Kuchnia to serce każdego domu i pomieszczenie, które tętni życiem. W firmie jest podobnie – to tu współpracownicy z różnych działów odpoczywają, ładują akumulatory, wymieniają się doświadczeniami i dzielą opiniami. Dlatego też ich wspólna przestrzeń powinna być nie tylko funkcjonalna i praktyczna, ale również wygodna i inspirująca. Dobrze opracowany wystrój wpłynie na dobre samopoczucie pracowników oraz ich wydajność i chęć do działania.
Co powinna zawierać firmowa kuchnia i jadalnia?
Kuchnia to nie tylko miejsce picia kawy i spożywania posiłków, ale również przestrzeń, w której odbywają się nieformalne rozmowy i wymiany zdań między pracownikami. Warto by była przestrzenią przestronną i dobrze uporządkowaną. Taką, w której na raz może swobodnie poruszać się, nie przeszkadzając sobie nawzajem. Większość ludzi jada posiłki o podobnym czasie i lubi odpoczywać wspólnie z innymi, dlatego warto wziąć pod uwagę układ, w którym:
- przejścia między meblami nie są zbyt wąskie,
- najważniejsze sprzęty nie są skupione w jednym miejscu (osoba chcąca zrobić kawę nie musi czekać, aż ktoś korzystający z mikrofali skończy podgrzewać obiad),
- przestrzeń jadalna jest oddzielona od roboczej (jedzący i przygotowujący posiłki nie wchodzą sobie w drogę),
- zlew jest dwukomorowy i odpowiednio szeroki (łatwe napełnianie czajnika, dzbanka z filtrem, czy mycie naczyń),
- szafki wiszą na optymalnej wysokości (warto wziąć pod uwagę, że nie wszyscy pracownicy są wysokiego wzrostu, ponadto potrzebne rzeczy powinny być po prostu na wyciągnięcie ręki).
Jakie meble wybrać do kuchni w pracy?
Podstawą powinna być przede wszystkim wygodna przestrzeń jadalna. Najlepiej duży, solidny stół z krzesłami od IKEA. Dobrym wyborem będzie taki, który ma zaokrąglone brzegi lub jest okrągły. Owalny kształt pozwoli na wygodniejsze przechodzenie między meblami. Nikt nie nadzieje się przypadkowo na żaden kant.
Dobrym rozwiązaniem będzie też stół z rozkładanym blatem i składane krzesła. Na stałe rozstawionych może być tylko kilka siedzeń, a w razie potrzeby zawsze można powiększyć przestrzeń jadalną, rozkładając blat i dostawiając kolejne krzesła.
W małym pomieszczeniu można także rozważyć wysoki blat z hokerami do kuchni IKEA. Stołki bez oparć można wygodnie wsunąć pod blat tak, by nie zajmowały dodatkowego miejsca, gdy akurat nikt nie będzie spożywał posiłku. Z pewnością takie rozwiązanie jest też ciekawsze estetycznie niż zwykły stół (sprawdzi się w stylu industrialnym, skandynawskim, rustykalnym), jednak utrudnia komunikację między jedzącymi, którzy nie widzą wszystkich osób obok siebie, więc mogą nie być skłonni do rozmowy i wymiany doświadczeń tak, jak przy zwykłym stole.
Oczywiście w kuchni powinny znaleźć się też wygodne szafki do przechowywania produktów spożywczych i naczyń:
- oszklone – do ciemnego pomieszczenia, któremu chcemy nadać lekkości i je rozjaśnić (światło będzie się ładnie odbijać od szyb);
- zamknięte – w których łatwiej utrzymać porządek. Nadają się do kuchni w otwartej przestrzeni;
- otwarte – do ciasnego pomieszczenia, które chcemy optycznie powiększyć.
Dobrze jest zastosować też elementy przesuwne takie jak wózki, które w razie potrzeby można łatwo przemieścić.
Wszystkie meble powinny być oczywiście wykonane z trwałych i łatwych w czyszczeniu materiałów. Lepiej sprawdzą się też ciemniejsze kolory niż czysta biel.
Jeśli kuchnia jest duża, można dodatkowo wstawić do niej kanapę i stworzyć kącik wypoczynkowy, który zachęci do wspólnych rozmów, poznawania współpracowników i dzielenia się doświadczeniami. Oczywiście takie meble nie powinny w żaden sposób blokować swobodnego dostępu do sprzętów AGD, zlewu czy szafek.
Jakiego sprzętu AGD potrzebujemy w firmowej kuchni?
