul Poland Sp. z o.o.