Z tej serii artykułów dowiesz się:

  • jakie są główne potrzeby pracowników w sytuacji kryzysu (część 1.)
  • jakie działania możesz podjąć, by zaspokoić te potrzeby (część 2.)

Dedykujemy je przede wszystkim team leaderom, menedżerom oraz pracownikom działu HR i EB.

Poprzednio wymieniliśmy filary głównych potrzeb pracowników w sytuacji kryzysu. Tym razem zajmiemy się przykładami działań, jakie możesz podjąć, by poprawić komfort swoich podwładnych i zwiększyć ich zaangażowanie. Przy wyborze odpowiednich metod kieruj się także zachowaniem spójności z przyjętą w Twojej firmie strategią employer brandingową.

Stabilność i bezpieczeństwo

Przypomnij swoim pracownikom, że pracując zdalnie wciąż są w pracy. Na początku możesz zakomunikować to wprost. Później lepiej postawić na bardziej subtelną formę. Przede wszystkim powinieneś być dla nich przykładem. Jeżeli codziennie rano spotykaliście się na odprawę, róbcie to nadal. Bądź punktualny i profesjonalny.

Oprócz porządku, odgórne regulacje niosą jeszcze jedną wartość. Znane, przewidywalne środowisko, w którym każdy wie, jak powinien postępować, daje poczucie bezpieczeństwa. Kiedy globalna sytuacja jest niepewna, w naturalny sposób ludzie poszukują stabilnych obszarów. Warto, by jednym z nich była praca.

Twoi pracownicy potrzebują teraz lidera bardziej, niż kiedykolwiek. Postaraj się utrzymywać opanowaną i spokojną postawę, aktywnie zarządzając emocjami.

 

Transparentna komunikacja

Otwarta komunikacja jest kluczowa. To naturalne, że ludzie chcą mieć wiedzę na temat spraw, które dotyczą ich bezpośrednio.

Kryzys rodzi wiele pytań. Jak będzie wyglądała przyszłość firmy? Czy zachowam swoje stanowisko? Co z wypłatami? Cierpliwie odpowiadaj na wszystkie pytania. Szczerość budzi zaufanie. Jeżeli pracownicy będą wiedzieli, na czym stoją, staną się trochę spokojniejsi.

Możesz także zadbać o szerzenie rzetelnej wiedzy na temat ogólnej sytuacji. Udzielaj także wskazówek, jak postępować. W przypadku epidemii, możesz na przykład udostępnić materiały edukacyjne na temat metod zmniejszania ryzyka infekcji.

Powołuj się na dane naukowe przekazywane w oficjalnych kanałach. Pokaż, z jakich źródeł warto czerpać informacje w przypadku pandemii najbardziej rzetelnym źródłem jest WHO. Reaguj na pojawiające się wśród pracowników fake newsy, dementuj plotki i fałszywe informacje.

 

Akceptacja i zaufanie

Niektórzy pracownicy pracują zdalnie, jednocześnie sprawując opiekę nad dziećmi. Wiąże się to z pewnymi istotnymi utrudnieniami. To dla nich trudna sytuacja – okaż im więc pewną dozę wyrozumiałości.

Jeżeli charakter kryzysu wiąże się z zagrożeniem życia lub zdrowia, w miarę możliwości zezwalaj na pracę zdalną. W ten sposób pokażesz, że troszczysz się o zdrowie swoich pracowników.

Sytuacja kryzysu sprzyja pojawianiu się negatywnych emocji. To naturalne zjawisko. Rozmawiaj, wyjaśniaj, na bieżąco wspieraj rozwiązywanie problemów. Przejście razem przez trudne sytuacje jest szansą na umocnienie relacji. 

Powstrzymuj się od nadmiernej kontroli. Jeżeli okażesz pracownikom zaufanie, mogą odwdzięczyć się zwiększonym zaangażowaniem na zasadzie psychologicznego kontraktu.

 

Bliskość i współpraca

Praca zdalna niesie ze sobą ryzyko nasilenia poczucia izolacji i samotności. Z tej perspektywy podkreślanie wspólnotowości staje się szczególnie istotne.

