Czym jest benchmarking i jak wpływa na Employer Branding? Oba te procesy są coraz bardziej popularne w zarządzaniu zespołami, dlatego postanowiliśmy przyjrzeć się im bliżej.

Benchmarking czyli analiza porównawcza konkurencji

Dla wielu przedsiębiorców benchmarking brzmi bardzo tajemniczo. Czym więc jest? Nazwa pochodzi od angielskiego słowa “benchmark” – jest to wskaźnik do którego coś porównujemy. To nic innego jak analiza prowadzonego przez siebie przedsiębiorstwa pod kątem porównania go do swojej konkurencji lub firm, które są wiodącymi w danej dziedzinie na rynku.

Co nam daje ten proces? Bieżąca analiza rynku pozwala na wyłapanie najlepszych praktyk, ale także na znalezienie najczęstszych błędów, które popełniają konkurenci. Dzięki temu możemy czerpać nieskończoną ilość inspiracji w działaniach. W benchmarkingu najważniejsza jest systematyczność oraz konkretne sprecyzowanie zagadnień do analizy, a w dalszej kolejności, na podstawie zebranych wniosków, stworzenie i wprowadzenie planu zmian na podstawie tej analizy.

Jak stosować benchmarking w Employer Brandingu?

Benchmarking dzielimy na wewnętrzny (porównujący procesy we własnej organizacji), konkurencyjny (dotyczący innych firm) oraz funkcjonalny (polegający na porównaniu konkretnych obszarów, w firmach o różnych branżach. Warto stosować wszystkie rodzaje w naszej firmie. Jak implementować je w związku z Employer Brandingiem?

Oto kilka porad dla Was:

  1. Obserwujmy co robi nasza konkurencja. Inspirujmy się pomysłami i działaniami innych. Nie przenośmy rozwiązań jeden do jednego, ale modyfikujmy pomysły pod nasz zespół – jego temperament i zainteresowania. Warto wspomnieć tutaj o GoWork.pl – bardzo wielu pracodawców dodaje tu Aktualności, które pełne są pomysłów Employer Brandingowych – zarówno dużych projektów jaki i mniejszych, czasem praktycznie bez kosztowych.
  2. Szukajmy także za granicą. Employer Branding w Polsce wciąż się rozwija, ale daleko nam do zagranicznych pomysłów i rozmachu w naszych projektach. Szukajmy innowacji oraz projektów zagranicznych, które mogą przyjąć się na naszym rynku pracy. Porównujmy jak sprawdziły się w innych krajach, czym wyróżniały się wśród konkurencji i jak wpłynęły na inne rynki pracy.
  3. Czytajmy blogi ekspertów, raporty i badania, które przybliżą nam rynek pracownika, jego motywacje i nastroje. Badajmy i analizujmy konkretne liczby, które przekładają się na pracowników.
  4. Wzorujmy się na najlepszych! Obserwując najlepsze i największe firmy jesteśmy w stanie na podstawie ich wyników, wyznaczać swoje cele, tworzyć strategię, a także nowe obszary do rozwoju firmy.

 

Oceń artykuł
0/5 (0)