Zasada czystego biurka nie odnosi się do Waszych zwyczajów w pracy! Chodzi o bezpieczeństwo danych osobowych. Na czym polega zasada czystego biurka? Sprawdźcie, czy wiecie, jak dbać o bezpieczeństwo danych Waszych i klientów Waszej firmy!

Zasada czystego biurka – dlaczego jest taka ważna?

Choć o porządek na biurku warto dbać dla swojego komfortu i innych (tak, tak, te puste opakowania po słodyczach nie są tam Wam potrzebne), to w zasadzie czystego biurka chodzi o coś więcej. Mogliście słyszeć także o nazwie – zasada czystego ekranu.

Zasada czystego biurka i ekranu ma za zadanie pomóc nam chronić wrażliwe dane osobowe. Ochrona danych osobowych pracowników, jak i naszych klientów i kontrahentów jest bardzo ważna! Jeśli należycie do osób, które trzymają na biurku podpisane z klientem ważne umowy, powinniście lepiej się z nią zapoznać.

Czasem wystarczy „niewinna” naklejka na ekranie laptopa z hasłem, aby zagrozić bezpieczeństwu danych i ściągnąć na nas kłopoty.

Zasada czystego biurka – RODO. O tym musicie pamiętać!

Zasada czystego biurka – RODO wiele zmieniło w sposobie, w jaki musimy przechowywać dane osobowe. Objęte tajemnicą informacje z łatwością mogą wyciec w Waszego biura, jeśli pozostawicie je na wierzchu! a wtedy to nie zostanie Wam już nic innego, jak rozejrzeć się za nowymi ofertami pracy.

Dlatego warto zawsze upewnić się, że na naszym biurku nikt nie znajdzie istotnych dokumentów, notatek z informacjami wewnętrznymi, umów, zapisanych haseł i danych osobowych. Wedle art. 4 pkt 1 RODO: „dane osobowe oznaczają informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej („osobie, której dane dotyczą”); możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna to osoba, którą można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować, w szczególności na podstawie identyfikatora takiego jak imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy lub jeden bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej”. To właśnie dlatego zasada czystego biurka jest tak ważna!

Czyste biurko – czego nie powinniśmy na nim zostawiać?

Czyste biurko to takie, na którym nie będzie można znaleźć żadnych dokumentów (poza tymi, nad którymi aktualnie pracujecie!), zbiorów danych osobowych lub notatek zawierających np. czyjś numer PESEL, czy adres zamieszkania.

SPRAWDŹ TEŻ: Jak urządzić miejsce do pracy w domu?

Według zasady czystego biurka powinniśmy uważać również na ekran. W trakcie pracy warto ustawić go tak, aby nikt nie mógł szybko podejrzeć, nad czym pracujemy. Przy każdym odejściu od biurka komputer służbowy należy blokować! W końcu nie zostawilibyście tak na wierzchu swojego telefonu, prawda?

W zależności od tego, w jakiej branży pracujecie i z jakim typem danych macie na co dzień do czynienia, chrońcie cenne informacje, utrudniając uzyskanie do nich dostępu innym. Korzystajcie z dysków danych, chowajcie dokumenty do zamykanych na klucz szuflad i nie zostawiajcie kopii ważnych umów w drukarce! Zasada czystego biurka uchroni Was od nieprzyjemności, a nawet… konsekwencji prawnych.

Oceń artykuł
0/5 (0)