Jeśli jesteś sprzedawcą, przedstawicielem handlowym lub po prostu posiadasz doświadczenie w tej branży zastanów się co jest najważniejsze w całym procesie sprzedaży. Zysk? Udana transakcja? Zdobycie nowego klienta? Oczywiście są to jedne z najważniejszych czynników, ponieważ dzięki nim bezpośrednio zarabiamy. Każda złotówka wydana przez naszego klienta przekłada się na nasze wynagrodzenie. Wbrew pozorom nie są to jednak najważniejsze czynniki sztuki sprzedaży.

Kompetencja i doświadczenie

Po czym można poznać dobrego sprzedawcę? Najważniejszą cechą jest kompetencja. Znajomość produktu od A do Z i udzielenie wszystkich możliwych informacji o nim jest fundamentem tej branży. Wiąże się to z doświadczeniem jakie posiada pracownik.

Może dojść do sytuacji, że wspaniale przedstawimy produkt, ale klient uzna, że jest mu po prostu niepotrzebny i nie kupi go. Będzie natomiast pamiętał informacje, jakie mu przekazaliśmy i poleci nasz produkt znajomemu, który złoży zamówienie na większą skalę – np. dla wszystkich pracowników swojego biura. Jeśli chcemy zostać dobrym handlowcem warto pomyśleć o kursie Profesjonalnej obsługi klienta.

Jak widać korzyści z posiadania wiedzy i skupianiu się na długofalowych relacjach z klientem mogą przynieść nam większe zyski niż skupienie się na finalizacji jednorazowej transakcji. Ważnym elementem sprzedaży jest również umiejętne prowadzenie negocjacji.

Marketing w sprzedaży

Wszystkie działania, jakie podejmujemy w sprzedaży są działaniami marketingowymi. Promujemy w ten sposób markę, prezentujemy wizerunek firmy. Próbujemy zdobyć zaufanie klienta i przywiązać do produktu. Na tym polu dobrze radzi sobie firma Nike. Ich działanie marketingowe bazuje na powiązaniu z codziennym życiem i na stopniu przydatności produktu. Obecne są również emocje, które silnie oddziałują na odbiorców.

Kolejną rzeczą, o której warto pamiętać przy rozmowie z klientem, jest manipulacja. Oczywiście nie mówimy tu o manipulacji naszym klientem – takie zachowanie jest niedozwolone i nieetyczne. Powinniśmy się skupić na tym, byśmy sami nie dali się manipulować. Pożądaną cechą wśród sprzedawców jest też zdolność empatii.

Musimy dobrze słuchać czego klient od nas oczekuje. Postawmy się na jego miejscu, spróbujmy wyobrazić sobie jego obawy i potrzeby. Zdolności interpersonalne są naprawdę ważne w branży handlowej.

Kreatywny, ale też odporny na stres

Praca sprzedawcy, czy handlowca często jest niewdzięczna. Od kandydatów wymaga się bowiem wiele – przede wszystkim skuteczności. Jednak sprzedawca ma przed sobą jeszcze szereg wyzwań, którym w całej swojej karierze musi podołać.

Jedną z takich pożądanych cech jest kreatywność. Sprzedawca, chcąc osiągnąć dobre zyski i przyciągnąć wielu klientów musi mieć to „coś”. Potrzebny jest tu jakiś czynnik wyróżniający, dzięki któremu łatwiej jest przekonać do zakupu większą liczbę osób.

Sprzedawca lub handlowiec musi być też odporny na wiele stresowych sytuacji. Pojawiają się one wiele razy, zanim jeszcze dojdzie do transakcji. Wystarczy, że potencjalny klient nie jest w humorze lub produkt nie spełnia jego potrzeb. W tych zawodach trzeba umieć również radzić sobie z porażką. Nie zawsze da się osiągnąć założone cele. Najważniejsze jest jednak to, by nie tracić zapału w dążeniu do ich ostatecznej realizacji.

Źródło zdjęcia: https://pl.123rf.com/photo_94492491_monety-do-w%C3%B3zk%C3%B3w-sklepowych-i-du%C5%BCa-wyprzeda%C5%BC-z-kostek-na-zielonym-tle.html?vti=ly1j2wmgmobryuw9cm-1-25

Oceń artykuł
0/5 (0)