Xella Polska Sp. z o.o.

Warszawa

Nasza firma osiągnęła już stabilną pozycję na rynku, co znajduje swoje odbicie także w zatrudnieniu pracowników. Dziś nie musimy budować od podstaw swojego zespołu – rozwijamy nasze działy, optymalizujemy zasoby ludzkie
Wywiadu udzieliły:
Monika Mychlewicz Dyrektor ds. marketingu i zarządzania procesami sprzedaży Xella Polska Sp. z o.o.
Karolina Kłos Specjalista ds. personalnych Xella Polska Sp. z o.o.
Monika Mychlewicz jest odpowiedzialna za całokształt działań marketingowych i public relations oraz zarządzanie procesami sprzedaży. Autorka strategii komunikacji marek Ytong, Silka i Multipor oraz szeregu działań pionierskich na polskim rynku budowlanym – od pierwszego w branży profesjonalnego biura prasowego, sklepu internetowego, kanału wideo na YT, poprzez blogi, aktywność w social media i liczne materiały multimedialne zarówno dla inwestora indywidualnego, jak i profesjonalistów w branży. 
 
Karolina Kłos - magister psychologii społecznej w SWPS w Warszawie, ze specjalizacją w ZZL oraz szkoleniach metodami aktywnymi w firmie i instytucji. Absolwentka studiów podyplomowych z BHP w WSFiZ w Warszawie. Posiada 8-letnie doświadczenie w HR, we współpracy z agencjami rekrutacyjnymi oraz biznesem. Z firmą Xella Polska związana od 2 lat. Specjalizuje się w prowadzeniu procesów rekrutacyjnych na stanowiska sprzedażowe i techniczne oraz w projektach z obszaru miękkiego HR tj. wdrażanie ocen okresowych, badanie satysfakcji z pracy, zarządzanie szkoleniami. Pasjonatka zarządzania przez coaching.
 
Jakie były początki firmy Xella?
W tym roku nasza firma świętuje 20-lecie, bowiem tyle lat jest już na rynku jedna z naszych kluczowych marek – Ytong. Właśnie pod nazwą Ytong funkcjonowaliśmy jako firma aż do 2004 roku, kiedy to połączyliśmy się z producentem bloków Silka i zmieniliśmy nazwę na Xella Polska sp. z o.o. Był to kluczowy moment dla spółki, bowiem od tego czasu jako jedyni na rynku możemy oferować pełen system materiałów konstrukcyjnych do budowy ścian – bloczki Ytong i bloki Silka, które można ze sobą połączyć na jednej budowie. Pozwalają wznosić dowolne obiekty od jedno- i wielorodzinnych, po wielkoskalowe budynki przemysłowe, czy duże gmachy publiczne. 
 
Jaka jest misja Państwa firmy?
Xella Polska prowadzi działania mające na celu tworzenie i umacnianie w społeczeństwie pozytywnego wizerunku energooszczędnych rozwiązań stosowanych w budownictwie. Działania edukacyjne prowadzone wśród różnych grup – uczestników rynku – sprawiają, że wzrasta świadomość społeczna dotycząca ochrony zasobów naturalnych. Ze względu na dynamicznie rozwijający się segment budownictwa, Xella Polska nie tylko dostarcza jedne z najlepszych rozwiązań systemowych do budownictwa, ale również edukuje, zapewniając inwestorom, deweloperom, architektom, wykonawcom i dystrybutorom informacje na temat zmieniającej się branży budowlanej. Xella Polska jest liderem rozwiązań energooszczędnych w budownictwie oraz dostawcą najcieplejszych konstrukcyjnych materiałów budowlanych do wznoszenia ścian. Szeroki wachlarz produktów spełnia wiele wymogów stawianych przed współczesnym budownictwem w zakresie ekologii, komfortu cieplnego, akustyki, paroprzepuszczalności, odporności na korozję biologiczną, ogień, czy też wysokiej wytrzymałości na ściskanie.
              
 
 
Z których produktów firma Xella jest najbardziej dumna?
Każda nasza marka jest liderem w swoim segmencie rynku, ale też każda z marek to również cała gama produktów w szerokim asortymencie. W chwili obecnej kluczowe są dla nas produkty Ytong Energo i Ytong Energo+, czyli najcieplejsze bloczki z betonu komórkowego do wznoszenia ścian jednowarstwowych; Silka Tempo – wielkowymiarowe bloki wapienno-piaskowe umożliwiające najszybsze murowanie wśród silikatów; Multipor, czyli mineralne płyty izolacyjne, bezkonkurencyjne w kategorii termomodernizacji budynków od wewnątrz.
 
Konkurencja na rynku jest bardzo mocna. Jak sobie Państwo z nią radzicie?
Wyróżniają nas wysokiej jakości rozwiązania systemowe oparte na innowacyjnych technologiach. Pełna gama naszych produktów pozwala wznosić w całości konstrukcje nowoczesnych obiektów budowlanych o wysokiej energooszczędności. Jednak nie jesteśmy tylko producentem, który sprzedaje materiały budowlane. Nasi klienci otrzymują na każdym etapie pełne wsparcie techniczne profesjonalnego zespołu doradczego firmy Xella oraz kilkuset specjalistów budowlanych, którzy stale współpracują z firmą Xella w ramach projektu Ekspert Budowy.
 