Promuj utrzymywanie kontaktu między pracownikami. W tym celu codziennie rano możesz wysyłać do wszystkich wiadomość powitalną. Zawrzyj w niej kilka ciepłych zdań. Możesz zapytać także o samopoczucie. Chodzi o to, by zainicjować krótką wymianę maili. Wtedy ludzie przypomną sobie, że ich koledzy i koleżanki wciąż są po drugiej stronie i mierzą się z podobnymi wyzwaniami.

 

Przykładowy mail powitalny dla pracowników pracujących w trybie zdalnym.

 

Warto również dzielić się wspólnie odniesionymi sukcesami oraz dalszymi postanowieniami. Sprawdzi się tu krótki mail z telegraficznym podsumowaniem ostatnich działań, planów i osiągnięć.

Co w sytuacji, jeżeli dotychczasowa praca poszczególnych zespołów opierała się na wspólnej realizacji projektów? W wielu przypadkach nic nie stoi na przeszkodzie, by robić to dalej. Obecnie na rynku jest wiele rozwiązań umożliwiających współpracę w czasie rzeczywistym (np. Google Suite).

Kolejnym pomysłem jest symulacja przerwy. To naturalne, że ludzie spotykają się w trakcie pracy, by zjeść razem lunch czy wypić poranną kawę. To samo możecie robić zdalnie przy użyciu komunikatora i kamerek internetowych.

 

Pozytywne emocje i motywacja

Nie wyeliminujemy wszystkich negatywnych emocji. Co więcej, nie byłoby to korzystne z punktu widzenia zdrowia psychicznego. Natomiast dobra wiadomość jest taka, że dziś już wiadomo, że pozytywne emocje są czymś jakościowo innym, niż negatywne. Oznacza to, że mogą (a nawet powinny!) występować obok siebie. Oczywiście nie chodzi tu o bagatelizowanie powagi sytuacji. Z odrobiną uśmiechu łatwiej przetrwać trudny czas.

Pozytywny nastrój wiąże się między innymi ze wzmocnieniem odporności, większą kreatywnością, nastawieniem na współpracę oraz otwartością na ludzi i świat. Kolejna dobra wiadomość: pozytywnym nastawieniem można zarażać!

Jak to zrobić? Twoją rolą jest promowanie pozytywnej postawy i zaangażowania, która pojawić się może w wyniku społecznego uczenia się. Polega to na tym, że kiedy obserwujemy zachowanie autorytetu lub podobnej do nas osoby, sami zaczynamy postępować w podobny sposób. Możesz w tym celu posiłkować się historiami pracowników, którzy zmagając się z trudnościami, osiągnęli zamierzony cel. Opowieści przemawiają do ludzi na głębokim poziomie.

Możesz także poprosić dział HR o przygotowanie materiałów edukacyjnych, dzięki którym pracownicy będą mogli pracować nad swoją odpornością psychiczną. Rano wysyłaj maile, w których zawrzesz odnośniki do tego typu treści, dołączając kilka miłych słów na dobry początek dnia. Możesz zamieścić również cytat, który zainspiruje innych do działania.

 

Przykładowa grafika z inspirującym cytatem na tle rozgwieżdżonego nieba i galaktyki.

W Twojej firmie istnieje dział odpowiedzialny za prowadzenie oficjalnego bloga lub tworzenie treści do gazet lub telewizji? Zbierz najciekawsze informacje i wyślij wszystkim codzienną prasówkę. Będą widzieli, że firmowe życie toczy się dalej.

Kontynuuj działania związane z docenianiem pracowników. Wiele z nich z pewnością da się dostosować do standardów elektronicznych. Odsyłamy do artykułu, w którym pokazaliśmy, jak napisać podziękowanie dla pracownika, które można wysłać mailem. Innym przykładem są kudosy. Tablicę możesz utworzyć w formie edytowalnego dokumentu elektronicznego, na przykład w Canvie Prezentacjach Google.

 

Przykładowa tablica wdzięczności - kudos z karteczkami, które zawierają podziękowania od pracowników.

 

Życzymy, aby cała Twoja organizacja nie tylko przetrwała kryzys, ale także rozwinęła się – szczególnie w obszarze relacji międzyludzkich. Trzymamy kciuki!

 

Oceń artykuł
0/5 (0)