Mocne strony pracownika służą firmie. Z badań wynika, że osoba, która w codziennej pracy wykorzystuje swoje mocne strony, wykazuje większe zaangażowanie i chętniej się rozwija. Nie każdy jednak jest ich świadom – a to ważne, by móc z nich w pełni korzystać. Jak odkryć mocne strony pracownika i pomóc mu w jego wzbogacaniu?

Mocne strony pracownika – czym są?

Mocne strony to zestaw indywidualnych zasobów jednostki. Ludzie różnią się między sobą – nawet specjaliści z tego samego obszaru mogą posiadać odmienne zestawy cech. Mocne strony pracownika dotyczą obszarów, w których osoba wyróżnia się na tle innych. Dzięki nim jest w stanie osiągać więcej i pracować wydajniej. Mogą to być zarówno kompetencje twarde jak i miękkie, a także cechy osobnicze.

Idealnie, jeżeli pracownik wybrał ścieżkę kariery zgodną ze swoimi mocnymi stronami – wówczas rośnie prawdopodobieństwo pozostania dłużej w strukturze firmy.

Dlaczego warto poznać mocne strony pracownika?

  • Korzystanie przez pracowników w codziennej pracy z ich mocnych stron wiąże się z wyższym poziomem zaangażowania oraz satysfakcji.
  • Wykorzystywanie mocnych stron pracowników zwiększa wydajność i efektywność ich pracy.
  • Pracownicy wykazują wyższy poziom motywacji do rozwijania mocnych stron.
  • Znajomość mocnych stron pracowników pozwala dokładniej zdefiniować ich kompetencje i potencjał rozwojowy…
  • … Co wiąże się z planowaniem kariery i potencjalnej ścieżki awansu (np. wiedza, kto sprawdzi się w roli lidera, a komu lepiej zaproponować rozwój w obrębie wąskiej specjalizacji)
  • … A także umożliwia budowanie zespołów w oparciu o komplementarność różnych mocnych stron pracowników.

Szukasz zatrudnienia? Praca w Warszawie czeka na Ciebie!


Silne strony pracownika – jak o nie pytać?

Jeżeli chcesz poznać silne strony pracownika, który dopiero ma zostać zatrudniony, musisz oprzeć się jedynie na samoopisie oraz na zadaniach testowych. Głównym i podstawowym narzędziem do badania mocnych stron pracownika jest wywiad. Generalną zasadą jest zadawanie pytań otwartych – opierać się można zarówno o przeszłe doświadczenia, jak i przewidywanie przyszłych zachowań.

Wywiad behawioralny umożliwia poznanie mocnych stron kandydata, które ujawniają się w konkretnych zachowaniach. Bazuje się w nim na rezultatach działań podjętych w celu realizacji konkretnych zadań wynikających z określonych kontekstów, które miały miejsce w toku jego doświadczeń zawodowych. Jeśli chcesz się dowiedzieć, jakie mogą być mocne strony pracownika z obszaru decyzyjności, przywództwa, samoświadomości oraz reagowania w sytuacjach stresowych, wykorzystaj wywiad behawioralny.

Wywiad kompetencyjny jako wsparcie w odkrywaniu mocnych stron

Przeprowadzając rozmowę kwalifikacyjną, warto skorzystać także z wywiadu kompetencyjnego. Służy on do oceny umiejętności kandydata niezbędnych do podjęcia pracy na danym stanowisku, jednak pozwala także skutecznie wyłonić inne mocne strony.

Do dyspozycji masz także kwestionariusze typu papier-ołówek. Dostępne są także w wersji elektronicznej – jej zaletą jest automatyczne zaprezentowanie gotowego, przeliczonego wyniku po wypełnieniu ankiety przez kandydata.

Odkrywanie mocnych stron pracownika: metody

Mocne strony pracownika można odkryć podczas codziennej obserwacji. Zwracaj uwagę na to, w jaki sposób pracownik organizuje swoją pracę, jakie ma podejście do nowych wyzwań. Istotne jest także to, jak nawiązuje relacje ze współpracownikami oraz rola, którą przyjmuje podczas pracy zespołowej.

Kolejną metodą jest rozmowa coachingowa, która wykazuje wysoką skuteczność w odkrywaniu mocnych stron zawodowych pracownika. Profesjonalny coaching łączy w sobie dorobek psychologii empirycznej oraz kreatywne metody wypracowane przez specjalistów tej dziedziny. Dzięki temu możliwa jest personalizacja procesu coachingowego pod kątem konkretnej osoby oraz celu – na przykład poszukiwania mocnych stron.

Silne strony pracownika – metody kwestionariuszowe

Podobnie jak w przypadku rozmowy kwalifikacyjnej, mocne strony pracownika poznać można także dzięki metodom kwestionariuszowym. Na rynku istnieje wiele ciekawych narzędzi – oto 3 z nich:

  • Kwestionariusz MBTI – narzędzie to przeznaczone jest głównie do badania osobowości w ramach 4 wymiarów: introwersja i ekstrawersja, poznanie i intuicja, myślenie i odczuwanie, osądzanie i obserwacja. Każdy biegun wiąże się z innymi, unikalnymi zasobami i sprawdza się w odmiennych sytuacjach.
  • CliftonStrengths (dawniej StrengthsFinder) – narzędzie to opracowane zostało przez Instytut Gallupa. Pozwala zidentyfikować 5-czynnikowy profil talentów w oparciu o najwyższe wyniki w ramach 34 zdefiniowanych wskaźników.
  • VIA Character Strengths – narzędzie oparte o koncepcję Martina Seligmana – składa się z 8 cnót i 24 sił charakteru. W oparciu o odpowiedzi układany jest hierarchiczny profil mocnych stron – najsilniejsze z nich zajmuje 5 pierwszych pozycji.

Przykłady mocnych stron pracownika

Nieco inne cechy charakteru i zalety sprawdzą się w pracy fizycznej, a inne w biurowej. Poniżej przedstawoiamy przykłady mocnych stron pracowników wykonujących różnego rodzaju zadania.

Mocne strony pracownika obsługi klienta

Obsługa klienta na wysokim poziomie jest wizytówką firmy. To, jakie wrażenia będzie miał konsument, zależy w dużej mierze od opiekujących się nim pracowników. Jakie zatem powinny być mocne strony pracownika obsługi klienta? Według naszych doświadczeń, kluczowa jest cierpliwość, wysoka kultura osobista, odporność na stresem, zdolności negocjacyjne, umiejętność obsługi klienta zagranicznego oraz asertywność.

Mocne strony pracownika biurowego

Na tym stanowisku mocnymi stronami będą dobra organizacja pracy, elastyczność, przywiązanie do szczegółów, łatwość pracy w grupie i komunikatywność. Mocne strony pracownika biurowego to także umiejętności praktyczne jak obsługi programów i urządzeń biurowych czy znajomość języków obcych.

Pracownik IT – największe atuty

Praca w IT wymaga zarówno umiejętności twardych, jak i miękkich. W tej branży ceniona jest w szczególności umiejętność analitycznego myślenia. Mocną stroną pracownika IT w zależności od tego, czym będzie się zajmował, może być także znajomość języków programistycznych, doskonała znajomość języka angielskiego, kreatywność oraz samodzielność w rozwiązywaniu problemów.

Mocne strony pracownika fizycznego

Nie ulega wątpliwości, że mocną stroną pracownika fizycznego będzie przede wszystkim doskonała kondycja, elastyczność, pracowitość, samodzielność i dobra organizacja pracy.

Oceń artykuł
0/5 (0)