Instytucja ambasadora firmy to działanie znane i często praktykowane w wielu różnych instytucjach. Tylko od nas zależy jak podejdziemy do tego tematu. Jeżeli nie mamy żadnego programu ambasadorskiego lub posiadamy takowy i chcemy go zmodyfikować warto się zastanowić, a następnie odpowiedzieć na pytania: co ma nam dać ambasador? Czy chcemy zwyczajnie zwiększyć świadomość o naszej marce np. korzystając z zasięgów kogoś dobrze znanego w naszej klienckiej grupie docelowej? A może mamy zupełnie inne powody?
Dlaczego warto wprowadzić kampanię ambasadorską?
Przede wszystkim zastanówmy się nad celami naszej organizacji. Kampanie ambasadorskie zwiększają świadomość marki, kreują jej wizerunek, a także zmieniają kierunek w jaki zmierza nasza firma. Często wybór ambasadora zmienia zupełnie postrzeganie – zarówno nas, jako pracodawców, jak też całej organizacji. Dodatkowo zyskujemy zupełnie nowe kanały komunikacji – zarówno z klientami jak i przyszłymi pracownikami naszej firmy.
Ambasadorzy będą szczególnie cenni tam, gdzie:
– wprowadzamy na rynek nowe produkty – mogą testować nowości, opowiadając o ich zaletach i zachęcając do kupna,
– oferujemy towary wysokiego zaufania – farmakologia, produkty dla dzieci, bankowość,
– mamy ofertę, bazującą na opinii specjalistów w danej dziedzinie – medycyna (np. lekarze testujący nowy lek lub usługę), IT.
KOL – Kim są Kluczowi Liderzy Opinii? Jak ich wybrać?
Ambasadorów opisuje się jako Kluczowych Liderów Opinii (ang. Option Lider).
Jak ich wybrać?
Zależy to w dużej mierze od kategorii produktu, jaki oferujemy.
Jak znaleźć i wybrać idealnego ambasadora wśród wielu kandydatów?
Rozsądnie – w zależności od potrzeb. Wiarygodnym w branży medycznej będzie doświadczony lekarz, który cieszy się nieposzlakowaną opinią wśród swoich pacjentów. Natomiast w branży motoryzacyjnej do klientów może przemówić niekoniecznie inżynier z wielkiej firmy motoryzacyjnej – czasem lepszym wyborem będzie doświadczony mechanik z dobrze znanego w mieście rodzinnego zakładu, który zna się na swoim fachu jak mało kto, a dodatkowo wszyscy mieszkańcy go lubią i szanują za to, jakim jest człowiekiem!
Warto dodać, że czasem nie zawód, czy to czym ambasador zajmuje się po godzinach – powinno decydować o jego wyborze. Te cechy są ważne, ale tak naprawdę musimy celować w osoby, których pozycja (np. w blog sferze) jest na tyle wysoka, aby uzyskać pożądane rezultaty.
Co należy do głównych zadań ambasadora?
Aby rola ambasadora przyniosła oczekiwane efekty – musimy mieć na takie działanie pomysł i plan. Uważajmy, aby rola naszego orędownika nie ograniczała się tylko do wrzucania firmowych haseł i utartych sloganów na portalach społecznościowych lub co gorsza do wieszania plakatów w wyznaczonych przez nas miejscach. Ambasador powinien być niezwykle kreatywny. Wtedy – dzięki połączeniu wspólnych wizji: jego i naszej firmy może powstać prawdziwa ambasadorska promocja marki.
Ważne jest, aby działania ambasadorskie były wiarygodne. Modelowy ambasador będzie dumny z reprezentowania firmy i będzie identyfikował się z jej wartościami np. osoba, która przedstawia konsumentom kosmetyki naturalne nie powinna nosić prawdziwego futra, bo będzie zupełnie niewiarygodna w odbiorze.
Student – czy to dobry pomysł na wsparcie dla firmy?
Wiele firm sięga po studentów, jako nową siłę w programach ambasadorskich. Pozwala to młodym ludziom na poznanie środowisk różnych organizacji i swobodne wejście na rynek pracy. Studencki ambasador to nie tylko świeże spojrzenie z zewnątrz i bardzo dobry kanał na pozyskanie wykwalifikowanych pracowników, ale także rozwijanie kompetencji młodych ludzi w pożądany przez nas – pracodawców – sposób.
Bardzo wielu studentów – ambasadorów marek, po skończeniu studiów przechodzi na pełen etat do firmy, której byli ambasadorami w latach nauki. Dzięki różnym działaniom, które realizowali, znają już bowiem wiele działów i osób w firmie, co owocuje płynnym wejściem w obowiązki pracownicze.
Nie zapomnij o najważniejszych ambasadorach – Twoich pracownikach
Jako osoby prowadzące firmę często szukamy nowych i ciekawych rozwiązań zapominając, że najważniejszych ambasadorów naszej marki mamy codziennie w zasięgu ręki. Nasi pracownicy, to osoby, które zawsze będą najlepszymi ambasadorami marki. I nie mówimy tutaj tylko o marce pracodawcy ale także o naszym brandzie konsumenckim. Pamiętajmy, że zadowolony pracownik, to zadowolony pracodawca. Osoba, która identyfikuje się z wartościami pracodawcy – chętnie dzieli się tym na zewnątrz, co jest najlepszym sposobem na promocję naszych działań.
Ludzie, którzy dobrze czują się w miejscu pracy będą chętniej brać udział w akcjach wewnętrznych organizowanych w biurze, a także publikować i udostępniać posty związane z marką. Spełnieni i doceniani pracownicy reklamują naszą firmę swoim znajomym, często specjalistom, których nie pozyskalibyśmy tradycyjnymi kanałami rekrutacji.
Opinia ma znaczenie
Tworząc program ambasadorski, warto pamiętać o mocy opinii na temat naszej organizacji. Dobrym elementem uzupełniającym kreowanie naszej marki jest portal GoWork.pl, gdzie byli oraz obecni pracownicy mają możliwość dzielenia się dobrymi wspomnieniami, ciekawymi zabiegami employer brandingowymi, z którymi spotkali się w swoich organizacjach. Pomaga to dostrzec pozytywne elementy w różnych firmach, z których możemy czerpać inspiracje, także do tworzenia swoich własnych programów ambasadorskich. Prowadzenie wątku opiniotwórczego i komunikacji na GoWork.pl może w ciekawy sposób wzbogacić nie tylko kulturę organizacyjną ale także podnieść efektywność usług czy produktów, przez nas oferowanych. Warto o tym pamiętać, planując długotrwałą strategię EB.