Wizyty w urzędach pracy nie należą do najprzyjemniejszych. Niekończące się kolejki, wąska gama ofert, biurokracja i niemiła obsługa wiele osób przyprawiły o siwy włos. Rozwiązanie tego problemu jest proste. Coraz więcej osób decyduje się szukać pracy przez internet, który stał się wirtualnym pośredniakiem.

Internet przed pracą

Zalety szukania zatrudnienia przez internet to przede wszystkim oszczędność czasu, większy komfort oraz ogromna liczba ofert pracy przy możliwości precyzyjniejszego wyboru. Kolejne portale z ofertami i związane z nimi fora wyrastają jak grzyby po deszczu. Można na nich zapoznać się z najnowszymi propozycjami pracy, poznać opinie o pracodawcach, a także wyrazić swoje zdanie.

Pozwalają uniknąć wielu niespodzianek i nie dać wciągnąć się w żadną pułapkę. Według danych, aż 70% użytkowników portalu GoWork sprawdza opinie o pracodawcach przed udaniem się na rozmowę kwalifikacyjną lub wysłaniem CV, co staje się już standardem. Co więcej, aż co trzeci rodzimy internauta odwiedza witryny poświęcone pracy i karierze. To znacznie więcej niż np. w przypadku serwisów randkowych, które odwiedza tylko co siódmy internauta.

Pracodawca na forum

Internet to broń obosieczna. Coraz więcej pracodawców deklaruje korzystanie z forów internetowych do badania nastrojów społecznych i budowaniu swojego wizerunku. Co więcej, w Europie Wschodniej to polscy pracodawcy wiodą prym jeśli chodzi o wykorzystywanie social media w procesach rekrutacyjnych. Nie ma się co dziwić, gdyż w ten sposób przy znacznym zwiększeniu liczby otrzymanych aplikacji można skrócić czas rekrutacji nawet aż o 1/3. Co więcej, oznacza to również obniżenie kosztów pracy nawet aż o 50%. Również firmy rekrutacyjne aktywnie działają w internecie, gdyż według statystyk aż 60% z nich korzysta z serwisów społecznościowych.

Czas i zaufanie

Czas ma znaczenie nie tylko dla pracodawców. Cenią go również osoby szukające pracy. Według statystyk z każdym rokiem czas znalezienia zatrudnienia skraca się. Można to śmiało powiązać z ekspansją internetu i rosnącą liczbą serwisów publikujących ogłoszenia o pracę. Co więcej, Polacy według badań od wielu lat niezmiennie wierzą w znalezienie pracy za pomocą sieci kontaktów społecznych. Kiedyś byli to głównie przyjaciele i rodzina, dziś można to przełożyć na użytkowników internetu. Ze względu na wielkość forów i ilość ich użytkowników weryfikujących poszczególne opinie, można spodziewać się coraz większego zaufania do internetu jako wirtualnego pośrednika pracy.

Wirtualny Urząd Pracy

Tradycyjne instytucje i urzędy mające pomóc znam znaleźć pracę zdają sobie sprawę jak znaczącą rolę odgrywają ich wirtualne odpowiedniki. Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie zdecydował się na publikację poradnika „Internet narzędziem poszukiwania pracy”. Również Wojewódzki Urząd Pracy w Łodzi zamieścił na swojej witrynie porady jak korzystać z komputera i globalnej sieci aby znaleźć pracę. Takich przykładów można znaleźć o wiele więcej.

Póki co grupa osób szukających pracy przez internet to głownie ludzie młodzi, przed czterdziestką. Jednakże z czasem, wraz z kolejnymi coraz bardziej skomputeryzowanymi generacjami, można wywróżyć iż poszukiwanie pracy podąży całkiem w wirtualnym kierunku. Nasuwa się pytanie, czy realne pośredniaki, publikując wspomniane poradniki, pogodziły się już ze swoim losem, czy może podejmą jeszcze nierówną walkę z wirtualną konkurencją?

Praca w internecie a inne metody

Jak wykazaliśmy na łamach niniejszego artykułu, poszukiwanie pracy według tradycyjnych metod, takich, jak ulotki w witrynach sklepowych czy anonse w gazetach, nie są wystarczająco skuteczne dla współczesnego, szybko zmieniającego się świata. Choć takie opcje jak Powiatowy Urząd Pracy czy agencje zatrudnienia tymczasowego nadal są stosunkowo popularne, to nie ulega żadnej wątpliwości, że najlepsze efekty przynieść może skorzystanie z jednego z portali ogłoszeniowych, takich, jak na przykład GoWork.pl.

Źródło zdjęcia: https://pl.123rf.com/photo_78097521_find-a-job-concept-on-laptop-computer-screen-on-wooden-table-hands-typing-on-a-keyboard-all-screen.html

Oceń artykuł
0/5 (0)