Opinie o pracodawcach w internecie stale zdobywają na popularności, w wyraźny sposób wpływając na rynek pracy. Wbrew obiegowej opinii jednak, nie stanowią one wymiernej wartości wyłącznie dla pracowników poszukujących atrakcyjnego zatrudnienia – opinie o pracodawcach są ważne również dla samych przedsiębiorców, a także kadr zarządzających. Nie jest też prawdą, że negatywne opinie niosą za sobą wyłącznie same zagrożenia dla funkcjonowania firmy. Przeciwnie, mogą one stanowić impuls dla pozytywnych zmian w naszym biznesie, a także wyznaczać nowe kierunki rozwoju i sygnalizować niezbędne dla pracowników potrzeby.
Jakie korzyści dla pracodawców niosą opinie publikowane na ich temat w internecie? Czy ryzyka związane negatywnymi komentarzami przyćmiewają ich ewentualne zalety? Jaki pożytek i jakie zagrożenia dla pracodawców płyną z recenzji ich kultury organizacyjnej i ocen wystawianych im przez pracowników? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w niniejszym materiale.
Jakie są korzyści pisania opinii o pracodawcach?
Błędnym założeniem byłoby twierdzić, że korzyści z opinii o pracodawcach w internecie otrzymują wyłącznie potencjalni pracownicy danego przedsiębiorcy. Sam pracodawca również może na ich podstawie wiele zyskać. Rzetelne informacje i uczciwy feedback to wartości bezcenne, a ich właściwe wykorzystanie i wyciąganie wniosków może pomóc firmie w budowaniu lepszej pozycji rynkowej, a co za tym idzie – zwiększenia dochodów.
Na jakie korzyści z opinii na swój temat dokładnie może liczyć pracodawca? Oto lista kilku najbardziej jaskrawych przykładów:
- Zrozumienie pracowników
Opinie to cenne źródło informacji pozwalające zrozumieć pracowników, doskonalić kulturę organizacyjną i warunki pracy.
- Budowanie wizerunku dobrego pracodawcy
Dobre opinie to świetne narzędzie do promocji firmy jako atrakcyjnego pracodawcy, a to sprzyja przyciąganiu i zatrzymywaniu najlepszych talentów.
- Wpływ na biznes
Opinie wpływają na strategię biznesową i działania employer brandingowe. Pozytywne zachęcają do kontynuowania dobrych praktyk, negatywne motywują do wprowadzenia zmian.
- Lepsza retencja pracowników
Monitorowanie opinii i reagowanie na ich potrzeby może pomóc w zatrzymaniu aktualnie zatrudnionych i ograniczeniu rotacji.
- Podniesienie standardów
Opinie mogą zachęcić firmy do podnoszenia standardów w zakresie warunków pracy, wynagrodzenia i kultury organizacyjnej.
- Pomoc w rekrutacji
Opinie pomagają w podjęciu decyzji o wyborze pracodawcy. Kandydaci korzystają z opinii, aby zweryfikować warunki w potencjalnym miejscu pracy.
Opinie o pracodawcach – ryzyka dla przedsiębiorców
Naturalnie, pracodawcy muszą liczyć się z tym, że opinie na ich temat nie tylko nie zawsze będą pozytywne, ale czasami ukażą też dość bolesną prawdę. Wówczas jednak istotna jest prawidłowa reakcja przedsiębiorcy – pokora i zrozumienie głosu swoich pracowników to klucz do sukcesu. Każdą porażkę możemy zamienić w zwycięstwo, o ile tylko zachowamy trzeźwość oceny i szczerze zapragniemy przeprowadzenia właściwych zmian, które mogą rzeczywiście być niezbędne dla zdrowego funkcjonowania firmy.
Czego najczęściej boją się pracodawcy w przypadku pojawiania się negatywnych opinii na ich temat? Oto lista kilku najpowszechniej sygnalizowanych obaw:
- Wizerunek firmy jako złego pracodawcy
Negatywne opinie sprzyjają budowaniu czarnego PR-u firmy, co może zaszkodzić jej reputacji i niesie konsekwencje biznesowe.
- Trudności w pozyskiwaniu pracowników
Negatywne opinie o pracodawcy utrudniają pozyskiwanie pracowników, skutkując przedłużającymi się i nieefektywnymi procesami rekrutacyjnymi.
- Wysoki wskaźnik rotacji
Niezadowolenie pracowników prowadzi do trudności w utrzymaniu doświadczonej kadry i sprzyja wysokiej fluktuacji kadrowej, co z kolei może wpłynąć na stabilność działalności firmy.
- Spadek zaangażowania i motywacji
Negatywne opinie mogą obniżać zaangażowanie pracowników, co wywiera wpływ na ich efektywność i motywację do pracy.
- Straty finansowe
Konflikty wewnętrzne i trudności w zatrzymywaniu pracowników generują dodatkowe koszty dla firmy, zarówno finansowe, jak i związane z reputacją.
- Zagrożone relacje biznesowe i cele
Negatywne opinie pracowników o relacji z klientami lub partnerami biznesowymi, mogą wpłynąć na pozyskanie nowych partnerów, a to może przełożyć się na realizację celów biznesowych.
Opinie o pracodawcach w internecie – podsumowanie
Jak już wspomnieliśmy na wstępie niniejszego artykułu, opinie o pracodawcach w internecie dość wyraźnie zdobywają na popularności. Jest to trend, który wynika z potrzeb rynkowych – pracownicy chcą pracować godnie, w przyjemnej i bezpiecznej atmosferze, gdzie pracodawca szanuje ich potrzeby i wymagania. Jako taki jest to więc trend absolutnie nieodwracalny. A skoro tak, to warto zastanowić się nad tym, w jaki sposób można wykorzystać otrzymywany od pracowników feedback.
Oczywiście, opinie o pracodawcach mogą mieć nierzadko negatywny wpływ na wizerunek firmy. Niemniej, jeżeli mierzymy się z konstruktywną krytyką (a tylko taka może pojawić się na naszym serwisie), to warto z pokorą przyjąć ją do wiadomości i potraktować ją jako swego rodzaju drogowskaz. Nigdy nie jest za późno na zmiany, a często już samo zasygnalizowanie podjęcia odpowiednich kroków i zrozumienia pracowników tworzy dla pracodawcy znacznie korzystniejszą sytuację, aniżeli negowanie otrzymanych komentarzy, czy odwracanie od nich wzroku.
Trzeba jednak również zauważyć, że opinie o pracodawcach mogą być również w pełni pozytywne. Z tego rodzaju feedbacku należy się po prostu cieszyć, bo są one dla firmy czymś w rodzaju darmowej reklamy. Jednocześnie stanowią one potwierdzenie tego, że przyjęta przez firmę strategia w zakresie działań employer brandingowych jest słuszna.
#rynekpracy #markapracodawcy #wizerunekfirmy #eb #opinieopracodawcy #opinieofirmach