Firmowa kuchnia powinna być wyposażona w sprzęt do podgrzewania posiłków. Najwygodniejszym i najpopularniejszym, a jednocześnie niedrogim urządzeniem tego typu jest mikrofalówka. Dobrym pomysłem do małej kuchni może być też toster lub opiekacz do kanapek. W większym pomieszczeniu można pozwolić sobie nawet na piekarnik i płytę grzejną.
Oczywiście niezbędna jest też lodówka, w której pracownicy będą przechowywać swoje jedzenie. Warto, by miała zamrażalnik – załoga doceni go szczególnie latem, gdy przyjdzie sezon na mrożoną kawę i lody.
A gdy o kawie mowa – nie zapominajmy o ekspresie. W dużej firmie można zdecydować się nawet na profesjonalny, przelewowy. Jest on bardziej przystosowany do częstego użytkowania niż zwykłe domowe ekspresy, które będą się częściej psuły, wymagały ciągłej wymiany filtra z wodą, czy uzupełniania zbiornika (co może frustrować załogę).
Warto zainwestować także w zmywarkę, która pomoże w zachowaniu czystości i higieny pomieszczenia oraz oszczędzi czas pracowników.
Na koniec czajnik elektryczny – to urządzenie, które jest najbardziej rozchwytywane, dlatego warto wybrać naprawdę solidną markę i sprzęt, który posłuży na dłużej. Gdy w siedzibie pracuje dużo osób, można też kupić kilka czajników, by przyspieszyć przygotowywanie napojów przez pracowników.
Zastawa stołowa i akcesoria kuchenne
W szafkach i szufladach firmowej kuchni powinny się znaleźć:
- kubki i talerze – będą się szybko tłuc, więc dobrze jest zawczasu zainwestować w spory zapas. Warto też kupić naczynia różnej wielkości;
- dostateczna ilość sztućców – przynajmniej kilkanaście kompletów. Przy okazji warto pomyśleć także o metalowych słomkach do napojów, by pracownicy żyli bardziej ekologicznie;
- zapas ręczników papierowych, ściereczek i serwetek,
- dzbanki do herbaty – najlepiej takie, które są wyposażone w zaparzacze;
- podstawki pod kubki i podkładki pod talerze – warto nakłaniać pracowników do ochrony blatów i biurek, by dłużej wyglądały estetycznie;
- kosze do segregacji i worki na śmieci – warto sprawić, że prawidłowy recykling będzie intuicyjny i wygodny dla pracowników;
- deski do krojenia i ostre noże – pozwolą na wygodne krojenie chleba czy ciasta.
Tak rozplanowana i kompleksowo wyposażona kuchnia z pewnością stanie się miejscem lubianym przez pracowników. W wygodnej przestrzeni łatwiej im będzie naładować baterie i poznawać siebie nawzajem. Bardziej zgrany i chętnie dzielący się ze sobą spostrzeżeniami ze sobą zespół to powód do dumy dla każdej firmy.
Zalety kuchni firmowej w budowaniu kultury organizacyjnej
Kuchnia firmowa to nie tylko miejsce do przygotowywania posiłków, ale także przestrzeń, która może znacząco wpływać na kulturę organizacyjną firmy. Tworzenie atmosfery sprzyjającej współpracy, integracji zespołu oraz otwartości na rozmowy może prowadzić do lepszej komunikacji w pracy. Badania pokazują, że pracownicy, którzy spędzają czas we wspólnych przestrzeniach, są bardziej zaangażowani i mają wyższe poczucie przynależności do organizacji. Zastosowanie odpowiednich rozwiązań, takich jak strefy relaksu czy miejsca do nieformalnych spotkań, może przyczynić się do wzrostu efektywności zespołu.
Jakie wyposażenie i udogodnienia wybrać do kuchni firmowej?
Odpowiednie wyposażenie kuchni firmowej to kluczowy element, który wpływa na jej funkcjonalność. Powinno ono obejmować zarówno podstawowe urządzenia, takie jak lodówki, mikrofalówki czy ekspresy do kawy, jak i akcesoria sprzyjające zdrowemu odżywianiu, takie jak blender czy sokowirówka. Ważne jest również zapewnienie dostępu do świeżej wody oraz zdrowych przekąsek. Dodatkowo aranżacja przestrzeni powinna uwzględniać różnorodność miejsc siedzących oraz możliwość dostosowania przestrzeni do różnorodnych potrzeb pracowników.
Artykuł sponsorowany
Źródło zdjęcia: https://pl.123rf.com/photo_59691203_blat-i-rozmycie-wn%C4%99trza-t%C5%82a.html