Podpowiadamy, jak wykazać się ekstra zaangażowaniem podczas rozmowy kwalifikacyjnej i zdobyć wymarzoną pracę. Odbieracie telefon, a to rekruterka z wymarzonej firmy, do której ostatnio wysłaliście CV. Nareszcie! Termin rozmowy kwalifikacyjnej już jest, to co dalej? Trzeba się do niej dobrze przygotować!

Jak się przygotować, aby okazać zaangażowanie podczas rozmowy o pracę?

Okazanie dużego zaangażowania podczas rozmowy rekrutacyjnej to Wasza szansa na zdobycie wymarzonej posady. Jak mawiają, pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz, dlatego podpowiemy, jak pokazać się potencjalnemu przyszłemu pracodawcy z jak najlepszej strony. Pierwszą i najważniejszą rzeczą jest solidne przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej. Warto pamiętać o niby oczywistej, a jednak nie dla wszystkich jasnej rzeczy – jeśli otrzymaliście zaproszenie na rozmowę, to oznacza, że macie już duże szanse na zdobycie pracy. Fałszywa skromność, lub deprecjonowanie siebie podczas rozmowy nie zagrają na waszą korzyść. Wręcz przeciwnie, brak pewności siebie może sprawić, że prowadzący rekrutację uznają, że nie tylko nie wierzycie we własne możliwości, ale wręcz możecie ukrywać brak odpowiednich kwalifikacji. Choć nie polecamy agresywnej autopromocji, o swoich mocnych stronach, doświadczeniach i zaletach opowiadajcie śmiało. Dodatkowe szkolenia, odbyte kursy, udział w webinarach i praktyki – to wszystko ma znaczenie! Pamiętajcie, grunt to dobrze “sprzedać się” pracodawcy, podkreślając Wasze zaangażowanie podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

Zaangażowanie podczas rozmowy kwalifikacyjnej = dobre wrażenie

Kolejnym czynnikiem, nad którym warto popracować przed spotkaniem, jest poziom stresu. Nie bez kozery mówi się o nim jako “cichym zabójcy”. Na samą myśl o spotkaniu z rekruterami trzęsą Wam się ręce i macie pustkę w głowie? Zestresowani nie zrobicie wrażenia zaangażowanego kandydata do pracy! Sporządźcie skrypt rozmowy i przećwiczcie go z drugą osobą. Pozwoli to nie tylko zmniejszyć Wasze obawy przed rekrutacją, ale też lepiej przygotować odpowiedzi na standardowe pytania. Do jednych z najpopularniejszych pytań podczas rozmów rekrutacyjnych, poza tymi o poprzednie stanowiska i wykonywane na nich obowiązki są te o nasze mocne i słabe strony, a także zawodowe plany na przyszłość. Nie bójcie się podkreślać swoich zalet, ale i opowiadając o wadach, możecie wykorzystać je na swoją korzyść. Wiele zależy od języka, jakiego używacie. Zamiast mówić o tym, że trudno Wam się skupić na wielu rzeczach na raz (“multitasking”, to brzmi pięknie tylko w teorii… ), zaznaczcie, że podczas pracy lubicie poświęcić swoją uwagę całkowicie jednemu zadaniu, gdyż w ten sposób łatwiej Wam zadbać o każdy, najdrobniejszy szczegół. Skrupulatność i zdolności analityczne? To już nawet nie brzmi jak wada!

zaangażowanie podczas rozmowy kwalifikacyjnej

Zaangażowanie podczas rozmowy. O co pytać rekrutera?

Choć podczas rozmowy kwalifikacyjnej to głównie Wy będziecie odpowiadać na pytania, na rekruterach dobre wrażenie zawsze robi proaktywna postawa, czyli zaangażowanie podczas rozmowy o pracę. Dlatego warto przygotować sobie również kilka pytań DO pracodawcy. Brakuje Wam pomysłu? Służymy pomocą:

  • Jak będzie wyglądał mój przykładowy dzień w pracy?

