Miniaturka
Bożena Porada
MSD Polska Sp. z o.o.
Dyrektor ds. Zasobów Ludzkich, w MSD od 2001 roku. Odpowiedzialna za kształtowanie polityki personalnej MSD w Polsce, Rumunii , Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Wcześniej pracowała jako Dyrektor HR w Xerox Polska. Absolwentka Lingwistyki Stosowanej UW oraz studiów podyplomowych na kierunku Zarządzanie Zasobami Ludzkimi w SGH. 

MSD jest częścią amerykańskiego koncernu Merck & Co. notowanego na giełdzie w Nowym Jorku. Dlaczego w Polsce działacie pod inną nazwą?

Pod nazwą MSD działamy na wszystkich rynkach poza USA i Kanadą. W Europie i na pozostałych rynkach pod nazwą Merck funkcjonuje niemiecka spółka notowana na giełdzie we Frankfurcie. Obie firmy mają wspólne historyczne korzenie, ale od 1917 roku nie mają żadnych związków kapitałowych. W Polsce działamy od 1991 roku.  

Jak rozwijał się polski oddział?

Polska ma ogromny potencjał naukowo- badawczy, dzięki czemu nasza fima dość szybko zaczęła inwestować w badania kliniczne i obecnie współpracujemy z ok. 300 ośrodkami.

Co go wyróżnia na tle innych krajów tej części Europy?

Dostęp do dużej liczby świetnie wykształconych absolwentów pozwolił nam również stworzyć tutaj jedno z trzech Centrów Zarządzania Danymi z Badań Klinicznych. Wspiera ono nie tylko zarządzanie danymi z badań klinicznych prowadzonych na całym świecie, ale także danymi dotyczącymi nadzoru nad bezpieczeństwem terapii z udziałem leków i szczepionek MSD. Pozostałe dwa takie centra działają w Chinach i Kolumbii. Oczywiście nadal nasza podstawowa działalność to promocja kilkudziesięciu leków i szczepionek MSD dostępnych na polskim rynku. Oprócz leków dla ludzi mamy też bardzo prężny dział weterynaryjny, działający pod nazwą MSD Animal Health.       

Jakie wartości przyświecają firmie i jej pracownikom?

Gdybym miała określić je jednym słowem, to powiedziałabym: partnerstwo. Wierzymy, że to najlepsza recepta na doskonałą współpracę wewnątrz firmy oraz z jej zewnętrznymi partnerami. Partnerstwo jest jedyną receptą na rozwiązywanie wielu współczesnych problemów zdrowotnych. Taka współpraca opiera się na uczciwości, rzetelności i najwyższych standardach etycznych. Dzięki temu jesteśmy w stanie dotrzeć z terapiami do tych, którzy ich najbardziej potrzebują.

Czego poszukujecie Państwo u potencjalnych pracowników?

Rzetelności. Reprezentujemy medycynę opartą na faktach. Nasze leki mają przynosić ulgę potrzebującym, zaś stojąca za nimi wiedza medyczna musi spełniać wyśrubowane standardy naukowe. Oczywiście, jak wiele firm, potrzebujemy ludzi kreatywnych, energicznych, skoncentrowanych na osiąganiu celów oraz poszukiwaniu rozwiązań. Ale niezależnie od tego, do jakiego działu poszukujemy pracowników – wszyscy muszą spełniać kryterium rzetelności.  Dostarczamy innowacyjne leki i wraz z nimi najwyższej jakości wiedzę medyczną.      

Jak wygląda proces rekrutacji?

Proces rekrutacji jest kilkustopniowy. W początkowym etapie kandydaci są weryfikowani przez naszą regionalną komórkę itp. spraw rekrutacji. Następnie ocenę merytoryczną przeprowadza bezpośredni przełożony, a pracownik działu HR sprawdza dopasowanie kandydata do kultury firmy, zgodność z naszymi wartościami, motywację, umiejętność współpracy i samodzielnego działania.

Jakich pracowników poszukujecie Państwo najczęściej?

Najczęściej poszukujemy kandydatów do Centrum Zarządzania Danymi dotyczącymi nadzoru nad bezpieczeństwem terapii oraz z badań klinicznych. Szukamy również pracowników do współpracy z naszymi kluczowymi klientami oraz doradców medycznych.

Wiele osób przywiązuje obecnie wagę do możliwości rozwoju zawodowego. Jak to wygląda u Państwa?

Reprezentujemy mało oryginalny pogląd, że ludzie to podstawowy kapitał firmy. Przywiązujemy ogromną wagę do roli bezpośredniego przełożonego, który wspólnie ze swoim pracownikiem pracuje nad rozwojem kompetencji. Każdy pracownik posiada plan rozwoju i jeśli to możliwe, również wyznaczoną ścieżkę kariery. Staramy się szybko wyławiać talenty i rozwijać pracowników poprzez wyznaczanie ambitnych celów i udział w rozmaitych projektach w kraju i regionie. Oczywiście nie wszystkie stanowiska dają jednakowe możliwości. Staramy się jednak o odpowiednią ofertę szkoleń wewnętrznych i zewnętrznych i kładziemy duży nacisk na rekrutacje wewnętrzne, które pozwalają na wybranie innej ścieżki kariery.      

W jaki sposób motywujecie Państwo pracowników? Czy macie jakieś rozbudowane systemy pozapłacowe? Czy osoby zatrudnione mogą pracować zdalnie?

Zaangażowanie pracowników jest kluczowe dla rozwoju firmy. Oczywiście zapewniamy bogaty pakiet świadczeń, między innymi, abonamenty medyczne, karty uprawniające do zniżek w obiektach sportowych, dodatkowe ubezpieczenia, itp. Uważam jednak, że to co nas wyróżnia, to wyjątkowa oferta dla osób zaangażowanych w działania wolontariackie. Każdy pracownik firmy MSD ma prawo do wykorzystania do 40 godzin wolontariatu rocznie – to cały tydzień opłaconej przez nas pracy na cele wybranej organizacji charytatywnej.   

W tej sytuacji trudno nie zadać pytania o inne działania prospołeczne. Czy angażujecie się Państwo w nie jako firma?

Poza wspomnianym wolontariatem pracowniczym prowadzimy szereg działań za pośrednictwem powołanej do życia w 2009 roku Fundacji MSD dla Zdrowia Kobiet. To w pełni transparentna organizacja pożytku publicznego, która angażuje się w działania zarówno ogólnopolskie, jak i lokalne we współpracy z instytucjami publicznymi i innymi organizacjami pozarządowymi. Wspieramy między innymi działania edukacyjne i prozdrowotne skierowane do młodzieży, kobiet zagrożonych wykluczeniem społecznym, czy też pacjentek dotkniętych przez nowotwory kobiece.   

Dziękujemy za rozmowę.

gemius

Na podstawie badań Mediapanel prowadzonych przez Gemius w okresie od 1 marca do 31 marca 2024: wskaźniki "Real Users" platforma internet.

Ranking Użytkownicy
(real users)
  1. GoWork.pl 3 634 470
  2. Pracuj.pl 3 137 130
  3. LinkedIn 3 035 232
  4. Olx.pl 2 564 298
MSD Polska Sp. z o.o.