jak działa ludzki mózg

Jak działa mózg, kiedy jesteśmy w pracy? Prezentujemy najciekawsze informacje na temat działania umysłu, które przydadzą się Wam w pracy! Jak mózg reaguje na stres i jak zwiększyć swoją produktywność w pracy? Te ciekawostki Wam pomogą!

Dowiedz się, jak działa ludzki mózg, aby osiągnąć sukces zawodowy!

W ciągu dnia nasz mózg pracuje bardzo intensywnie i wykonuje ogromny wysiłek! Czy można pracować bardziej wydajnie dzięki wiedzy o tym, jak działa ludzki mózg? Jak unikać stresujących sytuacji w pracy? Z tego tekstu dowiecie się, jak niwelować stres i rozproszenie, odzyskiwać koncentrację i mądrzej planować swoje obowiązki podczas pracy. Pierwsza informacja, która może Was zaskoczyć? Multitasking nie działa.

Aby osiągnąć sukces zawodowy, musimy w pełni wykorzystać możliwości naszego mózgu. Według badań neurobiologa Davida Rocka, autora książki “Twój mózg w działaniu”, możliwości naszej kory przedczołowej, głównie odpowiedzialnej za pomoc w wykonywaniu naszych codziennych zadań w pracy, są dosyć ograniczone. 

Kora przedczołowa jest częścią kory mózgowej i jej rolą jest podejmowanie decyzji, wyznaczanie celów i kontrola impulsów. Oznacza to, że to właśnie dzięki niej możemy dokonywać świadomych interakcji z otoczeniem. Warto wiedzieć, że świadome czynności umysłowe wymagają od niej znacznie więcej pracy, niż np. oddychanie czy kontrola pracy naszego serca. To właśnie dlatego planowanie i podejmowanie decyzji jest dla mózgu tak wyczerpujące! Jak to pokonać?

Jak działa mózg podczas pracy?

Działanie mózgu można więc wspomóc, przede wszystkim koncentrując się na wykonywaniu jednej, konkretnej czynności. Według badań przeprowadzonych przez Nelsona Cowana z University of Missouri-Columbia nad tym, jak działa mózg, ilość elementów, jakie możemy skutecznie przechowywać w pamięci na raz, to zaledwie cztery. Są to np. zdania, długie wyrazy oraz liczby. Dlatego bardziej złożone zadania w pracy powinniśmy redukować do jak najprostszych elementów. 

Pomocne będą wszelkie notatki z ustalonym harmonogramem dnia, plan wykonywania obowiązków po kolei, wykresy, diagramy i inne pomoce, które ułatwią Wam codzienną pracę. W ten sposób zwiększymy wydajność swojej pamięci roboczej i unikniemy dekoncentracji, która znacznie obniża zdolność zapamiętywania nowych informacji.

Kojarzycie ten stan, kiedy robicie kilka rzeczy na raz i po minucie macie problem z przypomnieniem sobie, którą z nich zrobiliście dosłownie przed chwilą? To właśnie przykład tego, jak nieświadomie utrudniamy działanie mózgu, nadmiernie go przeciążając. Wbrew pozorom multitasking może spowolnić Wasze tempo pracy! Jeśli w Waszej pracy to niestety norma, to może szybko skończyć się tzw. wypaleniem zawodowym i szukaniem nowych ofert pracy.

Jak działa mózg człowieka, kiedy się stresujemy?

Lepiej więc skoncentrować się na jednym, bardziej złożonym zadaniu (jak np. opracowanie kosztorysu projektu), a połączyć je z zautomatyzowanym zadaniem, takim jak np. uzupełnianie tabelki, którą wypełniacie codziennie. Jak to działa? Za wykonywanie czynności, które robimy już “odruchowo” odpowiada zupełnie inna część mózgu, czyli tzw. jądra podstawowe. W ten sposób wykonamy oba zadania, nie przeciążając mózgu i unikając stresu.

Stres znacząco wpływa na działanie mózgu. Niekoniecznie tylko negatywnie! Jak wykazują badania, odpowiedni poziom pobudzenia mózgu może nam służyć. Badaczom Robertowi Jerkesowi i Johnowi Dodsonowi udało się odkryć zależność dotyczącą efektywności działania, którą określili mianem „odwróconego U”. Zgodnie z nią, efektywność człowieka jest dosyć niska przy niskim poziomie stresu, a zwiększa się, gdy ten rośnie. Dotyczy to jednak tylko umiarkowanego stresu, który jest dla nas swoistą motywacją do działania.

Zbyt silny stres nie działa już tak dobrze na ludzki mózg. Przy jego zbyt wysokim poziomie nasza efektywność spada ze względu na spadek wydajności przewodzenia impulsów elektrycznych i chemicznych pomiędzy neuronami. 

Praca mózgu – jak ją wspomóc?

Aby więc uniknąć stresu w pracy, warto maksymalnie upraszczać nasze procesy myślowe, a także naturalnie wzbudzać swoje zainteresowanie. Co ciekawe, w tym celu pomaga np. kontakt z zabawnymi treściami! Okazuje się, że kiedy reagujemy np. na śmieszne zdjęcie, dzieje się tak dzięki nietypowym skojarzeniom oraz elemencie zaskoczenia, co pobudza mózg do dalszej pracy i skutkuje zniwelowanym poziomem odczuwanego stresu. 

Nagły przypływ stresu może też pomóc opanować nawet tak prosta czynność, jak np. zmiana ułożenia krzesła, na którym siedzimy. Najważniejsze, by nie dać się stresowi i nie skupiać się na odczuwanym strachu! W tym celu warto wykorzystać w praktyce wiedzę o tym, jak działa ludzki mózg.

Jak jeszcze można wspomóc pracę naszego mózgu? Skoro wiemy, jak działa mózg, to możliwe! Jak podkreśla w swojej książce David Rock, naturalnym “paliwem” kory przedczołowej są glukoza oraz tlen. To dlatego tak trudno nam się skoncentrować, czy pracować wydajnie, kiedy jesteśmy głodni lub zmęczeni! 

Dlatego okazjonalnego spadku energii w pracy nie warto “leczyć” kolejną kawą. W tym celu lepiej posłuży nam np. krótki spacer wokół budynku firmy, aby się dotlenić! Warto również zadbać o swoją dietę, codziennie przygotowując szybkie obiady do pracy. Regularne posiłki, podobnie jak prawidłowa ilość snu oraz aktywności fizycznej, zapewnią nam sprawniejszą pracę naszego mózgu, a tym samym wzrost naszej produktywności w pracy!