 
      
Jak przedstawia się przyrost nowych pracowników w skali kilku ostatnich lat?
Nasza firma osiągnęła już stabilną pozycję na rynku, co znajduje swoje odbicie także w zatrudnieniu pracowników. Dziś nie musimy budować od podstaw swojego zespołu – rozwijamy nasze działy, optymalizujemy zasoby ludzkie. Na przestrzeni ostatnich lat fluktuacja pracowników wynosiła nieco powyżej 10%, co dobitnie pokazuje, że Xella Polska to stabilny i sprawdzony pracodawca, gdzie większość pracowników zostaje „na długie lata”. 
 
Z jakich kanałów rekrutacyjnych najczęściej Państwo korzystacie?
Stosownie do danej rekrutacji stosujemy inne formy poszukiwania najlepszych potencjalnych pracowników. Współpracujemy z różnymi portalami ogłoszeniowymi, branżowymi, krajowymi i lokalnymi. Jeśli wymaga tego rekrutacja, stosujemy również networking i headhunting. 
 
Na jakie stanowiska w takim razie najczęściej Państwo rekrutujecie?
Ogólnie prowadzimy ok. kilkudziesięciu procesów rekrutacyjnych w skali roku. Większość z nich dotyczy stanowisk handlowych lub wykwalifikowanych pracowników produkcyjnych np. elektryk czy automatyk. 
 
 
        
Proszę opisać przykładowy proces rekrutacji, ile trwa, jakich metod Państwo używacie, czy stosujecie Państwo jakieś testy, case study, itp.?
Proces rekrutacyjny trwa średnio miesiąc. Nie korzystamy z agencji rekrutacyjnych, procesy realizujemy poprzez nasz Dział Personalny. Na stanowiska umysłowe są zazwyczaj dwa etapy rozmów, z czego pierwszy jest prowadzony przez specjalistę ds. personalnych. Sprawdzamy kandydata pod względem merytorycznym, stosujemy testy językowe oraz te  badające konkretne umiejętności – zależnie od stanowiska np. testy z zakresu księgowości, znajomości Excela. Stosujemy także case study, aby sprawdzić jak kandydat poradziłby sobie w danej sytuacji, rozwiązałby konkretny problem pod presją czasu. Wspomagamy się również testami psychologicznymi, ale traktujemy je jako dodatkowe źródło informacji o kandydacie. Rzecz jasna weryfikujemy dokumenty kandydata oraz jego referencje, opinie od wcześniejszych pracodawców. Jeśli jest taka możliwość to przeprowadzamy rekrutację wewnętrzną. Wielu naszych pracowników zostało awansowanych na wyższe stanowisko. 
 
Najtrudniejsza rekrutacja dla Państwa, na jakie stanowisko się odbywała?
Nasz firma jest dość dynamiczna, działa w branży, która ciągle ewoluuje, przez co często zmieniają się oczekiwania co do stanowisk, szczególnie nowo tworzonych. Trudne rekrutacje to takie, gdzie niełatwo jest ustalić wymagania i opis stanowiska, lub gdy te wymagania ewoluują w trakcie procesu poszukiwania pracownika. Wtedy trzeba współdziałać ze wszystkimi stanowiskami, które potencjalnie będą współpracować z tym nowo tworzonym, tak by ustalić wspólnie zakres pracy.
 
Czy macie Państwo programy stażowe, bądź praktyki dla studentów?
Chętnie współpracujemy z młodymi, otwartymi osobami. Jednakże częściej zapraszamy ich do współpracy na zasadzie realizacji konkretnego zadania lub projektu, niż odbycia jedynie praktyk. Uważamy, że taka praca zadaniowa przynosi studentom więcej korzyści, bo uczą się czegoś konkretnego. Planujemy rozwijać ten obszar współpracy, tak by więcej młodych ludzi mogło poznać naszą firmę, standardy, jakie u nas panują oraz by mogli rozwijać się razem z nami.
 
Jakie szkolenia jesteście Państwo w stanie zapewnić swoim pracownikom?
Wszystkie niezbędne do prawidłowego wykonywania obowiązków, przede wszystkim te, które aktualizują konieczną wiedzę i umiejętności. Jednakże w czasach zwiększonej konkurencyjności zdajemy sobie sprawę, że to obowiązkowe minimum. Aby wyprzedzić konkurencję, musimy mieć innowacyjnych pracowników, w których trzeba stale inwestować i pozwalać im podwyższać swoje kompetencje. Staramy się to czynić. Bardzo ważne dla nas jest też to, aby nasi pracownicy zaangażowani w proces sprzedaży, mieli niezbędną wiedzę techniczną i produktową. Kilka razy do roku organizowane są szkolenia z tego zakresu. Równolegle dla działów związanych ze sprzedażą i obsługą klienta, organizujemy szkolenia miękkie. Pracownicy chętnie też biorą udział w studiach podyplomowych.
 
