W codziennym życiu otacza nas kakofonia barw, liter i obrazów. Niektóre z nich to zwykłe wyrazy  lub grafiki. Czasami jednak takie oznaczenia mogą pełnić funkcję znaków towarowych. O tym, jak i dlaczego warto je chronić, dowiesz się z tego artykułu. Ta wiedza może Cię uchronić przed wieloma problemami, jeżeli dopiero planujesz wejść do świata biznesu.

Czym jest znak towarowy?

Za znak towarowy to każde oznaczenie, które służy do komercyjnego oznaczania towarów i usług. Tym sposobem może to być wyraz, obraz czy całe zdanie (slogan reklamowy). Ważne jedynie, aby taki znak był w stanie odróżnić produkty jednego przedsiębiorcy od takich samych produktów, ale produkowanych przez inną firmę.

Znaki towarowe można podzielić na dwa rodzaje – konwencjonalne i niekonwencjonalne. Do pierwszej grupy należą:

  • znaki słowne, czyli nazwa np. sklepu ŻABKA;
  • znaki słowno-graficzne, czyli logo stacji paliw ORLEN;
  • znaki graficzne, czyli sygnet bez wyrazów np. sławne logo APPLE.

Do grona znaków niekonwencjonalnych należą:

  • znaki dźwiękowe
  • znaki zapachowa;
  • znaki będące kolorami lub ich zestawieniami (np. zarejestrowano kolor pomarańczowy dla Orange oraz kolorystykę baterii Duracell);
  • znaki przestrzenne (np. wygląd butelki wody źródlanej Żywiec)
  • znaki pozycyjne.

Oczywiście przytłaczająca większość przedsiębiorców chroni znaki z tej pierwszej grupy. Jeżeli jednak firma rośnie i dobrze się rozwija, to często próbuje zastrzec każdy najdrobniejszy element swojej wizualizacji/

Zobacz również, co daje ochrona wzoru przemysłowego: https://znakitowarowe-blog.pl/co-daje-ochrona-wzoru-przemyslowego/

Jak zarejestrować znak towarowy?

Rejestracja znaku towarowego różni się w zależności od terytorium, które chcemy objąć ochroną. Najprościej mówiąc, musimy złożyć wniosek do odpowiedniego urzędu, wskazać towary i usługi oraz pilnując terminów wnieść określone opłaty urzędowe. Jeżeli nie wystąpią żadne względne lub bezwzględne przeszkody w rejestracji, ochronę powinniśmy otrzymać.

Polska

Jeżeli chcesz chronić swój znak towarowy tylko w granicach kraju, musisz skierować się do Polskiego Urzędu Patentowego mieszczącego się obecnie w Warszawie. Całe postępowanie potrwa przynajmniej 6 miesięcy. Pamiętaj przy tym, że wszelkimi formalnościami może się dla Ciebie zająć rzecznik patentowy.

Unia Europejska

W przypadku ochrony na terenie Unii Europejskiej wniosek składa się do Urzędu UE ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) w Alicante w Hiszpanii. Ta procedura jest szybsza i może się zakończyć już po 4 miesiącach. Problem jednak w tym, że Urząd automatycznie powiadomi o Twoim zgłoszeniu właścicieli podobnych znaków unijnych z wcześniejszą datą rejestracji.

Będą oni mieli 3 miesiące na złożenie sprzeciwu. Jeżeli to zrobią, zostaniesz wkręcony w spór, którego przegrana wiązać się będzie z koniecznością zapłaty kosztów postępowania. Poza tym EUIPO pobiera całą opłatę urzędową (przynajmniej 850 EUR) już przy zgłoszeniu. Nie jest ona zwracana, jeżeli ochrony finalnie nie otrzymasz.

Z tego powodu przed samym zgłoszeniem warto z pomocą rzecznika patentowego przeprowadzić badanie zdolności rejestrowej znaku. Dzięki temu będziemy w stanie sprawdzić, czy istnieją jakieś przeszkody do uzyskania ochrony.

Wybrane kraje świata.

Chcąc chronić znak towarowy na „dalszą zagranicę” wniosek należy złożyć do Biura Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO) w Genewie w Szwajcarii. W tej procedurze rozszerzamy jednak ochronę znaku już zarejestrowanego. Aby więc z niej skorzystać, najpierw musimy swoją markę zastrzec w Polsce lub UE.

Wysokość opłat urzędowych uzależniona jest  od ilości wskazanych klas towarowych oraz zasięgu terytorialnego. Naturalnie wskazanie 30 krajów będzie Cię kosztować więcej niż np. trzech. Droższe będzie również zastrzeżenie znaku słowno-graficznego.

Rejestracja logo w przeszłości

Rejestracja znaku towarowego w Polsce zmieniła się w kwietniu 2016 roku. Do tego czasu urzędnik miał więcej pracy niż obecnie. Po otrzymaniu wniosku miał obowiązek weryfikacji przedłożonego znaku towarowego pod każdym względem. W szczególności sprawdzał, czy nie ma znaków podobnych. Jeżeli je znalazł – odmawiał ochrony.

