Wśród pracodawców dość często pokutuje przeświadczenie, że firma, jako miejsce pracy, jest postrzegana przez liczbę biurek ustawionych w przestrzeni open space i filiżanek wypitej kawy, o których wspomina się w materiałach dotyczących pracy i kariery. Tymczasem tożsamość pracodawcy, a co za tym idzie zaangażowanie pracowników wokół niej, można budować na wiele sposobów. Jednym z narzędzi, które mogą temu służyć jest internet, będący często pierwszym źródłem informacji o firmie dla kandydata.

Co o mnie wiesz, Google?

67% Amerykanów, sprawdzając wyniki wyszukiwania na swój temat w Google uznało dane, które otrzymało za odpowiadające prawdzie. I chociaż od badania przeprowadzonego przez Pew Internet Reaserch Center minęło 8 lat, myśląc o potencjalnych źródłach informacji na temat wizerunku ludzi i marek w pierwszej kolejności przeszukujemy internet wierząc w wiarygodność wyszukanych treści. Robimy to, kiedy chcemy poznać nowy produkt i wtedy, gdy szukamy nowej pracy, kiedy chcemy zarezerwować hotel i kiedy chcemy sprawdzić z kim będziemy współpracować. Dlatego też, publikując treści na temat firmy w sieci, warto pamiętać, że informacja, która raz pojawiła się w internecie nie znika, ale jest gromadzona i może wpływać na postrzeganie naszej marki przez szereg kolejnych lat. Chcąc świadomie rozpocząć budowanie swojej cyfrowej tożsamości zacznij od sprawdzenia informacji na swój temat wpisując słowa – klucze związane z karierą i nazwą swojej firmy w sieci (np. nazwa praca opinie, nazwa oferty pracy, nazwa praca miasto).

A później? Później zacznij planować.

Po sprawdzeniu informacji na swój temat przychodzi pora na zastanowienie, jak chcemy budować swoją tożsamość pracodawcy w przestrzeniach online. W tym celu, warto spojrzeć na obecność firmy w serwisach karierowych kompleksowo. Coraz częściej, pracodawcy podchodzący świadomie do budowania swojego wizerunku decydują się nie tylko na opracowanie ogólnej strategii wyznaczającej kierunek działań przyjętych przez firmę w obszarze szeroko pojętego EB, ale też na tworzenie dodatkowych strategii, określających obecność i komunikację marki pracodawcy w serwisach odwiedzanych przez kandydatów, takich jak GoWork.pl. Świadomy pracodawca wie, że jego tożsamość w sieci powinna być budowana z dużą precyzją i tak też być zarządzana. Przyjęcie jasnych zasad, stosowanie jednolitej strategii, co do pozycjonowania marki pracodawcy w sieci i generowanie pożądanych informacji na jej temat według konkretnego planu, to kolejne kroki, które determinują cyfrową tożsamość pracodawcy.

Obowiązkowy zestaw narzędzi

Do kluczowych narzędzi, które możemy wykorzystać budując wizerunek pracodawcy w przestrzeni online należą: obraz, media społecznościowe, strona www oraz pozostałe serwisy z informacjami o firmie. Czy zajmując się employer brandingiem sprawdzałeś jakie wnioski możemy wysnuć na podstawie dziesięciu pierwszych obrazów prezentowanych przez Google, kojarzonych przez wyszukiwarkę z nazwą firmy, w której pracujesz? Bardzo ważnym elementem jest dbanie o to, aby rezultaty wyszukiwania przedstawiały informacje, na których przede wszystkim nam zależy. Im trafniejsze materiały na temat firmy znajdzie kandydat, tym większa szansa, że dobrze zapamięta naszą firmę na przyszłość, powie o niej znajomym lub zostawi u nas swoje CV.

Jeśli chodzi o media społecznościowe, dużo o firmie mówi już sam wybór portali, w których prowadzone są jej profile karierowe. Z reguły wybór tych miejsc zależy od grup docelowych, do których firma chce trafić z przekazem dotyczącym kariery. Warto jednak pamiętać, aby treści, które umieścimy w każdym z nich były spójne względem siebie, ale i dopasowane do komunikacji preferowanej przez odbiorców. Inaczej będzie wyglądał przekaz kierowany do pracownika z grupy wiekowej 50+, a inaczej do absolwentów szkół wyższych. W wypracowaniu linii komunikacji dedykowanych poszczególnym grupom odbiorców, szczególnie pomocne jest opracowanie persony idealnego kandydata, która w czytelny i prosty sposób podpowiada na jakie treści zwróciłby uwagę idealny kandydat do pracy w naszej firmie.

Do przygotowania strony karierowej firmy i profilów pracodawcy w serwisach takich jak GoWork.pl warto podejść jak do bazy, która ma pełnić funkcję pierwszego źródła informacji na temat pracy w przedsiębiorstwie, dostarczając kandydatowi wszystkiego, co musi wiedzieć, aby przekonać się do złożenia aplikacji w odpowiedzi na nasze ogłoszenia lub przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej. Strona internetowa powinna być miejscem, do której odsyłają wszystkie pozostałe serwisy mówiące o nas w sieci.

Tworząc w przemyślany sposób swój wizerunek w internecie, przedstawiamy się otoczeniu, dostarczamy informacji i możemy w istotny sposób modyfikować dotychczasowe opinie na swój temat. W ten sposób, możemy umiejętnie upowszechnić informacje i dane, które będą angażować naszych obecnych i przyszłych pracowników, unikając wrażenia, że firma nie mówi jednym głosem i nie działa w sposób spójny w różnych obszarach prowadzonej komunikacji.

Audyt, strategia i spójność komunikacji to trzy elementy, od których w dużej mierze zależy cyfrowa tożsamość pracodawcy, a wraz z nią jego wizerunek i opinie pracowników. Czy coś jeszcze dodalibyście do tej listy? Porozmawiajmy o tym w komentarzach!

Autor

Teresa_Beben_zdjecie

Teresa Bęben – Specjalista ds. EB w agencji GrowHR

Od kilku lat związana z branżą HR. Posiada doświadczenie w prowadzeniu projektów rekrutacyjnych, marketingowych oraz działań z obszaru employer brandingu dla klientów działających w różnych branżach. Autorka wielu publikacji o tematyce HR dla wiodących serwisów rekrutacyjnych w Polsce (m.in. Pracuj.pl, GoldenLine, HRstandard, Gazeta Praca). W 2015 roku wyróżniona nagrodą Odkrycie HR 2014 w konkursie bohaterowieHR. Obecnie odpowiada za kompleksową realizację strategii EB w agencji GrowHR (www.growhr.pl). W codziennej pracy wykorzystuje możliwości narzędzi marketingowych w działaniach na rzecz budowania marki pracodawcy.
www.growhr.pl