Przy prawie każdej sprzedaży przychodzi moment, kiedy klient zaczyna mieć obiekcje odnośnie naszego produktu czy usługi. Jak je skutecznie zbić? Czy wypada kłócić się z klientem? W jaki sposób kulturalnie przeprowadzić wymianę zdań, tak by każda strona była zadowolona? Warto znać kilka sprawdzonych metod prowadzenia negocjacji.

Dyskutuj z głową!

Negocjacje, niezależnie od tego, w jakiej sprawie są prowadzone, są skuteczne wtedy, jeśli prowadzą do przekonania drugiej strony do tego, że to my mamy rację. Punktem wyjścia do prowadzenia wszelkich negocjacji jest konflikt interesów. Jeśli przystępujemy do ważnych negocjacji, powinniśmy się do nich dobrze przygotować i skompletować potrzebne informacje. Pomocne może tu się okazać szkolenie dla firm. Z pewnością pozwoli ono na zwiększenie efektywności sprzedaży oraz zmiany sposobu rozmów z klientami. Pamiętajmy, że sposób prowadzenia negocjacji zależy od charakteru naszej pracy. Jeśli będziemy rozmawiać na temat firmy handlowej, musimy poznać jej politykę, pozycję na rynku, czy strukturę sprzedaży. Należy przy tym pamiętać o kilku zasadach.

1. Zdecydowanie – negocjator wytypowany przez firmę powinien mieć pozwolenie na podpisanie umowy. Jeśli po uzgodnieniu wszystkich warunków zadzwonimy do szefa z pytaniem, czy na pewno firma zezwala na dane warunki, wygląda to bardzo nieprofesjonalnie. Trzeba znać granicę upustu, jaki firma może zaoferować i wynegocjować jak najlepsze warunki. Warto przed rozmową również zapoznać się ze wszystkim technikami sprzedaży.

2. Umiejętność słuchania – jedna z najbardziej podstawowych zasad. Musimy zrozumieć co druga strona chce nam przekazać. Analiza argumentów i logiczne formułowanie własnych opinii bezpośrednio wiąże się z wysłuchaniem obaw klienta.

3. Pewność siebie – nie może być mylona z grubiańskim zachowaniem i wywyższaniem się przed klientem. Dobry negocjator musi być śmiały i wiedzieć, na jakich warunkach chce podpisać umowę.

4. Komunikacja niewerbalna – nasz sposób siedzenia, mówienia, każdy gest powinien być w 100 % kontrolowany. Zachowanie wiele mówi o osobie, o tym czy wzbudza zaufanie, które jest niezbędne przy procesie sprzedaży. Jeśli spotkamy się z niekorzystną ofertą, warto przemilczeć chwile. Takie milczenie jest sygnałem dla negocjatora, że dana propozycja jest nie do przyjęcia.

W każdej sytuacji należy zachować zimną krew i zachować się jak profesjonalista. Wcześniejsze zapoznanie się z technikami negocjacji z pewnością nam w tym pomogą.

Ile zarabia specjalista ds. sprzedaży?

Jak wyjaśniliśmy powyżej, negocjacje sprzedażowe to wymagająca dziedzina, w ramach której kandydat musi dysponować szeregiem określonych umiejętności i cech charakteru. Czy wobec tego jest ona dobrze opłacana?

Jak wynika z raportu przygotowanego przez Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń, mediana zarobków na stanowisku specjalisty ds. sprzedaży wynosi 6 010 złotych brutto, przy widełkach rynkowych od 4 940 złotych brutto do 7 490 złotych brutto miesięcznie. Niemniej, najbardziej doświadczeni specjaliści mogą liczyć nawet na zarobki powyżej 9 000 złotych brutto w skali miesiąca.

Źródło zdjęcia: https://pl.123rf.com/photo_83063128_m%C5%82ody-przedsi%C4%99biorca-freelancer-pracuj%C4%85cy-przy-u%C5%BCyciu-laptopa-i-w-przestrzeni-coworkingowej.html

Oceń artykuł
0/5 (0)