Znaki towarowe po nowelizacji z 2016 roku

Od 15 kwietnia procedura się zmieniła. Obecnie po publikacji informacji o zgłoszeniu Urząd wyznacza 3 miesiące na złożenie sprzeciwu. Taki sprzeciw może złożyć każdy, kto dysponuje jakimś wcześniejszym prawem (np. prawem do znaku towarowego lub prawem autorskim do logo). Jeżeli sprzeciw nie wpłynie oraz nie wystąpią żadne bezwzględne przeszkody w rejestracji (np. znak nie jest opisowy) to wydawana jest decyzja o rejestracji.

Co nie może być znakiem towarowym?

Musisz pamiętać, że nie każdy znak towarowy ma szanse na rejestrację. Prawo wskazuje jakie oznaczenia nie mogą na taką ochronę liczyć:

  • Znaki opisowe – są to oznaczenia, które jednoznacznie wskazują do oznaczania czego służą. Dla przykładu nie zostanie zaakceptowania nazwa „cukierki” w stosunku do słodyczy.
  • Prawnie zakazane symbole – dzieli się je na te o charakterze narodowym, patriotycznym, religijnym i kulturowym. W takich przypadkach nie zostaną zarejestrowane np. znaki towarowe zawierające w sobie flagi państw bądź ich godła narodowe.
  • Opis cech sprzedawanych produktów – nie zaakceptuje się znaku takiego jak „wełniane_ubrania”, jeśli miałby odnosić się właśnie do takich dóbr.
  • Nazwy własne – język cały czas się zmienia, a słowa dopiero co wymyślone w wyniku dużej popularności czasami przekształcają się w nazwy rodzajowe. Przykładem mogą być cukierki krówki, rower czy Jaccuzi.
  • Oznaczenia naruszające dobre obyczaje – nie da się zastrzec wulgaryzmów bądź znaków, które zachęcają do brania narkotyków. Polski Urząd Patentowy odmówił przyznania ochrony na znak „Pożar w burdelu” oraz „Amphetamine” dla napojów energetyzujących.

Co ciekawe, w Urzędzie Patentowym pracują tylko ludzie. A to oznacza, że czasami udaje się zarejestrować znak, który nie powinien takiej ochrony dostać. W takim przypadku prawo przewiduje możliwość unieważnienia takiego prawa. O tym, jakie wymogi trzeba wtedy spełnić, dowiesz się z poniższego nagrania:

Dlaczego warto zarejestrować znak towarowy?

  • Prostsza i szybsza walka z nieuczciwą konkurencją – po skutecznej rejestracji znaku towarowego możesz łatwo i szybko usunąć oferty konkurenta z serwisów takich jak Allegro, eBay, Amazon czy Facebook. Każdy z nich po zgłoszeniu naruszenia zablokuje sprzedaż spornych towarów. Wystarczy, że prześlesz skan świadectwa ochronnego swojego znaku.
  • Większy zarobek – na znaku towarowym można na kilka sposobów zarabiać. Jeżeli rozwijasz sieć franczyzową, to możesz z partnerami podpisywać odpłatne umowy licencyjne na korzystanie z Twojej marki. Jeżeli stanie się bardzo rozpoznawalna możesz ją sprzedać niezależnie od swojego przedsiębiorstwa. Takie prawo ochronne może być również zabezpieczeniem kredytu w banku.
  • Chronisz markę przed kradzież – markę możesz stracić, jeżeli do Urzędu Patentowego zgłosi ją twój konkurent. To wbrew pozorom częsta sytuacja. Jeżeli do niej dojdzie, to na długie lata ugrzęźniesz w trudnych sporach. Tego wszystkiego da się uniknąć, jeżeli z takim wnioskiem wystąpisz jako pierwszy. Tym samym skutecznie spacyfikujesz działanie trolli od znaków towarowych.

W jaki sposób można pokazać, że znak towarowy został zarejestrowany?

Na pewno zauważyłeś, że przy niektórych logo widnieje charakterystyczne R w kółeczku. Informuje ono osoby trzecie, że znak towarowy został zarejestrowany. Takie oznaczenie mogą używać jedynie te osoby, których logo zostało naprawdę zastrzeżone. Za bezprawne stosowanie symbolu ® grozi grzywna do 5 tys. zł.

Co ciekawe większości klientom charakterystyczna R-ka kojarzy się z oryginalnością. Alternatywnie z towarami i usługami lepszej jakości. Choć nie jest to prawdą, to niewątpliwie poprawia sprzedaż. To może tłumaczyć, dlaczego niektóre firmy, choć swoich marek nie chronią, dodają R-kę do swojego logo.

Podsumowując

Znak towarowy w świecie biznesu jest instrumentem, o którym każdy biznesmen powinien wiedzieć. Uzyskasz wiele korzyści z używania go, ale jednocześnie możesz narazić się na kłopoty, jeśli postanowisz z niego korzystać bez podstawowej wiedzy. Mimo wszystko warto jest, abyś, jako przedsiębiorca zaprzyjaźnił się ze znakiem towarowym, a w razie potrzeby skonsultował z rzecznikiem patentowym.

Artykuł sponsorowany

Oceń artykuł
0/5 (0)