praca w godzinach porannych

Nie należycie do rannych ptaszków? Spokojnie, naukowcy są po waszej stronie: uważają, że praca rano nam szkodzi. Według wyników badań najbardziej optymalną godziną rozpoczęcia pracy powinna być…10 rano!

Praca w godzinach porannych: nie dla wszystkich!

Mówi się, że żeby najlepiej wykorzystać dzień, powinniśmy rozpoczynać go jak najwcześniej. Porządne śniadanie, codzienna porcja ćwiczeń, a potem praca rano! Okazuje się jednak, że niezależnie do tego, czy jesteście rannymi ptaszkami, czy raczej lubującymi się w mrokach nocy sowami, najbardziej optymalna godzina na rozpoczęcie zawodowych obowiązków to… 10 rano!  Tak twierdzą w końcu naukowcy, a kim jesteśmy, aby im zaprzeczać?! Żarty żartami, ale coś w tym jest. 

Paul Kelley ze Sleep and Circadian Neuroscience Institute na Uniwersytecie w Oxfordzie przedstawił bardzo interesujące (koniecznie podsuńcie ten artykuł szefowi!) wyniki badań, według których wczesne rozpoczęcie pracy może znacząco wpływać na spadek naszej efektywności. Wszystko przez to, że praca w godzinach porannych zaburza proces regeneracji naszego organizmu. 

Praca rano – wpływ na koncentrację i wydajność

Specjalista od snu przeprowadził badania na brytyjskich uczniach oraz pracownikach. Ich wyniki dowodzą, że rozpoczynanie szkoły lub pracy przed godziną 10 skutkowało codzienną utratą średnio 3 godzin snu. A to może już odbić się na naszym zdrowiu… i to poważnie! Regularne “niedosypianie” może skończyć się nie tylko chwilowym zmęczeniem. Może prowadzić nawet do tak poważnych chorób jak te psychiczne! Innymi efektami ubocznymi pracy rano i braku dostatecznej ilości snu są wyczerpanie, rozdrażnienie i problemy z nadciśnieniem. 

– Rozpoczynanie zajęcia czy pracę o godzinie 8 lub 9 powodowało, że uczestnicy moich badań tracili tygodniowo minimum 10 godzin snu. Taki tryb życia może szybko doprowadzić do pogorszenia się naszej kondycji fizycznej oraz psychicznej, co skutkuje oczywistymi problemami z koncentracją, skuteczną nauką i funkcjonowaniem w grupach społecznych. Nie wspomnę już o spadku efektywności w pracy w godzinach porannych, bo to oczywiste – tłumaczył badacz podczas festiwalu naukowego w Bradford.

Praca w godzinach porannych a cykl dobowy

Zdaniem naukowca system pracy oraz edukacji nie jest dostosowany do naszego naturalnego cyklu dobowego. To może mieć poważne konsekwencje m.in. w postaci większej podatności na stres oraz depresję. Zachowanie prawidłowej ilości snu jest szczególnie ważne w przypadku najmłodszych. Według badacza dzieci do lat 10 kategorycznie nie powinny zaczynać lekcji przed godziną 8:30. Z kolei starsi uczniowie, do lat 16 powinny rozpoczynać zajęcia o godzinie 10.

A co z pracownikami? Tu jest jeszcze bardziej szokująco. Osoby, które ukończyły już 18 lat, a więc większość z nas, powinny optymalnie rozpoczynać pracę nawet o… 11. To jednak ciężko już sobie wyobrazić, biorąc pod uwagę standardowy, 8-godzinny dzień pracy. Liczby jednak nie kłamią i jak podkreślał Kelley, rozpoczynanie pracy w godzinach porannych tuż po godzinie 8 jest korzystne dopiero dla osób, które przekroczyły 55. rok życia. Zdaniem Kelleya, zachowanie takich godzin rozpoczęcia pracy skutkowałoby zwiększeniem naszej efektywności w pracy nawet o 10%. Brzmi kusząco, ale do tego to przełożonych może być już ciężko przekonać… Indywidualny rozkład czasu pracy nie zawsze jest możliwy. Pozostaje jedynie rozważyć kładzenie się spać średnio 2-3 godziny wcześniej lub zmienić pracę na inną. Kolejny odcinek serialu musi poczekać do weekendu!