Milionowe przelewy, wielomiesięczne kampanie reklamowe i błyszczące logo Twojej firmy wyskakujące z każdego zakamarka – taka wizja z pewnością porusza każdego przedsiębiorcę, który planuje swoją strategię marketingową. Ostateczny sukces jest jednak wynikiem wielu (często nieoczywistych) aspektów, a wybór odpowiednich kanałów promocji należy do tych zdecydowanie większego kalibru. Jakie formy reklamy okażą się najlepsze w Twoim przypadku?

Dokonajmy zatem zderzenia dwóch światów – a raczej ścieżek, którymi podążyć może marketingowiec odpowiedzialny za obecność marki w świadomości potencjalnych klientów. Czy w przypadku Twojej firmy bardziej opłacalna okaże się tradycyjna reklama w telewizji lub radiu, czy lepiej postawić na podbój internetu z pomocą usług SEO i kampanii PPC? Przekonajmy się!

Kiedy reklama się opłaca?

Zanim nieco bliżej przyjrzymy się konkretnym kanałom promocji Twojej marki, zatrzymajmy się na chwilę przy temacie samej opłacalności kampanii reklamowej. Co to właściwie znaczy, że reklama się opłaca? Ostatecznym celem jest tutaj oczywiście sprzedaż produktu lub usługi – z biznesowego punktu widzenia najważniejszym kryterium jest więc zwrot inwestycji. Kiedy zyski wynikające z większej bazy odbiorców przewyższają koszty samej promocji, wtedy możemy mówić o skutecznej i opłacalnej reklamie.

W praktyce to jednak tylko połowa medalu, a sprawa jest bardziej wielowymiarowa. Pod uwagę należy również wziąć inne, nieco mniej wymierne korzyści, które nie muszą bezpośrednio przekładać się na sprzedaż, np. większą świadomość i rozpoznawalność brandu czy też promocję własnych treści oraz budowanie eksperckiego wizerunku.

Warto również pamiętać, że żadna forma reklamy nie jest uniwersalnie skuteczna, a jej opłacalność zależy od takich czynników, jak branża, rodzaj produktu lub usługi, grupa docelowa oraz oczywiście budżet.

Radio i telewizja – czy tradycyjna reklama wciąż się opłaca?

Choć w dzisiejszych czasach mogłoby się wydawać, że tradycyjne media są w odwrocie, tak naprawdę przekaz radiowy i telewizyjny wciąż niosą za sobą ogromną wartość marketingową – oczywiście z paroma zastrzeżeniami. Minimalny koszt pojedynczej reklamy w telewizji lub radiu to zaledwie kilkaset złotych, jeśli jednak oczekujesz wymiernych efektów i naprawdę wartościowego czasu antenowego, który pozwoli Ci na dotarcie do szerszego grona odbiorców, musisz liczyć się ze znacznie większym wydatkiem. Najbardziej oglądane i słuchane pasma wiążą się z kosztem kilkunastu lub nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych za trzydziestosekundowy spot, w zależności od stacji oraz godziny emisji.

Czy zatem reklama w telewizji lub radiu może być opłacalna? W pewnych przypadkach na pewno – nie bez powodu największe marki inwestują ogromne pieniądze w promocję w tradycyjnych mediach. Taka reklama może być skuteczna, jednak kluczowa jest tutaj świadomość swojej grupy docelowej. Nie jest tajemnicą, że znaczną część spotów telewizyjnych stanowią reklamy promujące leki oraz inne środki poprawiające zdrowie (według raportu Nielsen Audience Measurment to aż 25% wszystkich wydatków w ramach tego kanału promocji). Oczywistym minusem tego kanału dotarcia jest wyraźna tendencja wśród najmłodszych grup potencjalnych klientów – młodzi ludzie coraz bardziej oddalają się od tradycyjnych mediów.

Innym przypadkiem jest natomiast reklama w gazecie. Prasa drukowana bez wątpienia odchodzi na dalszy plan, a tytuły utrzymujące się na rynku muszą skutecznie wypełniać jakąś niszę. Taka forma promocji ma zatem sens tylko w przypadku ściśle określonych grup docelowych.

Marketing internetowy w najlepszym wydaniu, czyli SEO i PPC

Internet już dawno zawładnął naszą codziennością, o czym świadczy chociażby liczba użytkowników Google w naszym kraju – w Polsce niemal 30 milionów osób aktywnie korzysta ze stron, aplikacji i narzędzi dostarczanych przez producenta najpopularniejszej przeglądarki świata. Obok takiej bazy odbiorców nie sposób przejść obojętnie.

Jak jednak w pełni wykorzystać potencjał kryjący się w marketingu internetowym? Masz wiele opcji. Jedną z nich jest SEO, czyli pozycjonowanie – zgodnie z nazwą mowa tutaj o szeregu działań optymalizacyjnych na Twojej stronie internetowej, których celem jest uzyskanie jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Chodzi o to, by użytkownik po wpisaniu interesującej go frazy w okno przeglądarki (np. „lampki choinkowe”) od razu ujrzał link do Twojej strony – najlepiej na jednej z trzech pierwszych pozycji.

Drugą stroną medalu internetowego marketingu są kampanie PPC. To nic innego, jak różne formaty reklam pojawiające się w określonych miejscach i – co najważniejsze – określonym użytkownikom. W tym przypadku nie płacisz za samą optymalizację, lecz za efekt kampanii – opłata pobierana jest w momencie, gdy użytkownik faktycznie kliknie w reklamę i przeniesie się na Twoją stronę.

Dlaczego reklama w internecie się opłaca?

Odpowiedź jest dość prosta – targetowanie przekazu marketingowego. Co to oznacza? W przypadku reklamy internetowej kierujemy przekaz marketingowy do osób, które już są realnie zainteresowane naszą ofertą, a czasem nawet aktywnie jej szukają. Dotyczy to zarówno SEO, jak i PPC. Szansa, że taki użytkownik wejdzie na Twoją stronę, jest znacznie wyższa. Rachunek jest tutaj bardzo prosty – wartościowy (czyli nieprzypadkowy) ruch na stronie to większa szansa na sprzedaż.

W połączeniu ze stosunkowo niskim kosztem oraz dużą elastycznością w temacie budżetu i oczekiwań Twojej firmy sprawia to, że reklama w internecie może być niezwykle opłacalna – niezależnie od branży i skali przedsiębiorstwa.

Kilka słów podsumowania

Jeśli planujesz promocję swojego produktu lub usługi i zastanawiasz się nad najbardziej opłacalnym kanałem reklamy – internet to Twoja najlepsza opcja. W przypadku usług SEO i kampanii PPC ryzyko, że bez sensu przepalisz budżet, jest znacznie mniejsze niż przy tradycyjnych formach promocji. Precyzyjne targetowanie przekazu reklamowego, stosunkowo nieduże koszty oraz szeroki wybór dostępnych środków to oczywiste zalety marketingu internetowego. Współpraca z profesjonalną agencją marketingu internetowego pozwoli Ci dotrzeć ze swoją marką w zupełnie nowe miejsca i osiągać sukces.

https://www.grupatense.pl/lp/go-work/

Artykuł sponsorowany

Oceń artykuł
0/5 (0)