Choć komunikacja miejska wydaje się dobrym miejscem do pracy, musi radzić sobie z poważnymi brakami kadrowymi. W samym Wrocławiu prawie 150 wakatów czeka na kandydatów do pracy jako kierowca lub motorniczy. Sytuacji nie poprawiła nawet kilkukrotna podwyżka wynagrodzeń. Sprawdzamy, na co mogą liczyć przyszli pracownicy.

Brakuje kierowców autobusów i motorniczych

Źródło zdjęcia: pl.123rf.com

Brakuje chętnych do pracy jako kierowca autobusu i motorniczy

Z brakami kadrowymi na stanowisku kierowcy autobusu pracodawcy muszą radzić sobie prawie w całym kraju. Według Barometru zawodów, w zdecydowanej większości powiatów odnotowany jest deficyt lub duży deficyt kandydatów.

Problemu nie rozwiązują nawet liczne programy czy kampanie marketingowe, które mają promować zatrudnienie w spółkach komunikacji miejskich. Nie pomaga również fakt, że istnieje możliwość zdobycia uprawnień do pracy jako kierowca lub motorniczy, nie ponosząc żadnych kosztów. Warunkiem jest tu jednak pozostanie w zatrudnieniu u pracodawcy oferującego kurs przez 3 lata po ukończeniu szkolenia.

Trudna sytuacja we wrocławskim MPK

Jak wskazuje portalsamorzadowy.pl, duży kłopot z obsadzeniem stanowisk ma szczególnie komunikacja miejska we Wrocławiu. Według danych wśród motorniczych w pierwszych trzech kwartałach 2023 roku odnotowano tylko 9 wolnych etatów. W kolejnym kwartale, czyli pod koniec ubiegłego roku sytuacja dotyczyła już braku 57 pracowników.

W przypadku kierowców jest jeszcze gorzej – brakuje ponad 90 osób chętnych do pracy. Problem z zatrudnieniem, który wcześniej nie występował w firmie, pogłębia się szczególnie ze względu na wzrost zadań przewozowych. Obecnie wrocławskie MPK zatrudnia 2753 osoby. Jest to 760 motorniczych i 946 kierowców.

Na co mogą liczyć kierowcy i motorniczy we Wrocławiu?

Z informacji uzyskanych przez portalsamorzadowy.pl wynika, że MPK we Wrocławiu podnosiło wynagrodzenia pracownikom aż sześć razy w ciągu ostatnich 5 lat. Najwyższa podwyżka wynosiła 500 zł i była przyznana na początku 2023 roku. Jakie warunki proponowane są obecnie kandydatom na stanowisko kierowcy autobusu i motorniczego?

Chętni do pracy otrzymują umowę o pracę oraz atrakcyjne wynagrodzenie zależne również od stażu pracy. Na początku można otrzymać 7 000 zł brutto pensji (obejmuje ona stawkę zasadniczą 6000 zł brutto, 10% premii regulaminowej, 400 zł dodatku frekwencyjnego) oraz dodatki wynikające z rozliczenia grafiku pracy. Przyszli kierowcy i motorniczy mogą uzyskać też bogaty pakiet benefitów takich jak dofinansowanie wczasów, karta Multisport, pożyczki na preferencyjnych warunkach, darmowe bilety na wydarzenia sportowe oraz kulturalne, a także bezpłatne zajęcia sportowe i gry drużynowe.

Oceń artykuł
0/5 (0)