Tu pokazujecie, że jesteście gotowi do pracy praktycznie od zaraz. Zainteresowanie konkretnym rozkładem obowiązków podczas służbowego dnia dobitnie podkreśla, że profesjonalnie podchodzicie do rozmowy rekrutacyjnej i interesuje Was rzeczywiste działanie w pracy, a nie “odsiadywanie godzinek”.

  • Czy na moim stanowisku przewidziane są dodatkowe szkolenia, lub udział w branżowych konferencjach?

Który pracodawca nie uwielbia ludzi pełnych zapału do pracy i ciągłego doskonalenia swoich umiejętności. Pytając o szkolenia podkreślacie, że wiedzę lubicie uzupełniać na bieżąco i nie uważacie, że “pozjadaliście wszystkie rozumy” na danym stanowisku. Otwartość i chęci do nauki na pewno zaprocentują na rozmowie kwalifikacyjnej!

  • W jakim zakresie Państwa firma najbardziej potrzebuje wsparcia? Jakie macie plany na przyszłość?

Pytanie, które prowokuje do dyskusji zawsze się opłaca. Pytając o dalsze plany na przyszłość firmy, do której aplikujecie pokazujecie, że interesuje Was nie tylko osobisty rozwój, ale i całego działu, w którym mielibyście docelowo pracować – to doskonale udowadnia zaangażowanie podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Dzięki udzielonym w trakcie rozmowy rekrutacyjnej przez rekruterów odpowiedziom będziecie też mogli wyłapać, gdzie możecie wykazać się dodatkowym zaangażowaniem. Oferując nowe, świeże spojrzenie na daną dziedzinę, lub podkreślając, jak mógłbyś dodatkowo pomóc przy konkretnym projekcie udowadniasz, że realnie widzisz szanse na udaną współpracę w nowym miejscu pracy i że potrafisz myśleć zespołowo.

  • Jakie są struktury w Państwa firmie?

Co firma, to obyczaj. W jednej napotkacie dosyć sztywną strukturę, opartą na hierarchii pracowników wedle zajmowanego stanowiska, a w innej “spłaszczoną”, ułatwiającą komunikację i wprowadzającą rozluźnienie atmosfery w pracy. Odpowiedź nie tylko wskaże, czy ta firma rzeczywiście odpowiada Wam jako miejsce pracy, ale również pozwoli wyczuć, jaką postawę podczas rozmowy kwalifikacyjnej czy nawet pierwszych dni pracy powinniście przyjąć.

Czas trwania rekrutacji a zaangażowanie kandydata

Tu nie ma reguły – w niektórych przypadkach rekrutacja nie zamyka się jedynie na samej rozmowie, ale również wypełnieniu testów osobowościowych lub udziale w zadaniach rekrutacyjnych. Dlatego warto przeznaczyć na rozmowę kwalifikacyjną więcej czasu, pokazując rekruterom, że zdobycie pracy właśnie w tej firmie, a nie innej, to Wasz priorytet. Jak jeszcze zrobić dobre wrażenie na rekrutujących nas osobach, pokazując, że jesteśmy zaangażowanymi kandydatami? Im więcej wiecie o firmie, w której chcecie pracować, tym lepiej! Zanim przyjedziecie na rozmowę, sprawdźcie nie tylko stronę firmy, ale też treści publikowane przez nią w mediach społecznościowych, kampanie i akcje charytatywne, w jakich brała udział, oraz opinie o firmach na GoWork.pl. Wszystko to przyda się podczas rozmowy. Na pewno z łatwością zabłyśniecie, podając mało znany fakt o firmie lub wykazując się znajomością kultury potencjalnego miejsca pracy. Postawcie na te same wartości, w które wpisuje się marka, a rekruterzy Was pokochają!

Oceń artykuł
0/5 (0)