 
  
Oprócz stałej pensji, pracownicy mogą liczyć na dodatkowe benefity?
W dziale sprzedaży funkcjonuje system motywacyjny oparty na premii. Dodatkowo firma daje możliwość przystąpienia do ubezpieczenia grupowego, opieki medycznej czy kart sportowo-rekreacyjnych. Pracownicy mają możliwość bezpłatnej nauki języka angielskiego.
 
Czy organizujecie Państwo imprezy integracyjne, eventy?
Organizowane są różne wydarzenia. Jednymi z największych imprez integracyjnych są spotkania dla pionu sprzedaży, połączone z podsumowaniem działań, zebraniami kierownictwa, ale i zawodami sportowymi dla wszystkich chętnych. Z każdy rokiem mamy nadzieję rozszerzać krąg osób, które będą  brały w nich udział. Wszystkie spotkania, zwłaszcza projektowe, mają na celu zacieśnienie więzi pracowniczych. Zależy nam na tym, żeby w firmie panowała dobra atmosfera i pracownicy chcieli ze sobą współpracować i wymieniać się wiedzą oraz doświadczeniem.
 
Jakie narzędzia firma daje do dyspozycji?
W naszej firmie mamy bardzo różniące się charakterem pracy grupy zawodowe, stąd i narzędzia do dyspozycji pracowników się różnią. Gros naszego zespołu stanowią pracownicy zakładów produkcyjnych. Pod względem technologicznego wyposażenia linii produkcyjnych Xella Polska jest liderem nie tylko w kraju, ale i w Europie. Nasze zakłady co roku zdobywają najwyższe laury w konkursie na jakość betonu komórkowego organizowanym przez Xella International, bijemy na głowę nawet słynących z perfekcji Niemców.
Z kolei nasi pracownicy sprzedaży, czyli doradcy inwestycyjni, którzy dużo pracują w terenie oprócz samochodów, czy laptopów mają do dyspozycji również tablety, by było im łatwiej pracować poza biurem, czy pokazywać nasze produkty klientom na ekranie urządzenia. Wszyscy w sprzedaży pracują na nowoczesnym systemie CRM, który ułatwia szereg zadań, w tym np. raportowanie.
Jako firma dajemy też narzędzia osobom nie pracującym u nas. Na przykład w tym roku architekci mogą pobrać sobie z naszej strony specjalnie przygotowaną przez naszych inżynierów nakładkę Rev-X na program Autodesk Revit, dzięki której projektowanie z naszych materiałów jest jeszcze prostsze i przyjemniejsze. 
 
 
          
Jak firma dba o rozwój pracowników?
Tu też działamy w zależności od działu. Na przykład dla pionu sprzedaży pod koniec roku przeprowadzany jest proces badania potrzeb szkoleniowych, na podstawie którego ustalany jest harmonogram szkoleń na kolejny rok. 
Każdy z pracowników Xella Polska ma możliwość zaproponowania szkolenia, które chciałby odbyć. Dodatkowo w trakcie rocznej oceny okresowej, pracownicy z przełożonymi omawiają dalsze kroki rozwoju. Informacje te trafiają do działu personalnego, który na bieżąco stara się zrealizować wskazane cele. 
 
Czy można dowiedzieć się coś więcej o międzynarodowej współpracy polskiego oddziału z innymi oddziałami Xella International? 
Współpraca z Xella International jest ścisła, ale zależy oczywiście od stanowiska. Są stanowiska, których praca wymaga regularnych, nawet codziennych kontaktów z kolegami z Xella International.
W Xelli International funkcjonują dwa roczne międzynarodowe programy rozwojowe: Potential Leader Program (PLP) oraz Advanced Leader Program (ALP), do których typowani są najlepsi pracownicy. Do tej pory odbyły się 2 edycje programów, w których wzięli udział pracownicy Xella Polska. Współpracujemy międzynarodowo także przy projektach rekrutacyjnych. Mamy możliwość proponowania naszych pracowników na wolne wakaty w innych krajach, jak również możemy przyjmować wykwalifikowanych pracowników z zakładów Xelli z innych krajów. Pracownicy mają możliwość wymiany informacji i kooperacji z kolegami z innych krajów np. poprzez platformę SPOX – jest to rodzaj komunikatora internetowego połączonego z wirtualną bazą danych. Powstał aby usprawnić komunikację w tak dużej grupie spółek z kilkudziesięciu krajów. Cyklicznie organizowane są też spotkania z kolegami z Niemiec w celu transferu wiedzy. Na przykład w lutym tego roku cały nasz dział sprzedaży i duża część marketingu miała szkolenie produktowe oraz z nowego oprogramowania, które prowadził product manager z Niemiec. Nasi product managerowie wspólnie z kolegami z Xella International często biorą udział w szkoleniach w Centrum badawczym ds. technologii i rozwoju grupy Xella pod Berlinem oraz w międzynarodowych konferencjach branżowych..
 
 
Dziękujemy za rozmowę.